• 21.76C Novo mesto
  • 16:19
  • Ned, 26.05.2019
  • Prijava

GIF: prevladujoči komentarji na spletu od leta 1987

Format GRAPHICS INTERCHANGE je bil razvit leta 1987 s strani podjetja CompuServe, zdaj pa so te majhne GIF animacije osnovno sredstvo za izražanje mnenj in socialnih komentarjev na spletu.

GIF-i se prepletajo na številnih spletnih straneh, utripajo v milijonih profilov Facebooka ter MySpacea, zablesteli pa so tudi med neštetimi Tumblri. Opazimo jih v animiranih oglasih, e-poštnih podpisih, spletnih forumih in socialnih avatarjih. Dejansko, če bi morali prerazporediti kratico za »GIF«, bi lahko rekli, da gre za »Great Internet Fun« ali »Veliko internetno zabavo«.

Pravzaprav je »GIF« kratica za »grafični format za izmenjavo« (graphics interchange format), zrelo ime za slikovni format, ki je že kar nekaj časa v digitalnem prostoru (GIF je letos dopolnil 32 let). Konkretno, Steve Wilhite iz Compuserve je debitiral GIF junija 1987. GIF se je izboljšal pri črno-belih prenosih slik z 256 barvami, obenem pa je ohranil stisnjen format, ki ga lahko »predvajajo« počasni modemi. Z uporabo grafične razširitve nadzora (GCE) je GIF dosegel animacijo s časovnimi zamiki.

V peteklosti smo bili priča tudi GIF spopadom za lastništvo. Compuserve je v tistem času trdil, da tehnika kompresije ni bila patentirana leta 1985 s strani Unisys-a. Dve podjetji sta se spopadli z nesoglasji glede avtorskih pravic, ki sta se nanašali na leto 1994, potem ko je Unisys objavil, da bo dovolil komercialnim nepremičninam licencirati obliko za majhno plačilo. Kot odgovor na nesoglasje so se mnogi razvijalci zavezali, da bodo bojkotirali GIF in raje izbrali nov format PNG (1996), eno samo podobo, brez patenta, ki je bila alternativa za GIF.

Toda GIF ni bil nikoli ogožen. Zgodnji uporabniki svetovnega spleta so sprejeli GIF pri oblikovanju svojih spletnih strani. Nekateri so predstavili te animirane sličice med gradnjo svojih spletnih lastnosti, v obliki utripajočih konstrukcijskih znakov in podobno. Drugi so si na vrhu svojih strani želeli bleščečo zastavico.

Od zgodnjih dni je imel GIF neločljiv element zabave. Ne glede na specifično animacijo so spletni oblikovalci in inženirji zaupali stisnjeni velikosti datoteke GIF, da se naložijo na zgodnjih 56k modemih in zastarelih spletnih brskalnikih. Ob zgodnjih spletnih straneh bi povprečna dvominutna vdelava YouTube videa, zahtevala približno 40 minut medpomnilnika. Namesto tega so ljudje izbrali GIF.

Kot ustvarjalec GIF je Wilhite povedal tudi nekaj besed o izgovorjavi. Mnogi predpostavljajo, da se »GIF« izgovarja s trdim »g«, v skladu z izgovorjavo prve besede v »graphics interchange format«. Vendar pa se je ustvarjalec Wilhite in drugo osebje podjetja Compuserve na to trditev pogosto odzvalo z drznim zanikanjem. Glede na raziskavo Los Angeles Timesa, ki jo je izvedlo 1.155 ljudi, se jih 65% strinja s trdim g.

GIF

Danes se ljudje manj ukvarjajo s slovnico in so bolj navdušeni nad samim GIF-om. Datotečni format je skupaj z memi postal privzeta blagovna znamka spletnega humorja.

Uporaba GIF-ov

Najboljši prijatelji so uporabili GIF-e, da so ostali v stiku, ko so se zaradi študija odselili, vsak na svoj konec države. GIF-i odražajo njihovo razpoloženje, situacije, v katerih se znajdejo, in vsakodnevne preizkuse 24-letnih študentov, so zapisali na enem izmed blogov. Razmišljanje o samozadostni podobi telesa, »študentski drami« in finančni negotovosti – vse to lahko sporočijo z animiranimi slikami GIF.

GIF

Na primer vzemimo za primer GIF zgoraj. To je ena izmed mnogih, ki so jo ustvarjalci WSWCM našli na spletu in se povezali s povsem nepovezano, a še zmerno frazo. Spodnji GIF prikazuje mačko, ki zapira vrata kopalnice, poleg napisa, »Ko se moj fant želi tuširati z mano, vendar se jaz počutim predebelo.«

»Lepo je vedeti, da niste edina oseba, ki se zjutraj bori, da bi vstala iz postelje, kajne?« eden od ustvarjalcev WSWCM pove Forbes. »Zelo smešno je, da je naš smisel za humor pokazal na te stvari, ki jih vsakdo doživlja, a ne govori o njih.«

Interakcija bi bila mnogim rojenim v prejšnjem tisočletju videti tuja, toda blogi, kot je WSWCM, utirajo pot tako tesno zapakirani, veseli komunikaciji. Napisali so recept in GIF so sestavine.

Kot polovica umetniškega dueta Reed + Rader, Matthew Rader verjame, da se GIF izjemno prilega spletnemu okolju, ki se nikoli ne jemlje preveč resno. »Mislim, da so animirani GIF pravi umetniški medij interneta, ki ima že prisotno čutno praznino, igrivost in zabavo v kulturi,« pravi.

Milenijci in GIF

Šele v letih 2006–2008, ko so milenijci začeli ponovno vključevati GIF, so blagovne znamke in mediji začeli opazovati katalizatorsko obliko formata. Mladi so podprli GIF, ki ga danes doživljamo okoli nas.

GIF

Rader pripisuje ponovni izbruh GIF prijaznim platformam in skupnostim, kot je Tumblr, ki ga je mimogrede ustvaril milenijec s svojimi vrstniki.

Drugi, kot sta denimo grafični umetnik in fotograf Kevin Burg oziroma Jamie Beck, verjamejo, da se je splet vrnil v GIF v želji po hitrosti.

»Če imate kaj za povedati ali želite, da bi se nekdo nasmejal, je bolj učinkovito, če jim takoj posredujete GIF, kot pošljete povezavo, in jih prosite, naj si ogledajo videoposnetek – kar lahko storijo ali pa tudi ne.«

Omejitve načrtovanja, dodajajo demokratiziran proces oblikovanja GIF, kar je pripeljalo do tega, kar mnogi imenujejo »gibanje GIF«, ki ga doživljamo danes.

GIF gibanje je pripeljalo do resnično globokih umetniških del, od katerih je večina interaktivna. Reed in Rader sta začela ustvarjati celotne 3D GIF svetove, ki se premikajo in reagirajo. Eksperimentirajo s stereoskopskimi GIF-i, ki povečujejo iluzijo globine. Eden od njihovih najnovejših projektov, imenovan »Squiddies«, združuje fotografijo in 3D skeniranje glave ljudi, postavljeno na interaktivno ozadje. Miško lahko premikate okrog slike in tako spreminjate prizor.

Kakšne GIF-e poznamo iz preteklosti in kje jih najdemo

CAT GIF

Animirana mačka s telesom pop tarta je najbolj znana po YouTube videoposnetku z 92 milijoni ogledov.

REAKCIJA GIF

Podobe – pogosto iz filmov, televizijskih oddaj ali posnetih dogodkov v živo – zajemajo odziv, ki izraža bolj čustven občutek kot besede.

TI NISI OČE! GIF

Maury Povich je neštetim gostom povedala, da niso pravi očetje, ampak ena dobro koreografirana reakcija je postala internetno zlato in ustvarila preveč GIF-ov neodgovornosti.

GIF

CINEMAGRAPH

Cinemagraph izgleda večinoma kot mirna slika, s samo malo subtilnega gibanja. Te lahko spremenijo obliko slike v področje visoke umetnosti.

PIXEL UMETNOST IN GLITCH GIFS

Pixel GIF-i praznujejo 8-bitno estetiko. Glitch GIF-i so videti kot okvarjena video igra ali zagozden VHS trak.

Pripravil: Marko Vidrih

GIF: prevladujoči komentarji na spletu od leta 1987
1 od 1
GIF
GIF
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.