• C Novo mesto
  • 12:33
  • Čet, 22.02.2024

Kaj je protivnetna dieta in kako se je lotiti?

Izogibanje nekaterim živilom in uživanje drugih živil lahko pomaga pri zmanjševanju simptomov vnetja v telesu oziroma preventivi. Kronična vnetja v telesu so na dolgi rok zelo škodljiva, saj lahko poškodujejo naše celice in organe, kar poveča možnost za nastanek bolezni, kot so diabetes, srčno-žilne bolezni, rakava obolenja in težave z jetri. Vse to znižuje kvaliteto življenja in lahko vodi celo v prezgodnjo smrt. K sreči lahko veliko naredite za svoje zdravje sami; predvsem s prehrano in življenjskim slogom.

Živila s protivnetnimi lastnostmi, ki jih vključite v svoj jedilnik:

  • Zelenjava: brokoli, ohrovt, paprika, zelje in cvetača.
  • Sadje: borovnice, granatno jabolko grozdje, češnje.
  • Zdrave maščobe (omega-3): avokado, olivno in bučno olje.
  • Morska hrana: losos, sardele, inčuni, tuna, rakci, školjke.
  • Oreščki in semena: orehi, mandlji, chia semena, laneno seme.
  • Slaščice: temna čokolada brez dodatkov.
  • Čaj: zeleni čaj, zeliščni čaji.
  • Začimbe: kurkuma, cimet, česen, čebula, poper.
  • Alkohol: v majhnih količinah rdeče vino, ki po zaslugi vsebnosti resveratrola deluje protivnetno.

Raziskave so pokazale, da nekatere obstoječe diete oziroma načini prehranjevanja zmanjšujejo vnetja v telesu; to so mediteranski način prehranjevanja, diete z izločanjem ogljikovih hidratov (uspešne predvsem pri ljudeh s prekomerno telesno težo) in vegetarijanski način prehranjevanja. Pomembno je, da je vsaka vrsta diete, ki se je lotite, uravnotežena in zdrava. To pomeni, da poskrbite, da v telo vnesete vsa potrebna hranila kljub morebitnim restrikcijam.

Živila, ki povzročajo vnetja in bi se jim morali izogibati:

  • Sladkor: sladke pijače, gazirane pijače, bonboni, mlečne čokolade, torte, peciva …
  • Rafinirani ogljikovi hidrati: bel kruh, bele testenine, riž, rogljički in razni sladki pekovski izdelki.
  • Procesirano meso: hrenovke, salama, klobase, zrezki.
  • Procesirani slani prigrizki: čips, krekerji, piškoti, smoki …
  • Nezdrave maščobe: sojino, koruzno, sončnično olje.

Primer jedilnika protivnetne diete:

Da vam bo lažje začeti, smo za vas pripravili primer jedilnika, ki vsebuje živila s protivnetnimi lastnostmi.

Zajtrk:

  • Pečeno jajce s skodelico pečenih gobic in ohrovta.
  • Manjša skodelica borovnic, češenj ali mešanega jagodičevja.
  • Skodelica zeliščnega čaja ali kozarec vode.

Kosilo:

  • V pečici pečen file lososa na posteljici sveže sezonske zelenjave (špinača, paradižnik, zelena solata, rukola), prelite z olivnim oljem in kisom.
  • Manjša skodelica malin, prelitih z žlico grškega jogurta in orehi.
  • Skodelica nesladkanega čaja ali kozarec vode.

Prigrizek ali malica:

  • Narezani koščki rdeče paprike skupaj z guacamole omako, ki jo pripravite iz avokada, olivnega olja, česna, soli, popra in paradižnika.

Večerja:

  • Pečen sladki krompir s cvetačo in brokolijem, začinjen s protivnetnimi začimbami in olivnim oljem.
  • Manjša skleda zelene solate s kuhanim jajcem in bučnim oljem.
  • Košček temne čokolade (več kot 80 % kakava).
  • Kozarec vode ali deci rdečega vina.

Prednosti protivnetne diete:

  • Izboljšuje simptome avtoimunih bolezni, kot so artritis, lupus, črevesne bolezni.
  • Krepi imunski sistem.
  • Pomaga izgubiti odvečne kilograme.
  • Izboljšuje krvni sladkor in pritisk.
  • Dviguje energijo in zmanjšuje depresijo.

Pripravil: NaDlani.si; Foto: Pexels