• 1.48C Novo mesto
  • 15:13
  • Pet, 13.12.2019

Stres: nevidni rak vsakdanjega življenja

V današnjem hitrem tempu življenja se vsi ves čas spopadamo z obilico opravkov in hitro se lahko zgodi, da se nam obveznosti začnejo zgrinjati na glavo. Kako peprečiti, da bi izgoreli? Kako ohraniti notranji mir, ko pa se na nas ves čas zgrinjajo pritiski? 

Ali stres lahko dejansko škoduje mojemu telesu?

Odgovor je, na žalost, da. Če je vaše telo neprestano izpostavljeno visoki ravni stresa, se bo to kmalu poznalo na vašem zdravju. Vaše telo bo neprestano pod vplivom stresnih hormonov andrenalina in kortizola, stres pa lahko povzroči tudi resne težave s srcem. Adrenalin je hormon, ki začasno pospeši vaše dihanje in srčni utrip ter poviša vaš krvni pritisk. To je hormon, ki ga v idealnih razmerah telo ne sprošča redno, saj nam pomaga pri soočanju s stresnimi, nevarnimi in izjemnimi situacijami, ki zahtevajo akcijo v trenutku. Če je adrenalin vaš zvesti spremljevalec, to ne pomeni nič dobrega za vaš krvni pritisk.

Stres lahko po drugi strani vpliva tudi na razvoj nezdravih navad, ki lahko prav tako škodujejo vašemu telesu. Veliko ljudi razvije kajenje kot sredstvo za sproščanje stresa, kar ima poleg povišanega tveganja za nastanek raka še kopico drugih nezdravih učinkov na telo. Stres nam pogosto vzame tudi čas za ukvarjanje z aktivnostmi in hobiji, ki nas sproščajo, ali pa ukvarjanje s športom in rekreativnimi dejavnostmi. Če se ne premikamo in cele dneve sedimo za računalnikom, to prav tako ni dobro za naše telo, zdravje in splošno počutje.

Zdrava prehrana je lahko ključen faktor

Hiter in stresen način življenja je pogosto vzrok za nezdrav način življenja in neredno prehranjevanje, ki je sestavljeno iz hitre in mastne hrane in slanih prigrizkov med obroki. To se morda na prvi pogled zdi neškodljivo v smislu povečevanja stresa, vendar slaba prehrana na dolgi, pa tudi kratki rok, poslabšuje naše splošno počutje. Težka in mastna hrana nas dela manj produktivne, kar še doprinese k že tako visoki ravni stresa. Kako se temu izogniti?

  1. Manjkrat jejte zunaj

Prehranjevanje zunaj je tudi del druženja s sodelavci in ustvarjanja koristnih vezi, vendar težava nastane, če ves čas jemo zunaj v restavracijah s hitro ali pa nezdravo prehrano. Kadar jemo zunaj, se manj zavedamo vnosa soli in nezdravih maščob v svoje telo, kar lahko škoduje vašemu zdravju in splošnemu počutju. Seveda se ne splača, da bi vedno zavračali povabila na kosilo, saj so odlična priložnost, da se za kakšno urico sprostite in pozabite na svoje vsakdanje težave in zadolžitve, vendar jejte zunaj z zavedanjem, kaj je dobro za vas. Izogibajte se težkim, mastnim jedem, in želji, da bi svojo hrano dodatno solili. Prevelik vnos soli v vaše telo lahko zviša vaš krvni pritisk, kar ima skupaj z visoko ravnijo stresa lahko precej neprijeten učinek na vaše zdravje in splošno počutje. Visok krvni pritisk bo povzročil, da se bodo stene vaših žil sčasoma odebelile, kar bo še dodatno zvišalo vaš krvni pritisk, dokler se bodo začeli pojavljati nevarni krvni strdki.

2. Vedno imejte pri roki zdrav prigrizek, ki vam bo dvignil energijo

Vse, kar jemo in popijemo vsak dan, direktno vpliva na naše počutje. Poskrbite, da boste imeli v torbi vedno oreščke, ki jih lahko grizljate kot zdrav prigrizek. Kadar smo pod stresom, namreč pogosto posegamo po raznoraznih slanih prigrizkih, različnih čipsih in čokoladah, kar ima na dolgi rok naravnost katastrofalne posledice. Zato vsako jutro v svojo torbo spakirajte posodico za malico, v kateri boste imeli mandlje, lešnike, nesoljene pistacije, orehe in sadje: jabolko, banano, mandarino, pomarančo. Tako boste imeli pri roki vedno zdrav prigrizek, ki vas bo odvrnil od obiska avtomata in vam povrnil energijo za spopad z nalogami delovnega dneva.

3. Izogibajte se alkoholu kot sredstvu za spopadanje s stresom

Kadar imamo v službi težko obdobje, se nam pogosto zdi, da nas bo kozarček vina s prijatelji razvedril. Pa vendar je težava v tem, da kadar som pod stresom, težje nadzorujemo svoje meje. Če smo pod pritiskom, lahko hitro začnemo zlorabljati stvari, ki nam v večjih količinah škodujejo, pa naj gre za hrano, alkohol ali kaj drugega. Kadar pijemo, nikar ne pijmo, da bi pozabili na stresne situacije, saj se bo kozarček vina lahko kaj hitro spremenil v steklenico. Alkohol lahko na dolgi rok prinese resne težave z zdravjem: povišano tveganje za nastanek različnih vrst raka, težave s srcem, cirozo jeter ter povišano tveganje za kap. Prav tako lahko vpliva na naše duševno zdravje in spomin ter celo zniža plodnost.

Stres lahko vpliva tudi na težave s spanjem

Na koncu koncev stres ni povezan samo s tem, kakšne vrste službo imate in kakšne zadolžitve; bolj pomembno je, kako se soočate s temi zadolžitvami. Ljudje, ki se uspešno spopadajo z visoko ravnijo pritiska, so dobro disciplinirani in uspešno organizirajo svoj čas. V svoj urnik vnesite rutino.

  1. Začnite vstajati bolj zgodaj, vsak dan ob isti uri

Zgodnje vstajanje vam bo dalo več časa, da se zjutraj v miru pripravite na naloge, ki vas čakajo, in dan začnete z zdravim zajtrkom, ki vsebuje sadje.

2. Začnite hoditi v posteljo bolj zgodaj 

Če se boste navadili, da boste vsak dan vstajali bolj zgodaj, boste tudi zvečer lažje zaspali, kar lahko pomaga, če imate zvečer težave s spanjem. Če imate težave s spanjem, se v postelji izogibajte gledanju filmov in serij pred spanjem, saj lahko strmenje v zaslon poslabša vašo zmožnost za spanje. Če je le mogoče, tako vsaj eno uro pred spanjem ne glejte v zaslon svojega mobilnega telefona ali pa računalnika.

3. Poskrbite za popolno temo 

Če želite dober, kvaliteten spanec, poskrbite, da bo v vaši spalnici ponoči vladala popolna tema. Če to ni mogoče, si nabavite spalno masko, ki bo prekrila vaše veke. Poskrbite, da bo spalnica prezračena in da vas ne bodo motili nobeni zvoki.

4. Pustite zadolžitve v službi 

Kadar imamo veliko dela, je prav mogoče, da o tem razmišljamo, preden gremo v posteljo. Če boste leže premlevali, kaj vse vas še čaka naslednji dan, boste le težko zaspali, zato se tovrstnemu premišljevanju pred spancem raje izogibajte.

5. Izogibajte se težki hrani za večerjo

Zvečer raje ne jejte težke, mastne hrane, če si želite kvalitetnega spanca. Lahka večerja in solata bosta vašemu spancu bolj koristili. Ne jejte, tik preden se odpravite v posteljo.

A. K.

Vir fotografij: Unsplash

Stres: nevidni rak vsakdanjega življenja
1 od 4
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.