• C Novo mesto
  • 00:56
  • Pon, 18.10.2021

Električni skiroji: Vse informacije o novi prihodnosti

Električni skiroji so prevozno sredstvo, ki so svoj razcvet v prometu doživeli v zadnjih nekaj letih. Trenutno naj bi jih uporabljalo že več deset tisoč uporabnikov po Sloveniji, njihova uporaba pa se samo še širi. Uporaba električnih skirojev se je tako razširila, da so dobili svoj košček v slovenskih zakonih in pravilnikih. Prevozno sredstvo za odrasle, ki se jim mudi v službo, na sestanku ali domov. Hitrejši so kot hoja in to je njihova glavna prednost, prinašajo pa jih še nekaj. Kdor se odloča za nakup električnega skiroja, mora premisliti o nekaj dejavnikih. Te smo zbrali na enem mestu.

Električni skiroji niso igrače

Skiroji s katerimi se peljejo otroci so popolnoma druga stvar. Ne vsebujejo elektrike, so manjši in lažji. Edino nevarnost predstavljajo za gležnje, ko se stojišče skiroja zavrti naokoli. Šele v zadnjih letih so tudi za otroke pričeli izdelovati električne skiroje, ki so prirejeni otrokom. Električni skiroji pa so njihova nadgradnja, namenjena odraslim osebam. Nekateri imajo možnost dodatka sedeža, ki se namesti na stojišče, a o tem nekaj več kasneje.

V Sloveniji so svoj vzpon našli pred nekaj leti, ko so se po centru večjih mest začele voziti osebe v oblekah. Dosegli so približno dvajset kilometrov na uro, njihova uporaba in potreba po njih pa se je močno povečala. V Združenih državah Amerike se naj bi vse začelo, ko sta podjetji Lime in Bird poskrbeli za mestno izposojo električnih skirojev. Podobno kot Uber so ti skiroji hitro prevzeli celoten svet. Čeprav v Sloveniji izposoja električnih skirojev ni tako obširna kot v tujini, kljub temu pa je prisotna.

Kako je sestavljen električni skiro?

Električni skiroji vsebujejo precej delov. Glavni elementi so: baterija, zavore, krmilo, stojišče (deska), luči, motor, vzmetenje, gume in regulator hitrosti. Nekateri električni skiroji vsebujejo tudi dodatne elemente, kot je sedež, a je to bolj izjema kot pravilo.

Baterije električnega skiroja

Najbolj pomemben element električnega skiroja so njegove baterije. In prav od nje je odvisnih veliko lastnosti električnega skiroja, vse od cene do zmogljivosti. Klasična svinčena baterija je najpogosteje uporabljena v električnih skirojih nižjega cenovnega razreda, litij-ionska pa je uporabljena v nekoliko dražjih skirojih. Baterija je pritrjena v okvir skiroja. Ob pravilnem polnjenju bo dobra baterija dosegla tudi dva tisoč polnjenj, z njo pa se bo možno voziti vse tja do petih ur.

Zavore električnega skiroja

Za varnost voznika in okolice je poskrbljeno z zavorami, ki so lahko mehanske ali elektronske. Mehanske so tiste, ki omogočajo trše in hitrejše zaviranje. Elektronske zavore pa ne zahtevajo nobenega vzdrževanja in prirejanja. K sreči je večina električnih skirojev narejena z obema stiloma zavor, saj je v primeru okvare enega, vedno na voljo tudi drugi.

Regulator hitrosti električnega skiroja

Elektronska komponenta povezuje baterijo z motorjem in predstavlja jedro skiroja. Svoje delo pospeševanja in zaviranja opravljajo tiho in uspešno. Brez regulatorja hitrosti ni vožnje z električnim skirojem, zato je zelo pomembno, da so kvalitetni. Če se pokvari pa je največkrat potreben servis.

Motor električnega skiroja

Večina električnih skirojev ima BLDC električne motorje, ki so vgrajeni v ogrodje koles oziroma gum. Močnejši električni skiroji vsebujejo dva motorja, tisti klasični pa le enega. Povprečni električni skiroji imajo vgrajene motorje z 250 vati, a so vse bolj pogosti tudi električni skiroji s 500 ali več vati.

Vzmetenje električnega skiroja

Ni nujno, da ima električni skiro vpleteno vzmetenje v svoje ogrodje. Klasični in mestni električni skiroji ga načeloma nimajo, a se tudi to spreminja. Še bolj pogosto je dokaj minimalno vzmetenje, ki omogoča vožnjo po nekoliko neravnih površinah. Nekoliko bolj športni električni skiroji pa vsebujejo veliko zmožnost suspenzije, ki omogoča vožnjo tudi stran od ravnih cest.

Raznovrstna izbira električnih skirojev

Raznovrstna izbira električnih skirojev

Kaj naj vpliva na vašo odločitev o nakupu?

Pri nakupovanju in izbiri električnega skiroja, ki ga boste uporabljali, je pomembno razmisliti o nekaterih dejavnikih. Še preden se boste lotili primerjave različnih skirojev, morate nekoliko zožiti razrede le teh. Pri tem vam bodo pomagala spodnja vprašanja in odgovori, ki jih boste ponudili samemu sebi.

  • Koliko razdalje boste prevozili?
  • Po kakšnem terenu se boste vozili?
  • Kolikšno težo bo moral skiro prenesti?

Zgornja tri vprašanja so dejavniki na katere načeloma ne boste mogli vplivati. Poleg njih pa je pri izbiri električnega skiroja še nekaj dejavnikov, ki so odvisno od samega skiroja in ne vas oziroma poti.

  • Videz električnega skiroja
  • Moč motorja
  • Doseg električnega skiroja
  • Vzmetenje
  • Dodatne funkcije (sedež)

Pravila vožnje in zakonodaja električnih skirojev

Zaradi vse večje priljubljenosti električnih skirojev, ki so na slovenskih ulicah povzročili manjši kolaps prometa, se je uredila tudi zakonodaja. Od začetka avgusta 2021 velja nova zakonodaja, ki je uredila področje električnih skirojev. Bolj kot to je šlo sicer za dopolnitev obstoječega Zakona o pravilih cestnega prometa. Zakon je področje lahkih motornih vozil uredil 11. avgusta 2021 v katerega padejo tudi električni skiroji. Določil je nova pravila uporabe, ki se jih morajo držati vozniki električnih skirojev. Svoje pa je dodal tudi Zakon o pravilih cestnega prometa, ki je določil svoja pravila upoštevanja predpisov.

Najnižja starost za vožnjo z električnim skirojem je 16 let.

Čelada je obvezna za vse, tudi za uporabnike do 18. leta starosti, kot to velja pri vožnji s kolesom.

Vožnja po kolesarskem pasu, kolesarski poti ali kolesarski stezi. Če teh površin ni oziroma niso prevozne, je vožnja dovoljena po desnem robu smernega vozišča v naselju. A le v naselju z omejitvijo hitrosti vožnje do 50 km/h.

Obvezna osvetljava z belim žarometom spredaj in rdečo pozicijsko svetilko na zadnji strani. Na zadnji strani pa mora biti poleg svetilke nameščen tudi rdeč odsevnik. Na obeh straneh morata biti nameščena še rumena ali oranžna bočna odsevnika.

Prepovedano je vleči, voditi ali potiskati druga vozila med vožnjo. Prav tako je prepovedano pustiti se vleči in potiskati, prevažati druge osebe in predmete, ki lahko ovirajo voznika med vožnjo.

Parkiran mora biti tako, da ne ovira prometa.

Njihova uporaba ni dovoljena če konstrukcijsko določena hitrost presega 25 km/h ali so širši od 80 centimetrov ali nimajo krmila. V cestnem prometu uporaba ni dovoljena.

Pri prehitevanju mora bočna razdalja znašati najmanj 1,5 metra.

Upoštevati se mora cestna pravila in priporočila kot so opozarjanje pešcev, varna vožnja, vidna oblačila in podobna pravila, ki so poznana iz vožnje s kolesom.

Mnogi električni skiroji, ki jih vidimo po mestu omogočajo najem

Mnogi električni skiroji, ki jih vidimo po mestu omogočajo najem

Varnost električnega skiroja?

Varnost ni v nobenem prevoznem sredstvu zagotovljena s stotimi odstotki. Večina varnosti je odvisne od voznikov, še predvsem pri električnih skirojih. Ker električni skiroji niso tako stabilni kot kolesa ali motorji, a vseeno dosegajo visoke hitrosti, je izjemnega pomena pazljivost.

  • Poskrbite za svojo varnost z zaščitno opremo
  • Ne vozite pod vplivom alkohola ali drugih substanc
  • Ne vozite, če niste stoodstotno prepričani v svojo vožnjo
  • Ne počnite herojskih poskusov, kot je vožnja brez rok
  • Odstranite morebitne moteče dejavnike (telefonski klici, glasba)
  • Vozite svojim spodobnostim in lastnostim primeren skuter
  • Še posebej pazljivi bodite v dežju

Koliko stane električni skiro?

Cena električnih skirojev se giba vse od 200 evrov in navzgor. Povprečna cena električnega skiroja se giba nekje med 300 in 500 evri, kjer se tudi nahajajo električni skiroji z nižjo ceno in visoko kvaliteto. Seveda je cena odvisna od zmogljivosti, kapacitet, znamke, dodatne opreme, hitrosti in drugih lastnosti električnih skirojev. Za omenjenih tristo evrov boste že dobili soliden električni skiro, ki bo zadovoljeval zahteve uporabnika, ki dnevno ne bo prevozil več kot 20 kilometrov in ne rabi veliko dodatne opreme.

Avtor: Žiga Kastelic, FOTO: pixabay.com