• C Novo mesto
  • 22:13
  • Sob, 27.11.2021

Skrivnost športne prehrane in jedilnika

Športna prehrana je eno izmed popravil naše vsakdanje prehrane za katero smo ugotovili, da je neuravnotežena in nepravilna. Medtem, ko se morajo profesionalni športniki dan za dnem, prilagajati svojim urnikom, se tega navadni ljudje včasih težko polotijo. Kljub temu pa je uravnotežena prehrana izjemno pomembna v našem življenju. Pri športni prehrani se he treba držati nekaterih pravil, prav tako pri sestavljanju jedilnika. Športna prehrana lahko izboljša življenje in to je dejstvo. Kot vsak šport, pa se je treba take prehrane tudi držati.

Kaj zagotavlja športna prehrana?

Športna prehrana je praksa in študij prehrane, ki je močno povezana z uspehi in uspešnostjo osebe. Kot že samo ime pove se ukvarja z vnosom hranljivih snovi vsakega posameznika. Dietetiki so osebe, ki se s tem ukvarjajo profesionalno in so v stiku z odkritji znanosti in svoje vede. Športnikom in drugim osebam pomagajo sestavljati jedilnike. Ti so individualno planirani in prilagojeni za vsako posamezno osebo. Prehrana mora biti uravnotežena v energetskem in hranilnem vidiku. Pri sestavi jedilnika pa so navade posameznike ključne, saj bo le tako športna prehrana prišla do svojega pravega cilja.

V hrani ni vse, je pa veliko. Ustreznost obrokov in snovi, ki jih vnesemo v svoje telo igra ključno vlogo v življenju športnika. Upoštevan mora biti ritem posameznika in intenziteta njegovih telesnih aktivnosti oziroma športa. To dvoje bo posamezniku zagotovilo boljše pogoje pri izkoriščanju hranil užite hrane. Večji izkoristek energije, manjša izguba vode, manjša izguba elektrolitov in posledično izboljšanje psihofizične kondicije. Slednje je eden izmed glavnih razlogov pravilne prehrane, pa če se spremembe jedilnika lotimo zaradi tega ali drugega razloga.

Sestavljanje jedilnika športne prehrane naj poteka v dogovoru z dietetikom

Sestavljanje jedilnika športne prehrane naj poteka v dogovoru z dietetikom

Večji ali manjši obroki pri prehrani

Pri jedilniku vedno pomislimo na tri glavne obroke. Zajtrk, kosilo in večerja. Včasih je nekje vmes vključena še malica ali prigrizek. Zaradi uživanja obilnejših obrokov lahko pri neaktivnih osebah (tudi počivanju) pride do nabiranja maščob in posledične debelosti oziroma nabiranja kilogramov. Z enakimi obroki pri aktivnih ljudeh pa se glikogen nabira v mišicah, kar pripomore k boljši aktivnosti in produktivnosti v drugih aspektih vsakdana.

Obseg obrokov pa v jedilniku športne prehrane narekuje aktivnost posameznika. Kot smo omenili je vsak jedilnik ustvarjen za vsako določeno osebo. Specifična dieta vsebuje hrano po kateri se oseba počuti najbolje in dosega najboljše rezultate. Športna prehrana pa se izogiba hrani, ki je posameznik ne mara oziroma se po njej ne počuti dobro. Samo količino hrane v dnevu se določi glede na potrebe in tek posameznika. K sestavljanju jedilnika pa svoje dodajo tudi kvaliteta hrane, vrsta aktivnosti in hrane. Lep primer razlike v jedilniku športne prehrane so športniki, ki se ukvarjajo s tekom in športniki, ki se ukvarjajo z dvigovanjem uteži. Prvi potrebujejo več ogljikovih hidratov, drugi pa beljakovin.

Cilj športne prehrane

Aktivni posamezniki in športniki uporabljajo športno prehrano in prilagojen jedilnik za doseganje ciljev. To je lahko izboljševanje kondicije, povečevanje mišične mase ali izoblikovanje telesa. Pri športni prehrani specifično oblikovani za pridobivanje moči je jedilnik ustvarjen za ta namen. Treningi za pridobivanje mišične mase so naporni in izčrpni zato je pomemben vnos velike količine snovi nazaj v telo. Enako bo z drugimi aktivnostmi, ki slonijo na različnih osnovah.

Športna prehrana je odvisna od aktivnosti in njene intenzitete

Športna prehrana je odvisna od aktivnosti in njene intenzitete

Glavne enote športne prehrane

Naše telo potrebuje energijo, da pravilno deluje in dosega višje rezultate. To dobi s hrano in tekočino, ki jo vnesemo vanj. Glavne skupine snovi so makronutrienti, ki sestavljajo primarni vir energije za naše telo.

  • Ogljikovi hidrati se razvrščajo na podskupine, ki nam povejo kompleksnost njihove zgradbe. Naši presnovni procesi jih razgradijo v glukozo ali krvni sladkor, ki z energijo napaja celice in organe.
  • Beljakovine ozitoma proteini so bistven del vsake celice našega telesa. Lahko so enostavne ali sestavljene. Veliko beljakovin vsebujejo ribe, meso, mleko in drugi živalski izdelki. Rastlinski izdelki kot so žita in stročnice so prav tako bogati z beljakovinami. Zadnja leta pa je na trgu velika količina proteinov v suhi obliki, od koder tudi poznane trgovine s fitnes opremo.
  • Maščobe so prav tako bistven del delovanja našega telesa. Maščobe rastlinskega vira, kot sta olivno olje ali oreščki, se smatrajo za zdrave. Tiste maščobe, katerih vir sta rdeče meso in visokomaščobni mlečni izdelki, pa povečajo možnost nastanka bolezni.
Raznolikost in pomen snovi v športni prehrani

Raznolikost in pomen snovi v športni prehrani

Skrivnost športne prehrane

S pomočjo dietetika ali nutricionista bo sestavljen jedilnik, ki bo temeljil na potrebah, željah in ciljih posameznika. In točno to je tudi celotna skrivnost športne prehrane, doseči želen cilj. Skrbi za izboljšanje lastnega zdravja in počutja, obenem pa olajša procese, ki so pomembni za doseganje ciljev na vseh smereh življenja.

Avtor: Žiga Kastelic, FOTO: pixabay.com