• C Novo mesto
  • 01:10
  • Sre, 30.11.2022

Kdaj je treba uživati izotonične napitke?

Izotonični napitki, energijski napitki ali napitki za napor; obstaja velik spekter izotoničnih pijač, ki so namenjene športnikom oziroma športno aktivnim ljudem. Ti napitki postajajo vsako leto bolj popularni, zato vam v spodnjem članku predstavljamo njihov osnovni namen in nekatere lastnosti.

Kaj sploh je izotoničen napitek?

Izotonični napitki so znani tudi pod imenom športni napitki oziroma pijače za športnike. Napitek je izotoničen takrat, ko vsebuje enako koncentracijo elektrolitov, kot je v naši krvi, kar pomeni, da mora njena osmolarnost znašati nekje med 270 in 330 miliosmoli na liter. Če ima manjšo koncentracijo elektrolitov, je hipotonična, če pa večjo (na primer zelo slana pijača), je hipertonična. Vse športne pijače morajo biti izotonične ali rahlo hipotonične, nikakor pa ne hipertonične. Hipertonične pijače bi namreč človeka dehidrirale.

Zakaj bi sploh uporabljali izotonične napitke?

Glavni namen izotoničnih napitkov je, da izboljšajo absorpcijo in izkoristek vode, mineralov in nutrientov, ki jih zaužijemo med telesno aktivnostjo. Na ta način olajša rehidracijo in podaljša občutek žeje. Izotonični napitki se zlahka absorbirajo in hitro zapustijo želodec, kar zagotavlja bolj učinkovito in prijetno prebavo. Hipotonični napitki se težje absorbirajo, vendar so lahko uporabni v zelo vročem vremenu. Hipertonični napitki pa so preveč koncentrirani in se predolgo zadržujejo v želodcu, kar vodi v težavno prebavo ali celo dehidracijo.

Kaj vsebujejo izotonični napitki?

Voda je glavna sestavina izotoničnega napitka, ki zagotavlja hidratacijo med naporom. Ogljikovi hidrati zagotavljajo hranila, da imamo dovolj energije za športno aktivnost. Natrij pomaga obnoviti zalogo soli, ki jo izgubimo preko potenja. Vitamini B pomagajo pri energijskem izkoristku in pri hitrejši regeneraciji po športu. Kalij in magnezij pomagata vzdrževati zadostno količino elektrolitov in zmanjšujeta utrujenost. Antioksidanti omogočajo telesu, da se brani pred določenimi toksičnimi produkti, ki nastanejo pri celični presnovi v telesu. Nekateri napitki vsebujejo tudi beljakovine, vendar so takšni napitki redki. Beljakovine so koristne pri dalj trajajočih športnih aktivnostih, na primer pri takih, ki trajajo več kot tri ure.

Pripravil: NaDlani.si

Foto: Unsplash