• 5.64C Novo mesto
  • 08:52
  • Sre, 20.03.2019
  • Prijava
  • Registracija

Krofi ne redijo!

DELITE Z OSTALIMI:
GLASUJ:

Krofi res redijo? Pravzaprav krofi, ki si jih privoščite za pusta, ne redijo nič bolj kot druga hrana. Ne verjamete? Preberite si, kako jih lahko uživate brez dodatnih kilogramov.

Krofi imajo slab sloves, saj naj bi hitro povzročili nabiranje dodatnih kilogramov. Res je, da so krofi slaščica, torej jih ne uvrščamo med zdrave jedi. Njihova glavna sestavina je bela pšenična moka, v njih je sladka marmelada, cvrti so v olju. Glavna težava je torej v tem, da vsebujejo tako veliko ogljikovih hidratov (moka in sladkor) kot maščob, ki telo oskrbijo z veliko energije. Če bi povprašali nutriciste, pa bi se ti nad krofi namrdnili iz drugega razloga: zaradi pomanjkanja mikrohranil. Res je, z vitamini in minerali se ne morejo ravno postavljati, a to velja tudi za mnogo drugih prazničnih jedi, ki so namenjene sladkanju.

Krofi in energija

Krofi v trgovini imajo običajno 80 gramov.

Kar se tiče kalorij, okroglih ocvrtkov ne moremo obsojati kar tako. Tisti krofi, ki vam jih ponujajo v trgovinah (pakirane ali na oddelku s svežimi pekovskimi izdelki,), imajo na 100 gramov od 320 do 380 kalorij. Njihova dejanska masa pa 80 gramov, torej z enim zaužijete od 256 do 304 kalorije.

Kaj to pomeni v primerjavi z drugo hrano? Če jih primerjamo s sadjem ali zelenjavo, bi lahko rekli, da jih imajo veliko. Banana ima na 100 gramov na primer le 90 kalorij. Če jih primerjamo z drugimi slaščicami, pa niso nič posebnega. Marsikatera tortica s sladko ali masleno kremo jih močno prekaša, pa tudi običajna tablica čokolade ima 350 kalorij. Misliti, da krofi redijo bolj kot na primer čokolada, je torej zmotno.

Kdaj krofi in druge sladice redijo?

Ohranjanje telesne teže, njeno pridobivanje ali izgubljanje so vedno odvisni od energijskega vnosa in porabe. Kadar sta vnos in poraba energije enaka, nam osebna tehtnica vedno kaže enako. Če uživamo več kalorij, kot je potrebno, ali pa jih pričnemo porabljati manj, se redimo. Kadar povečamo porabo ali zmanjšamo vnos, hujšamo. Krofi nam torej prinesejo dodatne kilograme le, če jih zaužijemo toliko, da bistveno povečamo energijski vnos. Če smo ob tem še neaktivni in tudi porabljamo manj energije, pa bo tehtnica še bolj zlovešča.

Krofi in vsa druga praznična hrana običajno redijo zato, ker med prazniki pojemo več kot običajno, hkrati pa se tudi manj gibamo. Prazniki so marsikomu izgovor, da je telesno manj aktiven in več počiva, hrana pa je med njimi bolj na dosegu roke. In potem je tu še neljuba posledica: uživanje več hrane ter manj gibanja povzročita tudi slabšo prebavo, kar se ravno tako pozna tudi s kilogramom ali celo dvema več.

Koliko lahko pojemo brez slabe vesti?

Krofi so za pusta nujna pregreha. A koliko jih lahko pojeste?

Koliko hrane oziroma energije potrebujete, je odvisno predvsem od vaše telesne teže in dnevne aktivnosti. Svoje kilograme glede na aktivnost pomnožite z naslednjimi količniki:
– malo aktivni: 26 – 31;
– srednje aktivni (3 – 4-krat tedensko): 31 – 35;
– zelo aktivni (več kot 4-krat tedensko): 35 – 40.
Izračun vam poda okvir kalorij, pri katerih bo vaša telesna teža ostala na istem. Če ga prekoračite, se boste redili, če ste pod spodnjo mejo, boste shujšali.
Kaj to pomeni v praksi? Oseba s 60 kilogrami potrebuje 1.560 do 1.860 kalorij (malo aktivna), 1.860 do 2.100 kalorij (srednje aktivna) oziroma 2.100 do 2.400 kalorij. Oseba z 80 kilogrami potrebuje 2.080 do 2.480 kalorij (malo aktivna), 2.480 do 2.800 kalorij (srednje aktivna) oziroma 2.800 do 3.200 kalorij (zelo aktivna). Pri malo aktivni osebi z malo kilogrami, se krofi torej poznajo hitreje. Če bi vse dnevne kalorije zaužila s krofi, bi jih takšna oseba lahko pojedla štiri pet, pa bi morala biti sita za ves dan. Oseba z 80 kilogrami, ki je zelo aktivna, pa bi jih lahko pojedla tudi do deset na dan, če seveda ne bi zaužila ničesar drugega. Matematika je preprosta: kdor več porabi, lahko brez posledic tudi zaužije več kalorij.

Kako poskrbeti, da krofi ne bodo redili?

Da ne bi prekoračili svoje dnevne potrebe po kalorijah, bodite pri uživanju krofov zmerni. Nič ni narobe, če jih nekaj pojeste, vendar se na ta račun odrečete drugim jedem. Jesti enako kot običajno, za povrh pa še nekaj krofov, pa se lahko maščuje. Če s krofi vnesete v telo ogljikove hidrate in maščobe, potem se tem odrecite pri drugih obrokih. Za zajtrk pojejte grški jogurt in sadje ter pozabite na kruh, pri kosilu izpustite krompir in mastno svinjino, za večerjo pojejte le skledo solate ali jajca brez kruha.

Krofi pogosto prevzamejo krivdo za preobilje kalorij, ki jih zaužijemo tudi z drugo hrano, prav tako pa s pijačo. Da ne bodo krivec za več kilogramov, v prazničnem času ne pijte sladkih pijač, tako sokov kot “umetnih” sladkih pijač, prav tako pa se izogibajte alkoholu. Alkohol velja za pravo kalorično bombo, saj vsebuje na gram kar 7 kalorij! (Ogljikovi hidrati in beljakovine imajo le 4, maščobe pa 9 kalorij na gram.)

Domači krofi so lahko bolj zdravi

Najboljši krofi so pogosto tisti, ki jih lahko pripravite doma.
Uporabite alternativo beli pšenični moki, na primer polnozrnato pšenično ali pirino moko.
– V testu naj bo zelo malo ali nič sladkorja – več kot ga bo, hitreje bodo krofi med cvrtjem dobili pretemno barvo. Namesto sladkorja lahko uporabite druga sladila, na primer eritritol.
– Pripravite jih po receptu, ki v primerjavi z industrijskimi vsebuje več rumenjakov. Jajca naj bodo domača.
– V testo dodajte proteinski prašek (brez okusa ali vaniljin) ter tako izboljšajte njegovo hranilno vrednost ter zmanjšajte vpliv na nabiranje telesnih maščob – za razliko od odvečnih ogljikovih hidratov se beljakovine v telesu ne spreminjajo v salo.
– Cvrite jih v deviškem kokosovem olju, ki ga segrejte počasi.
– Krofe polagajte v olje šele, ko to doseže primerno temperaturo. Ko krof položite v olje, mora zunanjost zakrkniti, notranjost pa se kuhati. Če je temperatura prenizka in se zunanja skorjica ne naredi, se krofi tudi v notranjosti prepojijo z veliko olja.
– Polnite jih z domačo marmelado, ki ste jo pripravili z manj sladkorja ali tudi brez njega, morda tudi z zdravimi sladili (ksilitol, eritritol, stevija).
– Krofov ne posujte s sladkorjem v prahu. Če se temu ne morete izogniti, jih ne posujte takoj po peki, ko se sladkor nanje obilno lepi, temveč tik preden jih postrežete – tako bo sladkornega prahu manj. Tudi tokrat lahko uporabite eritritol ali ksilitol v prahu, morda tudi kokosov sladkor v prahu.

Urša Novak

 

DELITE Z OSTALIMI:
GLASUJ: