• -0.47C Novo mesto
  • 07:04
  • Ned, 19.01.2020

Interaktivne igre – učenje z igranjem ali igranje z učenjem?

Interaktivne igre so močno okolje za učenje. Raziskave dosledno ugotavljajo, da se igralci naučijo novih veščin, znanja, vpogledov, stališč ali celo vedenja ko igrajo interaktivne igre, ki jih izzivajo, da razmišljajo, raziskujejo in se odzivajo.

Kako interaktivne igre spodbujajo in podpirajo učenje?

Običajno interaktivne igre izzivajo igralce za reševanje nujnih problemov. Igralci se učijo z delom v virtualni nastavitvi, ki se odziva na vsako potezo in odločitev. Vzajemno sodelujejo z igralnim okoljem, razvijajo veščine za uspeh v tem okolju in te spretnosti ponavljajo. Imajo priložnosti eksperimentirati, odreagirati napak in poskusiti znova, dokler jim ne uspe, po potrebi pa prejmejo pomoč same interaktivne igre.

Interaktivne igre se običajno prilagajajo sposobnostim igralcev in ohranjajo raven zahtevnosti v obsegu, ki je zahteven, a ni nemogoč za vsakega posameznika. Igralci prejmejo povratne informacije o svojem napredku in lahko vidijo, kako njihove odločitve izboljšajo ali ovirajo želeni rezultat. Kaj je vredno se naučijo s prejemanjem nagrad  (npr. s pridobitvijo točk ali statusa) ali kazni (npr. izgubljanjem točk ali statusa) za svoje odločitve in uspešnost.

Interaktivne igre

Interaktivne igre

Lahko opazujejo tudi vzornike, ki doživljajo pozitivne ali negativne posledice za svoje vedenje. Igralci pogosto sodelujejo z drugimi ljudmi, da se lahko učijo drug od drugega in razvijejo strategije za izboljšanje rezultatov interaktivne igre.

Ti dobro uveljavljeni pristopi k poučevanju in učenju se pojavljajo pri spretnih mentorjih in učiteljih v razredu, zdaj pa jih nudijo tudi interaktivne igre. Pomembno je opozoriti, da sposobnost poučevanja interaktivnih iger ne zagotavlja, da bodo lekcije uspešno naučene. Na primer, zabavna industrija je pripravila različne priljubljene interaktivne igre, ki spodbujajo strah, sovraštvo in nasilje. Večina raziskav, ki preučujejo vpliv interaktivne igre na čustva in vedenja igralcev, sklepa, da se igralci teh lekcij dobro naučijo, včasih celo do te mere, da pride do antisocialnega vedenja.

Po drugi strani so lahko interaktivne igre namenjene poučevanju dragocenejših lekcij,  učni načrt iger pa se širi na nova tematska področja in aplikacije. V interaktivne igre bi bilo mogoče prenesti, sočustvovati in poučiti skoraj vsako sporočilo. Če parafraziramo znani citat nekdanjega komisarja FCC Nicholsa Johnsona izpred desetletij o učinkih televizije in nadomestimo »televizijo z »igrami«, je danes pošteno reči, da so vse interaktivne igre izobraževalne igre. Vprašanje je: Česa se igralci učijo?

Interaktivne igre – iz preteklosti v prihodnost

Igre so se vedno opirale na neko obliko interakcije. V nasprotnem primeru bi jih imenovali filmi in ne igre. Tudi najzgodnejše računalniške arkadne igre so bile posebne, saj so za igranje zahtevale nekaj vložka človeškega časa in uma. Vendar je vse relativno. Netflixov »Bandersnatch« velja za interaktivni film samo zato, ker gledalci lahko napišejo predloge, kako naj se zgodba nadaljuje, kar je nekoč veljalo za nekaj zelo interaktivnega. Nič več.

Tehnologija je zamisel o interakciji spremenila v popoln prevzem človeka. Včasih so interaktivne igre lahko preizkusile igralčeve osnovne gibalne sposobnosti in odločanje, zdaj pa imajo oblikovalci na razpolago orodja, s katerimi lahko izvlečejo iz igralca več čutov in njegovo celotno pozornost preusmerijo v virtualni svet.

Interaktivne igre

Interaktivne igre

Torej, kaj je danes interaktivno? In kaj bo jutri pomenilo interaktivno? No, interaktivno igranje se najpogosteje uporablja za označevanje izobraževalnih iger. Interaktivno v tem primeru poudarja dejstvo, da ta metoda ni le učbenik, ki je namenjen za branje – temveč bolj intenzivna in privlačna izkušnja, ki osebo motivira in ji pomaga, da se osredotoči na učenje določene spretnosti ali nabor informacij. Toda vse igre so na takšni ali drugačni ravni interaktivne igre, ali ne? S časom in tehnološkim razvojem le še bolj napredujejo.

Vzemimo za primer virtualno resničnost. Včasih so zasloni in krmilniki ali tipkovnica večinoma vključevali le vidna čutila. Navidezna resničnost danes omogoča prenašanja izkušenj v 3 dimenzije, podobno kot doživljamo resnični svet. Ne, orožja dejansko ne morete čutiti v svojih rokah, vendar se moramo v tovrstni interaktivni igri nagniti naprej, segati po rečeh, skakati in podobno. To je interaktivnost, kakršne je še nismo videli. Načrtujejo se celo interaktivne igre, ki bi igralce dobesedno »stresle« ob napaki ali slabi odločitvi.

Kakor koli, potencialne uporabe teh tehnologij, kot orodja za izobraževanje in razburljivo zabavo, pomenijo, da se bo ta industrija še naprej razvijala. Računalniki so nenehno manjši in zmogljivejši, inovatorji pa izumijo nove naprave, kot je Oculus Rift, da bi lahko več tehnologij prinesli širšemu občinstvu.

Prihodnost interaktivnih medijev

Na voljo bo verjetno vse več interaktivnih filmov. Netflix je za Bandersnatch zgradil svojo programsko opremo, ki jo lahko uporablja tudi za druge zgodbe. Obstaja že več zasvojljivih interaktivnih otroških oddaj, med njimi Puss in Book: Trapped in an Epic Tale, Buddy Thunderstruck: The Pile, The Stretch Armstrong: The Breakout.

Igralci so že seznanjeni s to konvergenco filma, interaktivnostjo in razvejano pripovedjo. Kinematografske video igre, kot sta Indigo Prophecy in Heavy Rain, omogočajo igralcem, da se odločijo za dialog in druge kinematografske vidike. Akademsko objavljena igra Façade velja za pomembno, ne samo zato, da se pokaže, da se lahko znanstvene igre igrajo tudi za zabavo, ampak tudi, da lahko akademski koncepti razvejanja pripovedi in zgodbe ustvarijo smiselno interaktivno igro.

Interaktivne igre

Interaktivne igre

Če se umetna inteligenca in sistemi strojnega učenja izboljšajo pri pripovedovanju zgodb, bodo gledalci in igralci morda celo sami predlagali nove možne odločitve, tako da bodo novodobne vsebine nastale medtem ko jih ljudje gledajo oziroma igrajo. Seveda se močno prekriva navidezna resničnost, ki ponuja potopni eskapizem, kar je po mnenju mnogih ključni cilj interaktivnosti.

Ste navdušeni nad prihodnostjo? Zdi se, da bo ta bolj interaktivna in bolj zasvojljiva kot kdaj koli prej!

Interaktivne igre so lahko popestritev na številnih različnih izobraževalnih področjih, ne glede na to, ali gre za delo z otroki, mladostniki ali odraslimi. A žal imajo te, kot vse ostale tehnologije tudi interaktivne igre negativno stran – uporablja se jih lahko za ne prav pametne namene.

Avtor: M.V.

Vir slik: Pixabay