• 10.79C Novo mesto
  • 01:16
  • Pon, 18.11.2019

Krvni tlak: kako ga znižati na naraven način?

V najrazličnejših člankih o zdravi prehrani, knjigah, nasvetih in od zdravnikov ves čas poslušamo, da je visok krvni tlak slab. Kaj dejansko pomeni, da imate visok krvni tlak? Kako v telesu nastane visok krvni tlak? Kako ga lahko znižamo na naraven način? Ali obstajajo določene vrste živil, ki jih lahko jemo, da znižamo krvni tlak?

Kaj sploh je krvni tlak?

Preprosto povedano; ko merimo krvni tlak, merimo, s kakšno silo kri v arterijah pritiska na stene žil.

Obstajata dve vrsti krvnega tlaka; razlikujeta se glede na to, v kakšnem stanju je srce, ko se tlak meri. Srce je največja mišica v telesu, ki se ves čas krči. Tako obstajata dve vrsti krvnega tlaka:

  1. Sistolični krvni tlak

Sistolični krvni tlak je tlak v trenutku, ko srce potiska kri po arterijah.

2. Diastolični krvni tlak

To je tlak v trenutkih, ko srce počiva in ne potiska krvi po arterijah.

Krvni tlak tako merimo v obliki 120/80; prva, višja številka označuje sistolični krvni tlak. Druga, nižja številka označuje diastolični krvni tlak.

Zakaj je visok krvni tlak nevaren?

Visok krvni pritisk je nevaren za vaše telo, saj lahko povzroči poškodbe krvnih žil v možganih. Te se lahko zožajo, zlomijo ali pa celo začnejo puščati, kar lahko vse privede do možganske kapi. Druga možnost je tudi, da v arterijah začnejo nastajati krvni strdki; to ima za končno posledico prav tako možgansko kap, saj strdki v arterijah blokirajo dotok krvi v možgane.

Zakaj v telesu pride do pojava visokega krvnega tlaka?

Obstaja precej dejavnikov, ki lahko v telesu privedejo do pojava nevarnega visokega pritiska. Katere navade se splača opustiti?

Opustite kajenje

Obstaja že dovolj drugih razlogov, zakaj se splača opustiti kajenje, želja oz. potreba po znižanju krvnega pritiska pa je še eden več.

Preveč soli 

Če imate visok krvni tlak, je prav mogoče, da problem leži tudi na vašem krožniku. Splača se razmisliti o hrani, ki jo zauživate vsakodnevno. Ali pogosto jeste že pripravljene jedi? Poskusite zmanjšati vnos soli v svoji prehrani. Obstaja precej jedi, ki jih dnevno preveč solimo, npr. ocvrt krompirček. Takšni hrani se raje izogibajte, če si želite znižati svoj krvni pritisk. Morda se vam bo na začetku zdelo, da hrana ni dovolj slana, vendar vas bo želja po prehranjevanju s preveč slanimi izdelki kmalu minila.

Preveč alkohola

Tudi uživanje alkoholih pijač lahko vpliva na visok krvni pritisk. Uživanje alkohola v večjih količinah lahko obenem povzroči tudi težave z jetri, t. i. cirozo jeter, pri kateri so ta nepopravljivo zaznamovana zaradi izgube celic. Alkohol ne uničuje samo celic v jetrih, ampak tudi v možganih, obenem pa lahko pripomore k nastanku diabetesa in težav s srcem.

Pomanjkanje fizične aktivnosti 

Obstaja precej preprostih vaj, ki jih lahko delate doma vsak dan, tudi če vam v hitrem ritmu življenja sicer primanjkuje časa za obisk telovadnice. Sploh ni nujno, da so spremembe izjemno dramatične; začnite počasi in utrjujte svojo kondicijo. Vsak dan lahko naredite eno serijo vaj več.

Med telovadbo bodite prijazni do sebe. Pomembno je, da dosežete svoje rezultate, vendar se morate prav tako naučiti poslušati svoje telo. Ne izvajajte nikakršnih vaj, ki vam povzročajo bolečino. Med vsako serijo vaj si vzemite minuto za počitek. Ohranjajte ritem in štejte ponovitve vsake vaje, tako da boste vaje izvajali v skladu z načrtom; merite tudi čas počitka. Med izvajanjem vaj imejte pri roki ves čas tudi polno steklenico vode.

Če se boste resno lotili telovadbe, je to odličen trenutek, da v svoje življenje vpeljete tudi spremembe v prehrani. Če nimate časa za pripravo kompliciranih jedi, je npr. odlična ideja, da si za svoj zajtrk namesto jutranje kave in rogljička z marmelado pripravite smuti iz svežega sadja in zelenjave. Danes lahko dobite najbolj preprost in osnoven mešalnik že čisto poceni, za nekaj deset evrov; seveda obstajajo tudi bolj drage in kompleksne verzije, ki se učinkovito spopadajo tudi s tršo zelenjavo. Če imate doma bolj močan mešalnik, lahko z njim tako pripravljate tudi goste zelenjave juhe, ki so odlična ideja za zdravo kosilo ali lahko večerjo.

Geni

Zgodovina bolezni v vaši družini lahko prav tako vpliva na pojav visokega krvnega pritiska, zato bodite v tem primeru še bolj pazljivi s svojim zdravjem. Redno merite svoj krvni tlak in pazite na svoj življenjski slog, sploh v bolj zrelih letih, v katerih je tveganje za nastanek visokega krvnega tlaka večje.

Stres

Poskusite živeti bolj umirjeno. Dandanes se to sliši skoraj nemogoče, saj pritiski na nas prihajajo z vseh smeri: služba, otroci, družina in usklajevanje vsakodnevnih manjših obveznosti in opravkov. Pa vendar je precej nujno, da si vzamemo trenutek zase in poskrbimo, da nam vse našteto ne pride preveč do živega, saj bo sicer slej kot prej trpelo tudi naše fizično, ne le mentalno zdravje.

Prekomerna telesna teža

Poskusite iz svoje vsakodnevne prehrane prečrtati vsa živila, polna soli, belega sladkorja in transmaščob. Poskusite uživati več sveže in manj procesirane hrane. Obstaja precej bolj zdravih nadomestkov za mnoga živila, ki jih jemo.

  1. Namesto belega rafiniranega sladkorja začnite v svoji kuhinji uporabljati rjavi trsni nerafinirani sladkor, kokosov sladkor, med ali pa agavin sirup. Obstaja veliko bolj zdravih oz. nevtralnih alternativ belemu sladkorju.
  2. Kot že rečeno zgoraj, investirajte v mešalnik in si začnite pripravljati smutije; to je eden izmed najbolj preprostih načinov, kako lahko v svoje telo na hiter in okusen način spravite vitamine.
  3. Poskusite začeti pripravljati več hrane doma, kjer lahko nadzorujete vse sestavine, ki gredo v vašo malico. Obenem boste prihranili denar, saj boste manjkrat jedli kosilo zunaj.
  4. Vedno imejte v svoji torbici jabolko ali banano; tako boste manjkrat posegli po hitrih prigrizkih iz avtomata ali pa tortici v kavarni.
  5. Jejte z zavedanjem; nikar ne jejte v naglici, kar je pač trenutno pri roki. Poskusite vzdrževati ritem obrokov in jih načrtovati vnaprej; tako je manj verjetno, da boste jedli nezdravo hitro hrano.
  6. Izogibajte se mastnim in težkim jedem ter alkoholu.

Kako lahko na naraven način znižamo visok krvni tlak?

Kaj velja za normalni krvni tlak? 

Vrednosti sistoličnega in diastoličnega krvnega tlaka, manjše od 120/80.

Kaj velja za visok krvni tlak? 

Za povišan krvni tlak veljajo vse vrednosti, višje od 120/80. To je vsekakor znak, da morate delati na svojem življenjskem slogu in narediti določene spremembe. V primeru, da je vaš krvni tlak višji od 180/120, morate nemudoma obiskati zdravnika.

A. K. 

Vir fotografij: Unsplash 

Krvni tlak: kako ga znižati na naraven način?
1 od 4
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.