• 19.13C Novo mesto
  • 02:13
  • Ned, 16.06.2019
  • Prijava

Zakaj leta 2019 še ne morete kupiti avtomobila, ki se vozi sam?

Avtomobili, ki vozijo sami oziroma avtonomni avtomobili, so že nekaj časa v naših mislih. Proizvajalci, na tem področju, vsak dan napredujejo. Toda kdaj bomo lahko imeli doma avto, ki vozi brez voznika?

Odgovor je nekoliko zapleten. Da bi odgovorili na to vprašanje, moramo razumeti, kje smo trenutno s tehnologijo avtonomnih avtomobilov in kakšne korake moramo narediti, da bi popolnoma avtonomni avtomobili postali resničnost v prihodnosti.

Kdaj je avtomobil popolnoma avtonomen?

V skladu z mednarodnimi standardi SAE so avtonomni avtomobili ocenjeni z »nivojem« na lestvici od 0 do 5. Avtomobili stopnje 0 nimajo avtonomije in jih mora ves čas nadzorovati človek. Avtomobili na ravni 5 so popolnoma avtonomni in ne potrebujejo pomoči človeka za delovanje.

Avto, ki ga zdaj vozite, je več kot verjetno avtonomno vozilo stopnje 1. Ima funkcije tempomata in morda ima tudi rezervno kamero. Mogoče vozite polavtomatsko vozilo stopnje 2 ali 3, kot sta Tesla, Cadillac CT6, Mercedes-Benz E-razred ali Volvo S90. Ti avtomobili imajo funkcije, kot so Auto Pilot ali Super Cruise, ki vam omogočajo, da roke odstranite z volana, medtem ko vaš avto ohranja stalno hitrost in spreminja vozne pasove

Ali obstajajo na trgu avtonomni avtomobili na ravni 4 ali 5? Odgovor je odmeven »ne«, vendar se lahko kmalu znajdemo prav tam.

2019 je leto avtonomnih avtomobilov 4. stopnje

Avtonomni avtomobili 4. stopnje so pomemben korak na poti do avtomobilov, ki vozijo sami. Ločnica med avtonomnimi avtomobili stopne 4 in 5 je v bistvu fleksibilnost. Medtem ko lahko avtonomni avtomobili stopnje 5 manevrirajo skozi nove lokacije, so avtomobili na ravni 4 obtičali v vnaprej določenih območjih, kot so mesto ali država. Avtomobili na ravni 4 se »hranijo« tudi z zemljevidi in podatki o potovanjih, zaradi katerih je vse zelo enostavno in varno. Medtem ko so avtomobili na ravni 5 primerljivi s hiper-zavednimi človeškimi vozniki, so avtomobili stopnje 4 primerljivi s skoraj slepo osebo, ki hodi po ulicah znanega mesta.

Zato se avtonomni avtomobili ravni 4 gradijo posebej za storitve skupne vožnje in dostave brez voznika, ne pa tudi za maloprodajni avtomobilski trg. Ti avtomobili vozijo po vnaprej določeni progi, vendar so sposobni manevrirati med voznimi pasovi in ​​se izogibati trčenju z avtomobili ali pešci. So zanesljivi, varni in dobri za zbiranje podatkov, ki bodo v prihodnosti koristni za avtomobile 5. stopnje. Proizvajalci že uporabljajo avtonomne avtomobile stopnje 4 v nekaterih mestih in obstajajo celo možnosti, da ste že videli avtonomni avtomobil na ravni 4 (ali bili v njem).

Waymo

Waymo, podjetje za avtonomne avtomobile, ki ga je ustanovil Google, je eden od predhodnikov avtomobilov na lastni pogon. Podjetje že skoraj desetletje dela na avtonomnih avtomobilih, vozila Waymo pa se trenutno uporabljajo za izmenjavo voženj (izbrana skupina ljudi) v Chandlerju, Arizoni in San Franciscu v Kaliforniji. Prebivalci območja Metro Phoenix, ki želijo proste vožnje v avtonomnem taksiju Waymo, se lahko zdaj prijavijo za program Rani Rider, vendar so prostori omejeni.

Največji konkurent družbe Waymo, GM, bo letos sprostil vozni park avtonomnih Chevy Boltov. Ti Chevy Bolti nimajo ne volana, ne pedalov ali merilnikov hitrosti in označujejo samozavesten korak proti avtomobilom brez voznikov. Ne vemo, kje bo GM testiral te avtomobile, toda podjetje že nekaj let uporablja avtonomne avtomobile stopnje 4 (z volani) v San Franciscu in Phoenixu, tako da obstaja možnost, da bo najnovejši Chevy Bolt končal v Kaliforniji ali Arizoni.

Zdaj se tudi Uber osredotoča na floto avtomobilov, ki se vozijo v Pittsburgu, saj je nesreča v Arizoni prisilila družbo, da je preizkusila testiranje. Ford se združuje z Walmartom, da bi dobavil limuzine Fusion Hybrid v Miamiju, in do leta 2021 bi tam moral voziti tudi avtonomni taksiji Ford.

Obstaja še nekaj drugih podjetij, ki načrtujejo, da bodo avtonomne avtomobile stopnje 4 pripeljali na ameriške ulice v naslednjih nekaj letih, vključno z Nissanom in Volkswagonom. Toda ti so že malo zamudili igro.

Kje so avtonomni avtomobili ravni 5?

Prvi razlog, zakaj trenutno v svoji garaži nimate avtonomnega avtomobila ravni 5, je preprosto zato, ker še ne obstajajo. V skladu s standardi SAE mora avtonomni avtomobil stopnje 5 delovati kot človek na novih lokacijah in se mora biti sposoben odzivati na nepredvidljive nevarnosti, kot se zna človek.

Toda tukaj bodimo realni. Avtonomni avtomobili na ravni 5 morajo preseči ljudi na vsakem koraku, preden jih bodo zakonodajalci dovolili na naših ulicah. Potrebujemo podatke, ki kažejo, kako je avto, ki ga nadzoruje človek, kategorično bolj nevaren kot avto, ki ga nadzoruje računalnik.

Največja ovira za avtonomne proizvajalce avtomobilov niso zakonodajalci, temveč umetna inteligenca (UI). Seveda se bo UI sčasoma izboljšala.

Zgradili smo namreč ceste in avtoceste za ljudi, ne robote. Posledično je naše razumevanje »enostavnih« in »težkih« delov vožnje povsem subjektivno. Medtem ko se proizvajalci osredotočajo na to, kako lahko UI vozi čim bolj gladko, s prilagajanjem vzmetenja pnevmatik v realnem času (kar je precej kul), ne upoštevajo dejstva, da je lahko UI v nekaterih povprečnih voznih razmerah resnično nezanesljiva.

Na primer, se še spomnite Tesle, ki se je na avtopilotu zaletel v tovornjak na avtocesti? To se je zgodilo, ker Tesla ni mogel razlikovati svetleče strani tovornjaka od neba. Toda Tesla ne uporablja samo kamer za premikanje, ampak tudi radar (za razliko od konkurentov, Tesla ne uporablja LiDAR). Preden se je ta nesreča zgodila, so Teslovi radarski sistemi odkrili oviro, ki bi morala sprožiti zavore. Toda Tesla je zasnoval svoj radarski sistem za ignoriranje velikih horizontalnih objektov, saj je večina velikih horizontalnih objektov, ki jih vidite na avtocesti, preprosto prometni znak. Torej, medtem ko so si pri Tesli vzeli čas, da bi popravili očiten problem, so prezrli, kako bi lahko njihova rešitev otežila sposobnost UI za dobre izbire.

Proizvajalci morajo poučevati tudi subtilni jezik ceste do UI. Z drugimi vozniki namreč človek ves čas komunicira, če se zaveda ali ne. Ko drugi voznik »poblenda« na nasproti vas, vam nekaj sporoča, recimo, da vam daje prednost. Ko se vključujete na avtocesti, vas drugi vozniki kdaj ne bodo pustili, razen če boste uporabili malo zaupanja vase in malo potrebne agresije. Če avtonomni avto ne zna uporabljati subtilnih oblik komunikacije na cesti, potem ne bo nikoli zanesljiv ali varen. Seveda je najboljša rešitev tega problema zamenjati vsak avtomobil na cesti z avtomobilom, ki vozi sam, vendar se to še ne bo zgodilo, vsaj več desetletij ne.

Čeprav trenutno ne morete imeti lastnega avtonomnega avtomobila, lahko uživate v okusu prihodnosti v avtonomnem vozilu stopnje 2, 3 ali 4. stopnje. Te priložnosti še niso na voljo vsem, zato boste, če ste avtonomni navdušenec, ki je manj srečen, zadovoljen s fotografijami iz Detroit Auto Showa ali CES-a 2019.

Avtor: Marko Vidrih

 

Zakaj leta 2019 še ne morete kupiti avtomobila, ki se vozi sam?
1 od 1
avtomobil
avtomobil
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.