• C Novo mesto
  • 15:47
  • Čet, 22.02.2024

To je razlog, da se zjutraj zbujate nenaspani

Kljub priporočenim osmim uram spanja čez noč se veliko ljudi zjutraj srečuje z utrujenostjo in nenaspanostjo. Zakaj se torej zjutraj zbujamo zaspani? Veliko je ljudi, ki se zjutraj spopadajo s podobnimi težavami. Dejstvo je, da se ob zadostnem številu prespanih ur jutranja zaspanost ne bi smela pogosto pojavljati.

Jutranja zaspanost je pogost, vendar nadležen pojav, saj vpliva na naše udejstvovanje skozi ves dan. Ko se zbudimo zaspani, to pogosto onemogoča, da bi se stvari lotili z enako vnemo kot v primeru, če bi se zbudili naspani in polni energije.

Zakaj pride do takega počutja?

Spanje je fiziološko stanje, ki se ciklično ponavlja vsako noč. Med spanjem se naše motorične aktivnosti zmanjšajo in nastopi čas počitka. Gre za pomemben pojav človeškega vedenja, ki zagotavlja telesno in čustveno obnovo, varčevanje z energijo in utrjevanje spominov, ki jih pridobimo v času bedenja.

Spanje ni pasivno, ampak aktivno stanje, v katerem se odvijajo zelo pomembne spremembe telesnih funkcij in duševnih dejavnosti, tako za psihično kot tudi za fizično ravnovesje človeka. Če se zbudimo zaspani, to pomeni, da smo spali slabo in možne so težave s koncentracijo in spominom, občutimo utrujenost in spremembe v karakterju.

Se kljub (vsaj) osmim uram spanja zbujate utrujeni?

Utrujenost in zaspanost sta zelo pogosta pojava, sploh med mladimi. Do 70 % najstnikov pravi, da so čez dan preveč zaspani in utrujeni. Večino časa je to posledica kroničnega pomanjkanja spanca in prekomerne dnevne aktivnosti. Občasno je to lahko posledica zdravstvenih ali psiholoških problemov.

Kakšni so razlogi?

Zbudimo se zaspani in utrujeni. Razlogi za to so lahko zelo raznoliki. Možno je, da jutranja utrujenost ni povezana s slabim spancem, ni pa nujno to res. To se najpogosteje dogaja zaradi slabih navad, ki se jih držimo čez dan.

Spremembe ciklov spanja. Popoln spanec je sestavljen iz 5 enako pomembnih faz. Če se cikel med nočjo prekine, na primer, če se pogosto prebujate, se bo cikel spanja začel od znova in vseh 5 faz se najverjetneje ne bo popolnoma zaključilo pred zvonjenjem jutranjega alarma.

Stres. Ponoči enostavno ne zmoremo odmisliti skrbi, ki nas pestijo čez dan. Težave v družini, službi ali drugod nam ne dopuščajo mirnega spanca.

Slaba prehrana. Pretirano uživanje alkoholnih pijač in mastne ter nezdrave hrane lahko prav tako negativno vpliva na kakovost spanca. Te sestavine namreč zavirajo proizvodnjo melatonina, ki nastaja ponoči in vpliva na dober in kakovosten spanec.

Slabe navade pred spanjem. V to skupino se najpogosteje šteje gledanje televizije pozno zvečer, pa tudi pretirana uporaba mobilnih telefonov. Oboje oddaja sevanja, ki vplivajo na naše možgane in kvarijo kakovosten spanec.

Pripravil: NaDlani.si; Foto: Pixabay