• 21C Novo mesto
  • 10:11
  • Čet, 20.09.2018
  • Prijava
  • Registracija

Zvočna kartica – Kaj moram vedeti?

DELITE Z OSTALIMI:
GLASUJ:

Pred izumom zvočne kartice je računalnik naredil le en zvok – pisk. Čeprav je računalnik lahko spremenil frekvenco in trajanje piskanja, ni mogel spremeniti glasnosti ali ustvariti drugih zvokov.

Sprva je pisk deloval predvsem kot signal ali opozorilo. Kasneje so razvijalci ustvarili glasbo za najzgodnejše igre na računalniku z uporabo piska, različnih tarč in dolžin.
Na srečo so se zvočne zmogljivosti računalnikov močno povečale v osemdesetih letih, ko je več proizvajalcev uvedlo dodatne kartice, namenjene nadzoru zvokov. Zdaj lahko računalnik z zvočno kartico ponudi veliko več kot le pisk. Lahko proizvaja 3D-zvok za igre ali omogoča predvajanje prostorskega zvoka. Prav tako lahko zajame in snema zvok iz zunanjih virov.

Kako zvočna kartica omogoča računalniku, da ustvari in snema pravi, visokokakovosten zvok?
Zvoki in računalniški podatki so bistveno drugačni. Zvoki so analogni – narejeni so iz valov, ki potujejo skozi materijo. Ljudje pa slišimo zvoke, ko ti valovi fizično vibrirajo, medtem ko računalniki komunicirajo digitalno, z električnimi impulzi. Kot grafična kartica se tudi zvočne kartice prevajajo digitalne informacije računalnika in analogne informacije zunanjega sveta. Ta vsebina ni združljiva.

Zvok je narejen iz valov, ki potujejo skozi medij, kot je zrak ali voda.
Najbolj osnovna zvočna kartica ima tiskano vezje, ki za prevajanje analognih in digitalnih informacij uporablja štiri komponente:

Zvočna kartica

  • Analogno-digitalni pretvornik (ADC)
  • Digitalno-analogni pretvornik (DAC)
  • Vmesnik ISA ali PCI za povezavo kartice z matično ploščo
  • Vhodne in izhodne povezave za mikrofon in zvočnike

Namesto ločenih ADC-jev in DAC-jev, nekatere zvočne kartice uporabljajo čip kodirnika/dekoderja, imenovanega tudi CODEC, ki opravlja obe funkciji.

X-FI
Eden od najnovejših dosežkov tehnologije zvočne kartice je Xtreme Fidelity, proizvajalca SoundBlaster Creative.
Lastnosti:

  • “Aktivna modalna arhitektura”, ki ljudem daje različne možnosti zvoka za igre, uporabo v prostem času ali ustvarjanje glasbe.
  • Digitalni procesor signala (DSP) z 51 milijoni tranzistorjev.
  • Več procesorskih motorjev, od katerih vsak izvaja posebne operacije zvoka.
  • 24-bitni kristalizator, ki zmanjša izgubo kakovosti zvoka, ki je del 16-bitnega zapisa CD-ja.

Analogno-digitalna in digitalno-analogna konverzija, ki poteka na zvočni kartici
Predstavljajte si, da z računalnikom posnamete govorjenje. Najprej govorite v mikrofon, ki ste ga priključili na zvočno kartico. ADC pretvori analogne valove vašega glasu v digitalne podatke, ki jih računalnik lahko razume. Vzorce digitalizira v zvok z natančnimi meritvami valov v pogostih intervalih.

Število meritev na sekundo, imenovano frekvenca vzorčenja, se meri v kHz. Hitrejša je hitrost vzorčenja zvočne kartice, bolj natančen je njegov rekonstruirani val.

Če bi snemali zvok skozi zvočnike, bi DAC opravil enake osnovne korake v obratni smeri. Z natančnimi meritvami in hitro meritvijo vzorčenja je obnovljeni analogni signal skoraj identičen prvotnemu zvočnemu valu.

Celo visoke hitrosti vzorčenja pa povzročijo zmanjšanje kakovosti zvoka. Fizični proces gibanja zvoka skozi žice lahko povzroči tudi popačenje. V izogib zmanjšanja kakovosti zvoka, proizvajalci uporabljajo dve meritvi:

  • Skupna harmonična popačenja (THD), izražena v odstotkih
  • Razmerje med signalom in šumom (SNR), izmerjeno v decibelih

Za THD in SNR manjše vrednosti kažejo boljšo kakovost. Nekatere zvočne kartice podpirajo tudi digitalni vhod, ki nam omogoča shranjevanje digitalnih posnetkov brez pretvorbe v analogni format.

METODE KREIRANJA ZVOKA
Računalniki in zvočne kartice lahko uporabljajo več načinov za ustvarjanje zvokov. Ena je sinteza frekvenčne modulacije (FM), v kateri računalnik prekriva več zvočnih valov, da naredi bolj zapletene oblike le teh. Druga je sinteza valov, ki uporablja vzorce pravih instrumentov za replikacijo glasbenih zvokov. Sinteza valov pogosto uporablja več vzorcev istega instrumenta, ki se predvaja v različnih prostorih in zagotavlja bolj realne zvoke. Na splošno sinteza valov ustvari bolj natančne reprodukcije zvoka kot sinteza FM.

Druge komponente, ki so običajno na zvočnih karticah in kakšna je njihova naloga
Poleg osnovnih komponent, potrebnih za obdelavo zvoka, številne zvočne kartice vključujejo dodatne strojne ali vhodno-izhodne povezave, vključno z:

  • Digitalni procesor signala (DSP): kot grafična procesna enota (GPU) je DSP specializiran mikroprocesor. Izkoriščanje delovne obremenitve računalnikovega CPU-ja se izvaja z izračunom za analogno in digitalno pretvorbo. DSP lahko hkrati obdela več zvokov ali kanalov. Zvočne kartice, ki nimajo lastnega DSP, uporabljajo CPU za obdelavo.
  • Pomnilnik: z grafično kartico lahko zvočna kartica uporabi svoj lasten pomnilnik, da zagotovi hitrejšo obdelavo podatkov.
  • Vhodne in izhodne povezave: večina zvočnih kartic ima vsaj minimalne priključke za mikrofon in zvočnike. Nekateri vključujejo toliko vhodnih in izhodnih povezav, da imajo “prelomno okno”, ki se pogosto pritrdi v eno od ležišč za pogone. Te povezave vključujejo:
  • Več priključkov zvočnikov za 3-D in prostorski zvok
  • Sony / Philips digitalni vmesnik (S / PDIF), protokol za prenos datotek za zvočne podatke. Uporablja bodisi koaksialne ali optične povezave za vnos in izhod z zvočne kartice.
  • Digitalni vmesnik glasbenih instrumentov (MIDI), ki se uporablja za povezovanje sintetizatorjev ali drugih elektronskih instrumentov na svoje računalnike.
  • FireWire in USB povezave, ki povezujejo digitalne avdio ali video snemalce z zvočno kartico

Ustvarjalci iger uporabljajo 3-D zvok, da zagotovijo hitro dinamičen zvok, ki se spreminja glede na položaj igralca v igri. Poleg uporabe zvoka iz različnih smeri ta tehnologija omogoča realistično rekreacijo zvoka, ki potuje okoli ali skozi ovire. Prostorski zvok uporablja tudi zvok iz več smereh, vendar se zvok ne spremeni glede na dejanja poslušalca. 3D ali prostorski zvok je pogost v sistemih za domači kino.

Kot grafična kartica tudi zvočna kartica uporablja programsko opremo za pomoč pri komunikaciji z aplikacijami in ostalim računalnikom. Ta programska oprema vključuje gonilnike kartice, ki kartici omogočajo komunikacijo z operacijskim sistemom. Vključuje tudi vmesnike aplikacijskih programov (API-jev), ki so sklopi pravil in standardov, ki programski opremi olajšajo komuniciranje s kartico. Najpogostejši API-ji vključujejo:

Zvočna kartica

  • Microsoft: DirectSound
  • Creative: razširitve zvoka za okolje (EAX) in Open AL
  • Sensaura: MacroFX
  • QSound Labs: QSo

Integrirane možnosti matične plošče in zunanjega nadzora zvoka
Ni nujno, da vsak računalnik vsebuje zvočno kartico. Nekatere matične plošče imajo vgrajeno avdio podporo. Matična plošča z lastnim DSP lahko obdeluje več podatkovnih tokov. Prav tako lahko podpira 3-D pozicijski in Dolby surround zvok. Kljub temu pa se večina kritikov strinja, da ločene zvočne kartice zagotavljajo boljšo kakovost zvoka.

Prenosniki imajo običajno integrirane zvočne zmogljivosti na svojih matičnih ploščah ali majhnih zvočnih karticah. Vendar pa razmišljanja o prostorski in temperaturni učinkovitosti predstavljajo vrhunske notranje zvočne kartice nepraktične. Torej, uporabniki prenosnih računalnikov lahko kupijo zunanje kontrolnike zvoka, ki uporabljajo povezave USB ali FireWire. Ti zunanji moduli pa lahko bistveno izboljšajo kakovost zvoka prenosnika.

  

NAKUP ZVOČNE KARTICE
Številni dejavniki vplivajo na zmožnost zvočne kartice, da ta zagotovi jasen, visokokakovosten zvok. Pri nakupovanju zvočne kartice bodite pozorni na:

  • ADC in DAC podatkovne zmogljivosti, merjeno v bitih
  • Razmerje med signalom in šumom (SNR) in skupno harmonično popačenje (THD)
  • Frekvenčni odziv ali kako glasno lahko kartica predvaja zvoke na različnih frekvencah
  • Stopnja vzorčenja
  • Izhodni kanali, kot so 5.1 ali 7.1 prostorski zvok
  • Podprti aplikacijski programski vmesniki (API-ji)
  • Potrdila, vključno z Dolby Master in THX

Vsakdo, ki vlaga v zvočno kartico z najboljšo kakovostjo, mora imeti tudi visoko kakovostne zvočnike. Celo najboljša zvočna kartica ne more nadomestiti slabe kakovosti zvočnikov.

Avtor: Marko Vidrih

Zvočna kartica – Kaj moram vedeti?
1 od 3
Zvočna kartica
Zvočna kartica
Zvočna kartica
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.
DELITE Z OSTALIMI:
GLASUJ:
Brez komentarjev
Bodite prvi in delite vaše mnenje!
Dodaj komentar
Opozorilo: Po 297. členu Kazenskega zakonika je posameznik kazensko odgovoren za javno spodbujanje sovraštva, nasilja ali nestrpnosti. S klikom na gumb Spletno oko prijavite komentar za katerega menite, da vsebuje sovražni govor.
Za dodajanje komentarjev se morate prijaviti.

O nas

NaDlani.si je spletni in tiskani medij oz. časopis brezplačnik, za Dolenjsko in Posavje. Tiskana izdaja NaDlani.si izhaja v 11 dolenjskih občinah in je brezplačnik Dolenjske, Posavja in Bele krajine.
info@nadlani.si
070 733 733

Prijava na elektronske novice

Prijavite se na E-novice in bodite obveščeni o novostih, aktualnih ponudbah, ugodnostih in nagradnih igrah.

Zadnji dodani prispevki

Oživljanje neuspešno, nova žrtev med motoristi

20.09.2018
Trčila sta motor in osebni avto. ŠENTILJ – O novi nesreči motorista to pot poročajo s Štajerske, točneje iz Šentilja. Policija je bila o tragičnem dogodku obveščena ob 18.13. Pred starim nekdanjim mednarodnim ...

Šok v Litiji - v trezorju strup in bombe!

20.09.2018
Prevzelo ju bo podjetje Saubermacher. LITIJA - Ob 19.00 so v Jelši v občini Šmartno pri Litiji v trezorju stanovanjske hiše svojci našli poleg nekaj ročnih bomb tudi dve ampuli strupa Venenum starega več kot 40 let. ...

Brezčasna Provansa - ste si jo že ogledali?

20.09.2018
Sanjska francoska pokrajina, ki sliši na ime Provansa, zaradi svoji lepot že stoletja privablja številne umetnike. Kako tudi ne, saj so v tem kotičku sveta našli popolno mediteransko svetlobo, sinjino neba in vonj po sivki. ...

VIDEO: Prepir med Slovencem in Bosancem

19.09.2018
Prepir nikomur ne koristi. Če pa gre za šalo, pa je prav, da se nasmejemo, ko se sporečeta Slovenec in Bosanec. Dobra sta se, smeh zagotovljen! Za vse pa je bilo krivo stepanje preproge! Nadlani.si