• 24.37C Novo mesto
  • 08:14
  • Sre, 24.07.2019

Zdravi in nasitni oreščki

Nič se ne bomo zlagali, če bomo napisali, da so oreščki prava superživila, saj so izjemno zdrav del prehrane. Imajo izredno ugodno maščobno sestavo, poleg tega so še odličen vir vlaknin, beljakovin ter vitaminov in mineralov. Če želite torej poskrbeti za svoje zdravje, si le privoščite oreščke, saj varujejo skoraj vse organe v vašem telesu. A pozor: z njimi nikakor ne pretiravajte!

Oreščki

Oreščki so torej hrana, ki je lahko v zmernih količinah izjemno koristna, to pa ne velja za velike količine. Če boste oreščke uživali zmerno, boste zmanjšali tveganje za nastanek srčno-žilnih bolezni, izboljšali svoje umske sposobnosti ter dosegli boljšo zbranost. Poleg tega uživanje oreščkov znižuje tudi slab holesterol v krvi. Oreščki vsebujejo veliko zdravju prijaznih maščob, ki poskrbijo za to, da se želodec počasneje prazni in s tem podaljšajo občutek sitosti. Blagodejno vplivajo tudi na spanje, izboljšajo sestavo kosti in ohranjajo krepak imunski sistem.  

Oreščki res vsebujejo ogromno maščob in so zelo kalorični, zato jih ne smete pojesti preveč. A vsebujejo veliko zdravih enkrat ali večkrat nenasičenih maščobnih kislin in so izjemno nasitni. Vsebujejo tudi nekaj beljakovin in malo ogljikovih hidratov. Pohvalijo se lahko z vitamini skupine B in vitaminom E, med minerali pa svoje mesto najdejo železo, magnezij, kalij, baker, kalcij, mangan in cink. Vsebujejo veliko antioksidantov, med njimi naj omenimo resveratrol, rastlinske sterole in flavonoide. V lupini oreščkov se skrivajo tudi prehranske vlaknine.

Tehnično gledano spadajo oreščki med sadje. A od sadja se razlikujejo po tem, da ne vsebujejo veliko sladkorja, pač pa veliko zdravih maščob. Botanično je orešček definiran kot seme s trdo lupino. Na splošno pa med oreščke uvrščamo še veliko drugih semen, ki v bistvu sploh ne sodijo med njih. To so na primer mandlji, brazilski oreščki, indijski oreščki, arašidi in podobno.

Kateri oreščki so najbolj zdravi?

Ameriški vladni urad za zdravila in prehrano je že leta 2003 označil tiste oreščke, ki zmanjšujejo tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja. Sem sodijo mandlji, lešniki, arašidi, ameriški oreščki, pinjole, pistacije in orehi, saj vsebujejo manj kot 4 grame nasičenih maščob na 50 gramov.

Nekatere izmed najbolj pogostih vrst oreščkov

Mandlji so oreščki, ki sodijo v sam vrh. Vsebujejo namreč najboljše razmerje med kalcijem in magnezijem, vsebujejo a tudi veliko vitamina E. Imajo nizek glikemični indeks in nasitijo za dolgo časa.

Indijski oreščki vsebujejo zelo veliko ogljikovih hidratov, celo največ med vsemi oreščki. Nekateri ljudje pravijo, da jim povzročajo lakoto, zato bodite previdni pri njihovi uporabi.

Oreščki

Orehi so med vsemi oreščki najbolj zdravi, vsebujejo veliko omega-3 maščobnih kislin, rastlinskih beljakovin ter so bogati tudi z vitaminoma B in E. Jejte jih skupaj s sadjem.

Lešniki bodo poskrbeli za vašo dobro voljo, saj vsebujejo glutaminsko kislino, ki odpravlja utrujenost ter poveča vzdržljivost. Krepijo tudi imunski sistem ter so primerni za hujšanje, saj imajo nizek glikemični indeks.

Brazilski oreščki so odličen vir magnezija. Ker imajo nizek glikemični indeks, so primerni tudi za hujšanje. Vendar ne pretiravajte, saj 3 oreščki že predstavljajo pravi obrok.

Arašidi vsebujejo veliko beljakovin. Zelo pomembna sestavina je tudi aminokislina arginin, ki blagodejno vpliva na srce in ožilje. Ti oreščki lahko zakisajo telo, zato jih uživajte poleg zelenjave in sadja.

Oreščki pistacije delujejo podobno kot probiotiki. To pomeni, da spodbujajo rast koristnih bakterij v črevesju. Vsebujejo tudi različne fitokemikalije, ki prav tako ugodno vplivajo na črevesne bakterije.

Oreščki – kako jih uživamo?

Svojemu telesu boste najbolj koristili, če bodo oreščki, ki jih zaužijete, surovi, nepraženi in nesoljeni. Pri tem naj poudarimo, da je potrebno oreščke pred uživanjem namakati v vodi. Namočene oreščke nato sperete z vodo ter posušite v pečici ali na radiatorju. Z namakanjem boste nevtralizirali fitinsko kislino, ki je prisotna v ovojnici. Le-ta se lahko veže s kalcijem, bakrom, železom, cinkom in magnezijem ter tako blokira njihovo absorpcijo v telesu. To pa lahko vodi v pomanjkanje teh mineralov v telesu, posledica pa je izguba kostne mase.

Oreščki – nasveti za uporabo

Omenili smo že, da je najbolj zdravo uživanje surovih oreščkov. Vsekakor se izogibajte oreščkom, ki so praženi v rastlinskem olju ali soljeni. Oreščki so več kot odlični tudi za pripravo masla, namazov, sladic in solat. Dodate jih lahko k jutranjim kosmičem ter si tako pripravite hranilen zajtrk. Uživajte jih zmerno in redno!

Oreščki in njihov vpliv na zdravje

  • Oreščki telo oskrbijo z izredno zdravimi maščobnimi kislinami, ki ščitijo naše srce, krepijo kognitivne funkcije ter delujejo protivnetno.
  • Oreščki znižujejo vrednost slabega hlesterola v krvi ter tako zmanjšujejo tveganje za nastanek srčno-žilnih bolezni.
  • Krepijo človeški imunski sistem. Vsebujejo namreč elagično kislino, ki je antikancerogena ter deluje kot močan antioksidant.
  • Z uživanjem oreščkov boste vplivali tudi na spanje. Vsebujejo namreč melatonin, ki pomaga do zdravih in uravnoteženih spalnih navad.
  • Pomagajo tudi pri regulaciji teže. Z raziskavami so dokazali, da ljudje, ki redno uživajo oreščke, lažje nadzorujejo svojo zdravo telesno težo kot tisti, ki ji s

    Oreščki

    ploh ne jedo.

  • Oreščki so odlične vir pomembnih hranil.
  • Oreščki poskrbijo tudi za čvrstost kosti.
  • Uživanje oreščkov pomaga pri sladkorni bolezni, saj se izboljša raven krvnega sladkorja.
  • Oreški uspešno zavirajo različne vnetne procese v telesu.
  • Ker vsebujejo veliko vlaknin, vplivajo na dobro prebavo in zmanjšujejo občutek lakote.
  • Zmanjšujejo stres.
  • Oreščki poskrbijo za zdrave možgane, saj vsebujejo veliko vitamina E. Vzdržujejo vitalnost in funkcionalnost možganov. Z njihovim rednim uživanjem boste poskrbeli za dober spomin in koncentracijo.
  • Vplivajo tudi na moško reproduktivno zdravje, saj poskrbijo za boljšo kakovost sperme.

Pripravila: Monika M.

Zdravi in nasitni oreščki
1 od 3
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.