• 7.01C Novo mesto
  • 15:17
  • Ned, 08.12.2019

Grozdje: vijolični zaklad

Čeprav ima večina ljudi raje poletje kot jesen, je dobra stvar tega časa to, da se odpre sezona za grozdje. Poznamo različne vrste grozdja, in mnogi Slovenci imajo doma tudi svojo lastno trto. Pa veste, da je grozdje pravzaprav tudi zelo zdravo, če ga jemo samega po sebi? Veste, kako in kdaj smo ljudje začeli pridelovati vino? Berite dalje …

Kako smo ljudje sploh začeli pridelovati vino?

Grozdje ljudje jemo že več tisočletij, kot štejemo čas na Zahodu. Za nastankom te priljubljene alkoholne pijače, brez katere si Slovenci danes že skoraj težko predstavljamo poroke in druge slovesne priložnosti za proslavljanje, se skrivajo zanimiva naravna dejstva. Tega morda niste vedeli, če se sami ne ukvarjate z vinarskim poslom, vendar je na grozdnih jagodah v suhem vremenu mogoče najti divji kvas, mikroorganizem, ki se na njih pojavi sam od sebe. Za pridelovanje vina iz grozdja je divji kvas nujen, in zaradi njega so ljudje sploh lahko začeli pridelovati alkoholne pijače iz grozdja.

Najstarejši areheološki dokazi, ki pričajo o tem, kako zgodaj so ljudje že pridelovali in pili vino, datirajo okrog 6000 let pr. n. š., najstarejša do danes znana vinarna pa je obratovala v Armeniji okrog 4000 let pr. n. š.. O pridelavi vijoličnega grozdja lahko beremo celo v hieroglifih starih Egipčanov, vinarskega posla in uporabe grozdja za prehranjevalne namene pa so se izdatno posluževali tudi stari Grki, Rimljani in Feničani. Stare civilizacije so zaradi različnih razlogov sicer razpadle, vendar se je kultura gojenja grozdja in vinarstva sčasoma razširila po Evropi in drugih kontinentih. 

Zakaj je grozdje dobro za vas?

Grozdje vsebuje vrsto koristnih vitaminov in mineralov, ki so nujni za ustrezno delovanje vašega telesa.

Katere minerale vsebuje grozdje in kakšne funkcije zavzemajo v vašem telesu? 

Kalcij

Pogosto slišimo, da je kalcij nujen za trdne kosti, in to je res; kalcij skrbi za gradnjo in trdnost kosti v telesu, najdemo pa ga lahko tudi v zobeh. Pa vendar grajenje kosti ni edina funkcija, ki jo opravlja ta vsestransko uporabni mineral. Tega morda niste vedeli, vendar kalcij omogoča, da se naša kri strjuje, zato je nujen za celjenje ran. Obenem tudi omogoča mišicam, da se krčijo, tudi največji mišici v našem telesu – srčni mišici.

Železo

Železo lahko najdete v vseh celicah vašega telesa, vendar je najbolj pomembno za gradnjo rdečih krvničk. Te imajo ključno vlogo v vašem telesu, saj po njem prenašajo življenjsko pomembni kisik. Zato se splača jesti živila, bogata z železom, sploh če se pogosto počutite utrujene in brez energije; prav mogoče je, da razlog za nizko raven vaše energije leži prav v pomanjkanju železa v vašem telesu.

Magnezij

Magnezij ima v telesu več pomembnih vlog. Uravnava raven sladkorja v krvi in krvni pritisk, obenem pa pomaga tudi pri pravilnem delovanju mišic in živcev. Pomaga tudi pri tvorbi beljakovin in kosti.

Mangan

Mangan ključno pomaga pri prebavi in absorbciji beljakovin, ogljikovih hidratov in aminokislin. Pomemben je tudi zato, ker telesu pomaga uporabiti nekatere vitamine – med drugim tudi vitamin B1, vitamin C in vitamin E, ki jih vse prav tako lahko najdemo v grozdju. Pomaga tudi pri pravilnem delovanju ledvic.

Fosfor

Fosfor je mineral, ki se, prav tako kot zgoraj omenjeno železo, nahaja v vseh celicah vašega telesa. Predvsem ga najdemo v kosteh in zobeh, podobno kot kalcij. Fosfor in kalcij imata oba podobno funkcijo; skupaj skrbita za gradnjo vaših kosti in zob. Fosfor prav tako pomaga v telesu ohranjati ravnotežje med kislinami in bazami, pomaga pa tudi pri rasti, zato je še posebej pomemben za otroke in mladostnike, ki še vedno rastejo.

Natrij

Natrij je prav tako eden izmed najbolj ključnih mineralov za delovanje vašega telesa. Natrij skrbi za ravnotežje tekočin v vašem telesu, ključen pa je tudi za delovanje živcev in mišic.

Kalij

Kalij je elektrolit, ki pomaga v vašem telesu vzdrževati raven krvnega pritiska ter ravnotežje med kislinami in bazami.

Cink

Cink je ključen mineral, ko pride do vzdrževanja in dobrega delovanja vašega imunskega sistema. Če se vaš organizem znajde v stanju pomanjkanja cinka, se prav lahko zgodi, da bo vaš imunski sistem postal bolj občutljiv in boste lažje postali dovzetni za različne viroze in prehlade, ki sploh jeseni na veliko krožijo med ljudmi.

Katere vitamine vsebuje grozdje in kakšne funkcije zavzemajo v vašem telesu? 

Vitamin B1

Vitamin B1 je eden izmed najbolj pomembnih vitaminov, saj vašemu telesu omogoča pretvorbo ogljikovih hidratov v energijo. Ključen je tudi za presnovo glukoze, monosaharida, ki prav tako spada pod širši pojem ogljikovih hidratov. Igra ključno vlogo tudi pri delovanju živcev, mišic in srčne mišice.

Vitamin B2

Vitamin B2 je pomemben za presnovo beljakovin, ogljikovih hidratov in maščob, zato je pomemben za vzdrževanje ravni energije v vašem telesu. Vsi B vitamini so sicer nosilci te funkcije: pomagajo vam pretvarjati beljakovine, ogljikove hidrate in maščobe, ki jih zaužijete s hrano, v energijo, potrebno za delovanje vašega telesa.

Vitamin B3

Vitamin B3 je potreben za delovanje vseh organov in delov vašega telesa, obenem pa znižuje tudi raven holesterola v vašem telesu in lajša težave, povezane z artritisom. Izboljšuje tudi delovanje možganov.

Vitamin B5

Vitamin B5 je nujen za tvorbo krvnih celic, obenem pa je nosilec še en pomembne funkcije: vašemu telesu pomaga pretvarjati hrano, ki jo zaužijete, v energijo.

Vitamin B6

Vitamin B6 je še posebej pomemben za otroke, saj pomaga pri razvoju možganov, obenem pa pomaga pri ohranjaju uspešnega delovanja možganske funkcije pri ljudeh vseh starosti. Obenem igra pomembno vlogo tudi pri vašem počutju, saj telesu pomaga tvoriti serotonin.

Vitamin B9

Vitamin B9 oz. t. i. folna kislina je nujna za tvorbo rdečih krvničk v telesu, ki, kot že omenjeno, po telesu prenašajo kisik.

Vitamin C 

Vitamin C oz. askorbinska kislina je nujen za gradnjo, razvoj in obnovo celic in tkiv. Pomemben je tudi za krepitev imunskega sistema, absorbcijo železa ter celjenje ran.

Vitamin E 

Vitamin E je pomemben antioksidant, ki pomaga vaše telo ščititi pred t. i. prostimi radikali; ti lahko poškodujejo vaše celice, kar lahko v skrajnem primeru pripelje do nastopa oksidativnega stresa in slabljenja kognitivne funkcije.

Vitamin K 

Vitamin K ima v telesu podobno vlogo kot mineral kalcij; pomemben je predvsem za zdravje vaših kosti in celjenje ran, saj omogoča strjevanje krvi.

A. K. 

Vir fotografij: Unsplash

Grozdje: vijolični zaklad
1 od 3
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.