• 2.61C Novo mesto
  • 04:09
  • Čet, 09.04.2020

Bazilika: zakaj se jo vedno splača imeti na okenski polici?

Bazilika je eno izmed najbolj priljubljenih zelišč, ki pristaja tako k raznoraznim testeninam kot tudi solatam; je dokaj preprosta za gojenje, in najbolje je, če imate v kuhinji vedno pripravljen lonček bazilike in peteršilja, ki ju lahko po potrebi dodajate različnim jedem. Bazilika se odlično poda tudi na vrh sendviča! Pa veste, da je bazilika tudi zdrava in polna vitaminov in mineralov? Berite dalje …

Bazilika je dobra za zdravje: zakaj?

Bazilika nosi kopico zdravilnih lastnosti. Francozi so že vedeli, kaj počnejo, ko so ji nadeli ime “kraljevsko zelišče” oz. “l’herbe royale“, pa tudi v starodavni tradiciji ajurvede in tradicionalne kitajske medicine je bazilika visoko cenjena zaradi svojih blagodejnih lastnosti.

Katere vitamine vsebuje bazilika?

Bazilika vsebuje vrsto koristnih vitaminov, ki lahko pripomorejo k vašemu splošnemu zdravju in dobremu počutju.

Vitamin A za dober vid 

Vitamin A je pomemben za vid, imunski sistem in reprodukcijo, prav tako pa pomaga vzdrževati kopico izjemno pomembnih organov in funkcij v vašem telesu, vse od srca, pljuč pa do ledvic.

Vitamin C za krepak imunski sistem

Vitamin C je eden izmed najbolj znanih vitaminov; najbolj je poznan po svojem krepitvenem učinku na imunski sitem, vendar to še ni vse. Nujen je tudi za tvorbo kolagena in presnovo železa. Ker vašemu telesu pomaga pri tvorbi novih celic in tkiv, igra ključno vlogo tudi pri celjenju ran. Pomemben je tudi za vzdrževanje krepkih kosti in zob.

Vitamin K za hitrejše celjenje ran

Vitamin K je morda manj znan izmed vitaminov, vendar prav tako igra pomembno vlogo v telesu: pomaga pri celjenju ran in uravnavanju ravni kalcija.

Katere minerale vsebuje bazilika?

Bazilika vsebuje tudi kopico mineralov, ki so ključni za delovanje različnih organov v vašem telesu in uspešen potek procesov v njih. 

Kalcij za gradnjo kosti in dobro delovanje mišic

Kalcij je eden izmed najbolj znanih mineralov. Živila, ki so bogata s kalcijem, telesu pomagajo pri gradnji in vzdrževanju krepkih kosti. Poleg tega kalcij pomaga tudi pri celjenju ran, saj omogoča strjevanje krvi, obenem pa je pomemben tudi za delovanje naših mišic, saj jim omogoča krčenje, vključno z največjo in najpomembnejšo mišico v telesu: srcem.

Magnezij za tvorbo beljakovin in uravnavanje krvnega pritiska

Magnezij je vpleten v tvorbo beljakovin in kosti, prav tako pa je pomemben tudi za uravnavanje delovanja mišic in živcev ter krvnega sladkorja in krvnega pritiska.

Mangan za delovanje možganov in živčnega sistema

Mangan je pomemben za tvorbo kosti in strjevanje krvi. Poleg tega pomaga tudi pri delovanju možganov in živčnega sistema, pa tudi pri presnovi kalcija in uravnanju ravni sladkorja v krvi.

Bazilika vsebuje celo omega-3 maščobne kisline

Najbrž ste že slišali za omega-3 maščobne kisline, ki jih lahko najdemo v različnih prehranskih dodatkih – pa tudi v baziliki! Omega-3 maščobne kisline so pomembne za telo, ker znižujejo krvni pritisk in tako pomagajo pri preprečevanju bolezni srca.

Tudi semena so uporabna

Tega se na Zahodu pogosto ne zavedamo, vendar so tudi semena bazilike zelo uporabna. Na Vzhodu jih pogostno namočijo v vodo, kar jih naredi mehke in želatinaste; takšna semena nato uporabijo za pripravo okusnih pijač in sladic. Iz semen se da pripraviti tudi eterično olje, ki odganja insekte, uporabimo pa ga lahko tudi na koži za razkuževanje ranic in vnetij.

Bazilika je na Portugalskem tudi simbol romantike

Valentinovo je že mimo, vendar so pred vrati vedno nove priložnosti za izražanje naklonjenosti. Če ste že naveličani podarjanja in dobivanja rož za različne romantične praznike, se lahko na primer oprimete starega portugalskega običaja: vzemite majhen grmiček bazilike v lončku in ga skupaj s pesmijo in papirnato rožo podarite svoji simpatiji na dan Sv. Antona. To je odlična gesta, pa še okoljevarstvena, poleg tega pa vam bo bazilika v lončku polepšala mnoge dni z okusnim dodatkom različnim jedem.

Bazilika je dobro poznana v vrsti tradicij in kultur, in njena uporaba se razteza daleč preko področja kulinarike. Že stari Egipčani in Grki so verjeli, da bazilika lahko pokojnim pomaga dospeti v posmrtno življenje; v Indiji jo še danes polagajo v usta mrtvih, da bi jim tako zagotovili uspešen prehod.

Hiter zajtrk ali popoldanski prigrizek: sendvič ali solata z rukolo in baziliko

Skrivnost zdrave prehrane je v dobri organizaciji. Ne glede na to, kako ambiciozne cilje ste si zastavili za novo leto, in kako ste želeli prenoviti svoje prehranjevalne in druge življenjske navade, je dejstvo, da se boste pregrešili, če boste lačni in ob sebi ne boste imeli zdrave malice. Sendvič ali solata je izjemno hitro pripravljen prigrizek, ki ga lahko brez težav s seboj vzamete tudi v službo ali pa na vikend izlet. Kdo ve, morda boste navdihnili še druge sodelavce in prijatelje za zdravo prehrano!

Potrebujete: 

  1. dve rezini sveže spečenega rženega ali ajdovega kruha; 
  2. nekaj listov sveže natrgane bazilike (bolje več kot premalo);
  3. nekaj listov rukole; 
  4. nekaj češnjevih paradižnikov; 
  5. hladno stiskano deviško bučno olje;
  6. humus;
  7. sol in poper. 

Priprava:

Pokapajte obe rezini kruha z hladno stiskanim bučnim oljem in potresite z malce popra in soli. Razporedite humus po obeh rezinah kruha. Operite paradižnike in rukolo pod tekočo vodo in z njimi radodarno obložite rezini kruha. Dodajte še nekaj listov bazilike in zaprite sendvič.

Ekstra nasvet: če si želite res zdravega začetka dneva, sendvič kombinirajte s sveže iztisnjenim pomarančnim sokom ali pa sveže pripravljenim smutijem.

Solata z rukolo in baziliko

Potrebujete podobne sestavine kot v prvem receptu: 

  1. nekaj listov sveže natrgane bazilike, po možnosti tudi peteršilja;
  2. nekaj listov rukole; 
  3. tri manjše ali dva večja paradižnika; 
  4. rdečo čebulo;
  5. strok česna;
  6. hladno stiskano deviško bučno olje;
  7. sol, poper, timijan.

Priprava: 

Operite in narežite paradižnike na manjše koščke. Narežite čebulo na kolobarje in nasekljajte tudi česen na majhne koščke. Dodajte nekaj listov sveže natrgane bazilike in peteršilja ter sveže rukole. Solite in poprajte po okusu, vendar zmerno. Pokapajte s hladno stiskanim deviškim bučnim oljem, ki bo solati dodalo poln okus. Če želite, lahko dodate tudi ščepec timijana. Temeljito premešajte vse sestavine in takoj postrezite.

Pri pripravi zdrave prehrane je pomembno tudi, da ste kreativni in vsak obrok začinite s svojo osebno noto – če imate radi paradižnike, dodajte več paradižnikov, če imate raje čebulo, dodajte več čebule. In ne pozabite na baziliko!

Dober tek!

A. K.

Vir fotografij: Unsplash