• 0.4C Novo mesto
  • 13:20
  • Čet, 12.12.2019

Buče: pogosto prezrte v zdravi prehrani

Buče pridejo v modo vsak november, ko vanje izrezujemo strašljive obraze in se veselimo noči čarovnic; pa vendar niso primerne samo za dekoracijo, ampak predstavljajo tudi odličen element uravnotežene in zdrave prehrane. Že njihova oranžna barva nakazuje, da so polne koristnega beta-karotena, vsebujejo pa tudi veliko vitaminov in mineralov. 

Zakaj se splača vključiti buče v svojo prehrano?

Pred kratkim smo že pisali o preprostem in okusnem receptu za bučno juho, ki se vam ga vsekakor splača poskusiti, če tudi vi spadate med tiste ljudi, ki se jim vedno mudi in si želijo hitrih in zdravih obrokov iz sestavin, ki jih lahko najdete v vsakem hladilniku; pa vendar juha vsekakor ni vse, kar lahko pripravite iz buče.

Dodaten plus buč je tudi to, da so zelo preproste za pripravo in ne potrebujejo veliko časa, da se skuhajo. Dobro se skladajo z večino vrst zelenjave, tako da ste lahko pri kuhanju kreativni in ustvarjate nove recepte, ki vam bodo pomagali uživati to hladnejše obdobje.

Katere minerale vsebujejo buče?

Buče vsebujejo razkošje mineralov, med drugim tudi bakra, železa, kalija, magnezija in mangana.

Baker za rdeče krvničke in močne kosti

Baker skupaj z železom telesu pomaga tvoriti rdeče krvničke, ki po telesu prenašajo nujno potreben kisik in odnašajo ogljikov dioksid v pljuča. Rdeče krvničke imajo razmeroma kratko življenjsko dobo, približno štiri mesece, zato je pomembno, da ima telo ves čas optimalne pogoje za izgradnjo novih rdečih krvničk. V rdečih krvničkah lahko najdemo hemoglobin – beljakovino, ki je potrebna za prenašanje kisika. Hemoglobin se v telesu tvori s pomočjo železa; na srečo buče vsebujejo tudi veliko slednjega.

Obenem ima baker v telesu še več pomebnih vlog in ključno pripomore k zdravju celotnega organizma; skrbi za zdrave kosti in preprečuje osteoporozo, krepi tako živčni kot tudi imunski sistem ter brani organizem pred nastankom srčno-žilnih bolezni. Obenem telesu pomaga pri absorbciji še enega nujno potrebnega elementa – železa.

Železo za dvig energije

Železo skupaj z bakrom telesu pomaga tvoriti že zgoraj omenjene rdeče krvničke. Če se ves čas počutite utrujeni, je morda težava prav v pomanjkanju železa. Buče vsebujejo precej železa, sploh veliko pa ga lahko najdemo v bučnih semenih.

Buče so bogate tudi z vitaminom E 

Buče vsebujejo tudi veliko vitamina E. Vitamin E je eden izmed najbolj koristnih vitaminov za telo, saj ima kopico koristnih učinkov na vaš organizem. Preprečuje krvne strdke, širi kapilare ter tako zmanjšuje tveganje za nastanek srčno žilnih bolezni, poleg tega pa skrbi tudi za zdravje vaših mišic in krepi imunski sistem. Obenem deluje protivnetno in telesu služi v boju z različnimi vnetji, pomaga pa tudi pri zmanjševanju težav z opeklinami.

Beta-karoten za počasnejše staranje

Buče se bogate z beta-karotenom, ki pomaga ustavljati proces staranja celic in znižuje tveganje za nastanek rakavih bolezni. Telo prav tako potrebuje beta-karoten za ustvarjanje vitamina A, ki je ključen za zdrav vid, poleg tega pa krepi tudi imunski sistem.

Tudi bučna semena lahko pripomorejo k boljšemu zdravstvenemu stanju 

Bučna semena so odličen vir magnezija, ki je eden izmed ključnih mineralov, nujno potrebnih za delovanje vašega telesa. Obenem lahko pomagajo pri zniževanju ravni LDL holesterola, kar znižuje tveganje za nastanek težav s srcem. Magnezij skrbi za zdravje vaših kosti in delovanje mišičnega in živčnega sistema. Prav tako pomaga pri prebavi.

Preprost recept za klasično bučno pito

Bučna pita je odlična sladica za mrzle dneve, in zagotovo bo postala pravi hit na vsakem družinskem srečanju. Najprej boste morali narediti bučni pire.

Kako pripraviti bučni pire

Najprej morate očistiti bučo vseh semen. Ta shranite, saj so, kot že rečeno, polna koristnih hranil; vendar nimajo kaj iskati v pireju, ki ga bomo uporabili za pito.

Previdno prerežite majhno bučo na rezine in odstranite vsa semena. Nato narežite vsako lupino na kose in odstranite vso lupino. Koščke nato skuhajte v loncu na štedilniku; bodite prepričani, da so povsem prekriti z vodo, le tako se bodo dobro skuhali. Ohranjajte zmerno temperaturo. Koščki buče so kuhani, ko lahko vanje brez težav potisnete nož ali vilice.

Nato lahko bučno meso razrežete v večje kose in dodate v mešalnik, kjer jih boste spremenili v pire.

Kaj potrebujete za pripravo klasične bučne pite (polnilo): 

  1. eno zvrhano skodelico bučnega pireja;
  2. dva rumenjaka;
  3. pol skodelice mleka;
  4. cimet, ingver in (po želji) tudi muškatni orešček;
  5. sol.

Kaj potrebujete za pripravo klasične bučne pite (testo):

  1. zvrhano skodelico moke;
  2. sol;
  3. maslo.

Priprava testa za klasično bučno pito: 

  1. korak: v veliki posodi zmešajte moko in sol. Dodajte dve zvrhani jedilni žlici hladnega masla, nastrganega na majhne koščke, ki ste ga pravkar vzeli iz hladilnika. Nikar ne dodajajte masla v celih žlicah, saj ga boste težko zmešali z moko. Pomembno je, da je maslo v koščkih. Temeljito premešajte.
  2. korak: dodajte dve jedilni žlici mrzle vode in znova premešajte. Dodajajte vodo, dokler se testo ne drži skupaj, ko ga primete med prste. Nato ga postavite v hladilnik v obliki ohlapne krogle za pol ure. Nikar ne skrbite, če se ne drži povsem skupaj; takšna tekstura je normalna. Hladilnik bo naredil testo bolj primerno za nadaljno obdelavo.
  3. korak: zvaljajte testo na pomokani gladki čisti površini v obliko, ki jo potrebujete. Testo je pripravljeno, da z njim obložite predhodno namaščen pekač za pito.

Priprava polnila za klasično bučno pito: 

  1. korak: vzemite veliko skledo, ki jo navadno uporabljate za mešanje sestavin, in dodajte vanjo bučni pire. Dodajte tudi dva rumenjaka in dve jedilni žlici mleka in temeljito premešajte, dokler niste zadovoljni z gostoto. Mešanica mora biti gladka in tekoča, vendar ne preveč tekoča. Če je pregosta, med mešanjem dodajte še malo mleka, dokler niste zadovoljni z gostoto in teksturo.
  2. korak: mešanici v posodi dodajte ščepec soli, cimeta, ingverja in sveže nastrganega muškatnega oreščka. Temeljito premešajte, da se razvije enakomeren okus.
  3. korak: dodajte polnilo v pekač, obložen s predhodno pripravljenim testom za pito.
  4. korak: pecite na 200°C v predhodno ogreti pečici dobre četrt ure. Po preteku četrt ure lahko znižate temperaturo na 150°C in pečete še nadaljne pol ure. Pita je pečena, ko lahko vanjo potisnete nož in na njem ne bo ostalo nič polnila, ko ga boste potegnili ven. Bučna pita najbolje tekne še topla.

Dober tek!

A. K.

Vir fotografij: Unsplash

Buče: pogosto prezrte v zdravi prehrani
1 od 4
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.