• 14.05C Novo mesto
  • 19:38
  • Ned, 21.04.2019
  • Prijava
  • Registracija

So probiotiki redno del vaše prehrane?

DELITE Z OSTALIMI:
GLASUJ:

Po definiciji svetovne zdravstvene organizacije so probiotiki vsi živi mikroorganizmi (bakterije in kvasovke), ki imajo, seveda če jih pojemo v zadostni količini, ugoden vpliv na naše zdravje.

Probiotiki so torej dobre, koristne bakterije, ki poskrbijo za zdravo črevesje.  V naših prebavilih so naravno prisotni, najdemo pa jih tudi v hrani ter takšnih ali drugačnih prehranskih dopolnilih. Zavirajo razmnoževanje slabih bakterij, odstranjujejo strupe iz telesa ter seveda krepijo naš imunski sistem. Izraz probiotiki izhaja iz grških besed pro (za) in bios (življenje). Probiotiki so torej dobri za življenje.

Mikroorganizmi v prebavilih

Sodoben način življenja s seboj prinaša tudi neredno prehranjevanje ter neuravnotežene obroke, da o stresu niti ne govorimo. Vse to pa lahko kaj hitro pripelje do oslabljene odpornosti organizma. Tarča tega so naši spremljevalci v prebavilih, mikroorganizmi, ki tesno sodelujejo med seboj in z nami. Razgrajujejo hrano, tako da lahko iz nje dobimo vsa ustrezna hranila ter nas varujejo pred škodljivimi mikroorganizmi. In še veliko več.

Probiotiki

Črevesna mikroflora pa vpliva tudi na delovanje našega imunskega sistema. Zdrava črevesna flora je torej nujno potrebna za naše dobro počutje in zdravje. Kadar se ravnotežje med slabimi in dobrimi mikroorganizmi poruši, pride do takšnih in drugačnih nevšečnosti in celo do bolezni. 

Kako probiotiki delujejo?

Najpomembnejši del ohranjanja zdravega imunskega sistema je torej prav zdrava črevesna flora. Kar 60 do 70 odstotkov našega imunskega sistema se namreč nahaja v prebavilih. Tako se borimo proti virusom, bakterijam in drugim škodljivim snovem, ki vstopajo v naše telo. Pri tem pa igrajo pomembno vlogo prav probiotiki. Ste vedeli, da naš prebavni trakt vsebuje okrog 400 različnih tipov probiotičnih bakterij? Vsaka vrsta ima svoje specifično delovanje in za vsako potekajo določene študije, na osnovi katerih se nato določi način delovanja in učinkovitost. V telo jih lahko vnesemo s pomočjo hrane ali prehranskih dopolnil. Prednosti jemanja prehranskih dopolnil se skrivajo v tem, da v telo vnesemo več milijonov dobrih bakterij naenkrat.

Veliko bakterij, ki jih vnesemo v telo, v kislem okolju želodca ne preživi. Tiste, ki se uspešno uprejo želodčni kislini, pa začnejo s svojim pozitivnim delovanjem. Tako se pritrdijo na stene prebavil in se začnejo razmnoževati, s tem pa pripomorejo k boljši prebavi, k boljši absorpciji hranil iz hrane in tako naprej.

Probiotične bakterije imajo torej naslednje lastnosti:

  • morajo biti sposobne preživeti v kislem okolju,
  • morajo imeti sposobnost vezave na črevesno steno,
  • proizvajati morajo protimikrobne snovi.

Omenili smo že, da poznamo več vrst probiotičnih bakterij. Vsaka vrsta ima na telo drugačen učinek. Med zelo pogoste probiotične bakterije sodijo mlečnokislinske bakterije in tiste iz vrst bifidobakterij.

  • Bacillus coagulans – lahko ublaži bolečine v trebuhu in napihovanje.
  • Bifidobacterium animalis – ima manjši učinek na prebavo.
  • Bifidobacterium infatis – lahko odpravlja zaprtost in bolečine.
  • Lactobacillus acidophilus – zmanjša učinke antibiotičnih zdravil.
  • Lactobacillus johnsonii – ublaži vnetje pri gastritisu.

    Probiotiki

  • Lactobacillus plantarum – ublaži razdražljivost prebavnega sistema.
  • Lactobacillus reuteri – možni učinek na vnetje dlesni in vročino.
  • Saccharomyces boulardii – možni manjši učinek na diarejo.

Iz napisanega lahko razberemo, da so nekatere probiotične bakterije uspešnejše v borbi proti škodljivim bakterijam, spet druge pa pri vzpodbujanju delovanja prebavil ter uravnavanju imunskega sistema.

Probiotiki in njihove koristi

  • Probiotiki pomagajo pri laktozni intoleranci. Mlečnokislinske bakterije laktozo spremenijo v mlečno kislino, to pa je v pomoč vsem ljudem, ki ne prenašajo laktoze.
  • Probiotiki naj bi zmanjševali tveganje za nastanek raka debelega črevesa. Zmanjšujejo namreč delovanje encima beta-glukuronizada, ki povzroča nastanek določenih rakotvornih snovi.
  • Nadzirajo naseljevanje bakterije Helicobcter pyroli. Zmanjšujejo tudi zmožnost vezave te bakterije na želodčno sluznico. Na ta način preprečujejo nastanek rane na želodcu, ki jo povzroča omenjena bakterija.
  • Probiotiki spodbujajo delovanje imunskega sistema, saj se borijo proti škodljivim bakterijam. Povečujejo količino imunoglobulina A, fagocitov in T-limfocitov, ki uničujejo patogene  mikroorganizme.
  • Probiotiki zmanjšujejo raven holesterola v krvi, znižujejo krvni tlak in razstrupljajo telo. Sodelujejo pri nastajanju kratkoverižnih maščobnih kislin.
  • Preprečujejo tudi drisko, ki je povezana z jemanjem antibiotikov. Antibiotiki namreč porušijo ravnotežje med dobrimi in slabimi bakterijami, kar vodi do prebavnih težav.
  • Probiotiki pospešujejo vsrkavanje mineralov, predvsem kalija in mineralov v sledovih, ki se nahajajo v žitaricah.

Kje najdemo probiotike?

Probiotike najdemo v številnih živilih. Najbolj priljubljeno živilo so prav gotovo probiotični jogurti, ki jim probiotične bakterije dodajo potem, ko je fermentacija že končana. Nekateri sevi pa lahko sami povzročijo mlečnokislinsko vrenje. V probiotičnih jogurtih ponavadi najdemo mlečnokislinske bakterije iz rodov Lactobacillus in Bifidobacterium. To pa zato, ker sta bakteriji že naravno prisotni v človeški črevesni sluznici. S škodljivimi bakterijami tekmujeta za mesto vezave na črevesni sluznici in za hrano.

Med zdrava probiotična živila sodita tudi kislo zelje in kefir. Kislo zelje ni bogato le s probiotiki, temveč tudi z vitamini, zato si ga le privoščite. Kefir je podoben jogurtu, bogat je z mlečnokislinskimi in bifidus bakterijami, vsebuje tudi veliko antioksidantov. Svetujemo vam, da posežete po domačem kefirju.

Probiotiki

Tudi kumarice so odlično probiotično živilo, še posebej, če so domače. Omenimo naj še temno čokolado, ki so ji pogosto dodani tudi probiotiki. Zato vedno preverite besedilo na etiketi.

Na koncu je tu še kombucha čaj. To je probiotični čaj, ki se že stoletja uporablja za dvigovanje energije ter zdravo telo.

Probiotike lahko seveda kupite tudi v obliki prehranskih dodatkov. Različne vrste imajo zelo različne cene.

Uživanje probiotikov je priporočljivo tako za zdravljenje različnih težav kot tudi za preventivo. Še posebej jih priporočamo ob jemanju antibiotikov, po okužbi prebavil, na potovanju ali kadar menjate okolje ter po zaužitju določene hrane. Seveda pa probiotična živila niso nobeno čudežno sredstvo. Delovala bodo le v primeru, da se prehranjujemo uravnoteženo in kakovostno.

Test različnih probiotičnih prehranskih dodatkov

Opravila ga je Zveza potrošnikov Slovenije. Pri tem so kupili 12 vzorcev probiotičnih prehranskih dopolnil ter preverili označbe, kakovost in cene izdelkov. Ugotovili so več nepravilnosti in zavajanje potrošnikov. Pri polovici izdelkov je označba vsebovala strokovne in zakonske nepravilnosti. Na izdelkih so našli tudi navedbe, ki prepričujejo k nujnosti uživanja teh izdelkov. Testiranje je pokazalo tudi to, da višja cena ne pomeni nujno večje kakovosti.

Pripravila: Monika M.

 

 

 

So probiotiki redno del vaše prehrane?
1 od 3
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.
DELITE Z OSTALIMI:
GLASUJ: