• 1.45C Novo mesto
  • 15:17
  • Pet, 13.12.2019

Sol vam lahko škoduje

Vsi se zavedamo, da preveč soli ni dobro za nas; pa vendar, zakaj je temu tako? Kaj sploh pomeni preveč soli? Kaj se zgodi v našem telesu, če redno zauživamo preveč soli? Kako se lahko izognemo prevelikim količinam soli in še vedno jemo okusno hrano?

Sol ni več dobrina

V preteklosti je bila sol zelo zaželjeno blago za trgovanje. Se še spomnite, kaj je tihotapil naš slavni tihotapec Martin Krpan? Sol! V preteklosti so jo klicali tudi “belo zlato“, ker je bila tako zelo draga; celo Benetke so zgradile svoje bogastvo na prekupčevanju s soljo.

Sol lahko zviša vaš krvni pritisk

Če imate težave s svojim krvnim pritiskom, je morda čas, da začnete jesti manj soli v svoji vsakodnevni prehrani.

Hrana, preveč bogata s soljo, lahko škoduje tudi vašim ledvicam

Telo se bo seveda skušalo braniti pred povišanim krvnim pritiskom, kar pomeni težave za vaše ožilje. Stene žil se bodo začele širiti, kar pomeni zmanjšanje prostora znotraj žil. To pomeni ponovno zvišanje krvnega pritiska in manj krvi, ki pride do vaših ključnih organov. To je izjemno slabo za vaše telo, saj je dober krvni pretok osnova zdravja. Kri po telesu prenaša kisik do vaših celic, po drugi strani pa nazaj do pljuč odvaža ogljikov dioksid, ki ga nato lahko izdihnete.

Poleg ožilja so na udaru tudi ledvice, ki bodo poskušale znižati dvignjeni krvni pritisk tako, da bodo iz vašega sistema začele izločati vodo. Kadar jeste hitro hrano, bogato s soljo, npr. pico, se zato vsekakor potrudite, da boste zraven popili dovolj vode in tako poskusili nevtralizirati povečano izločanje vode.

Kaj sploh šteje kot visok krvni pritisk?

Normalen krvni pritisk je med 120/80 ali pa nižji. Vsak krvni pritisk, ki je višji, je slab znak. V tem primeru se splača, da razmislite o svojem življenjskem slogu in znižate vnos soli v svojo prehrano.

Tveganje za srčni napad

Dober krvni pretok pomeni osnovo zdravega srca. Če do vašega srca ne pride dovolj krvi in z njo tudi kisika, lahko tvegate srčni napad.

Tveganje za možgansko kap

Podobno velja tudi za možgane. Če v vaše možgane ne pride dovolj kisika, lahko doživite možgansko kap. Obenem premajhen dotok krvi v možgane zvišuje tveganje za nastanek demence pri starejši populaciji.

Visok krvni kritisk je tako v mnogih primerih glavni povzročitelj srčnega napada ali možganske kapi.

Koliko soli na dan je preveč?

Normalen odrasel človek ne sme zaužiti več kot ene ravne čajne žličke soli na dan. Težava je, da je včasih zelo težko dozirati, koliko soli vsak dan vnesemo v svoje telo, sploh če pogosto jemo zunaj. Otroci smejo jesti še manj; njihov dnevni vnos soli ne sme preseči enega grama.

Preventiva je boljša kot kurativa

Nikar ne začnite skrbeti za svoj krvni pritisk šele, ko opazite težave z zdravjem ali pa vas na to opozori zdravnik. Zdravje je življenjski projekt, in vsak dan lahko vlagate v svojo prihodnost in svoje telo ali pa se ne zmenite za potrebe svojega organizma. Če ne boste posvečali pozornosti zdravi prehrani danes, boste slej kot prej zagotovo naleteli na težave – zato je bolje, da v svoj vsakdan vnesete zdrave navade, še preden se znajdete v težavah.

Kako veste, da na dnevni ravni jeste preveč soli?

Obstajajo znaki, po katerih lahko prepoznate, da jeste preveč soli, čeprav dnevnega vnosa seveda ne morete natančno zmeriti v gramih. Opazujte in poslušajte svoje telo in kaj vam skuša povedati.

Slab znak je npr., če se ves čas počutite žejni. Seveda moramo vsi na dnevni ravni piti dovolj vode, vendar gre bolj za občutek; če so vaša usta vedno suha, čeprav pijete dovolj vode, je težava morda v količini soli, ki jo zaužijete s hrano vsak dan. Eden izmed znakov, da jeste preveč soli, je tako tudi to, da morate ves čas hoditi na stranišče.

Sol je sestavljena iz natrija (kemijski simbol Na) in klorida (kemijski simbol Cl). Preveč natrija v telesu lahko povzroči dehidracijo telesa, kar je lahko vzrok za pogoste glavobole in utrujenost. Proti mišičnim krčem se lahko borite z naravno svežo zelenjavo, ki je bogata s kalijem; npr. paradižniki, brokolijem in avokadom. Tudi marelice so dober vir kalija. Po drugi strani je slab znak tudi, če si ves čas želite nezdrave hitre hrane in vas sadje in zelenjava sploh ne mikata. To pomeni, da se je vaše telo že povsem navadilo na nezdravo hrano z veliko soli in vam sveža zdrava hrana sploh ne diši več.

Pazite se tudi, če imate neprestano otekle gležnje in prste; to je znak, da se v njih nabira odvečna voda zaradi preobilice natrija v telesu.

Alarmanten znak je tudi, če vas pogosto mučijo mišični krči, čeprav za to ni nobenega dobrega razloga in čeprav predtem niste opravljali nobene zahtevne fizične aktivnosti. Prav tako je lahko opozorilni znak, če vas pogosto boli glava in se počutite utrujeni. Zakaj se to zgodi?

Pazite tudi, če vas pogosto bolijo ledvice; to je prav tako znak, da imate v telesu preveč natrija. Če uživate preveč soli, se vam lahko zgodi tudi, da boste dobili ledvične kamne.

Kako torej zmanjšati vnos soli v telo?

  1. Začnite si pripravljati malico doma. Namesto, da bi vsak dan jedli zunaj, pripravite svoje kosilo za v službo prejšnji večer; tako ste lahko prepričani, kaj bo v njem. Ne pozabite na solato in sadje, ki sta nujna za uravnoteženo prehrano.
  2. Izogibajte se vsem procesiranim slanim prigrizkom. Čips in slani krekerji vsebujejo veliko soli, in če želite obdržati svoj krvni pritisk pod nadzorom, se jim raje izogibajte. Raje zobajte nesoljene pistacije ali druge oreščke.
  3. Izogibajte se verigam s hitro prehrano. Ocvrt krompirček in druge mastne dobrote prav tako vsebujejo veliko soli.
  4. Težava s soljo je, da je velik del soli, ki jo zaužijemo vsak dan, skrit v živilih, ki se sploh ne zdijo slana – npr. v kruhu ali v kosmičih. Pa vendar je tam. Vedno preverite, ali se v izdelku skriva sol – pogosto boste presenečeni, kje vse lahko najdete sol.
  5. Izogibajte se dodajanju soli, medtem ko kuhate, in poskusite ustvariti več okusa z raznovrstnimi zelišči. Dodajte sol le na koncu, in poskusite vedno bolj zmanjševati svoj dnevni vnos soli.
  6. Jejte manj procesirane hrane in več sadja in zelenjave. Kot že rečeno, procesirana živila pogosto vsebujejo sol, tudi kadar se tega sploh ne zavemo na prvi pogled.

A. K.

Vir fotografij: Unsplash

Sol vam lahko škoduje
1 od 4
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.