• 5C Novo mesto
  • 23:55
  • Čet, 27.02.2020

Veganstvo: nova modna muha ali pot k zdravju?

V zadnjih desetletjih je vegetarijanstvo postalo že povsem običajna izbira, in vsaka boljša restavracija ima danes na meniju tudi pestro izbiro jedi brez mesa ali rib. V zadnjih letih pa je postal opazen nov preskok; tudi veganski način prehranjevanja je danes vedno bolj popularen. Ljudje se zanj odločajo iz različnih razlogov, vendar je vsekakor mogoče opaziti porast trenda. Kako komplicirano je dejansko vegansko prehranjevanje? Ali lahko zadosti vsem potrebam telesa? Kako nadomestiti tako vsakdanja živila, ki jih uporabljamo v vsakodnevni prehrani, kot so na primer jajca, mleko in maslo? Vse to in še več …

Kaj vse mora vsebovati zdrava veganska prehrana?

Veliko ljudi se poigrava z idejo o veganstvu, vendar jih je strah, da bo njihova prehrana postala izjemno komplicirana, da bodo imeli težave v restavracijah in pri organiziranju svojega socialnega življenja. Nihče se noče neprenehoma soočati s situacijami, v katerih v restavraciji ne moremo naročiti drugega kot solato in kozarec vode. Pa vendar je dobra novica ta, da je veganstvo komplicirano samo na začetku, ko se šele učimo o svoji prehrani, potrebah svojega telesa in o tem, kaj sploh vsebujejo posamezna živila.

Pomembno je, da si vzamete čas za raziskavo

Če se želite odločiti za veganstvo, je pomembno, da si pred tem vzamete dovolj časa za raziskavo. Berite knjige in članke in se izobrazite o receptih, ki se vam zdijo okusni in dovolj lahki. Veganstvo ni nekaj, česar se lahko lotite od včeraj na jutri, saj morate dobro vedeti, kje najti vsa potrebna hranila za svoje telo in kako pripravljati okusne veganske jedi. Pomembno je, da je veganstvo nekaj, česar se lotite preudarno in z mislijo na vse vidike prehrane. Jedi morajo biti ne samo hranilne, temveč tudi okusne, sicer vas bo misel na veganstvo hitro minila.

Vegani (in tudi vsi drugi, ki si želijo jesti kakovostno in z mislijo na svoje zdravje) morajo v svojo prehrano vključiti dovolj živil, ki vsebujejo železo, omega–3 maščobne kisline, kalcij, vitamin B12 in vitamin D. Vsa ta hranila je mogoče najti v hrani, ki ni živalskega izvora, vendar je treba vedeti, kje.

Veganstvo in železo?

Železo lahko najdemo v leči, čičeriki, soji, tofuju, kvinoji, buči, pistacijah, sončnicah, …

Veganstvo in omega–3 maščobne kisline?

Omega–3 lahko najdemo v lanenih semenih, orehih in seveda pogosto opevanih chia semenih. Najdemo jih lahko tudi v različnih algah, npr. v spirulini in chlorelli, ki sta danes že splošno znani.

Veganstvo in kalcij?

Kalcij lahko najdemo v špinači, ohrovtu, soji, robidah, jagodah, malinah in celo pomarančah. To je pa že dober razlog, da si začnete zjutraj stiskati svaž pomarančni sok ali pa si po dolgem času spet naredite sadno solato, ali ne?

Veganstvo in vitamin B12?

Banane so bogate z vitaminom B12, poleg tega pa se jih splača jesti tudi sicer, saj vsebujejo precej kalija in magnezija. Vitamin B12 lahko najdemo tudi v že prej omenjeni chlorelli.

Veganstvo in vitamin D?

Vitamin D ima to zanimivo lastnost, da ga telo samo tvori, kadar je izpostavljeno direktni sončni svetlobi. Zanimivo je, da ga lahko zato najdemo v nekaterih gobah, ki so preživele veliko časa na soncu.

Veganska ponev z gobami

Ta recept je izjemno lahek in lahko predstavlja hitro večerjo ali pa kosilo.

Za pripravo veganske ponve z gobami potrebujete: 

  1. eno veliko belo čebulo;
  2. nekaj strokov česna;
  3. četrt kilograma vaših najljubših gob;
  4. peteršilj, timijan, sol, črni poper, olivno olje;
  5. češnjeve paradižnike.

Priprava veganske ponve z gobami:

  1. korak: nasekljajte gobe na široke rezine in jih dodajte v ponev skupaj z dvema jedilnima žlicama olivnega olja. Temeljito mešajte. Temperatura naj bo na začetku visoka, nato pa jo znižajte na zmerno.
  2. korak: nasekljajte čebulo na polmesece in jo dodajte v ponev. Ohranjajte zmerno temperaturo in ne pozabite ves čas mešati.
  3. korak: olupite nekaj strokov česna in jih strite s plosko stranjo kuhalnice. Dodajte v ponev k drugim sestavinam in ne pozabite ves čas mešati. V ponev dodajte še nekaj opranih češnjevih paradižnikov, ki bodo dodali k okusu.
  4. korak: čas je, da dodate nekaj okusa! Če imate le možnost, uporabite svež peteršilj, ki ga nasekljajte na majhne koščke. Dodajte tudi timijan in ne pozabite na ščepec soli in popra.
  5. Gobice so pripravljene, ko so spustile vodo. Postrezite jih še tople!

Kaj pa kava?

Kava je izjemno pomemben del naše kulture, ki nam omogoča velik del druženja in socializiranja s prijatelji in znanci. Pa vendar se ne bojte, da boste ostali brez kave; tudi kadar jo naročite v lokalu, lahko vedno preprosto vprašate, da vam jo pripravijo s sojinim, riževim ali mandljevim mlekom. Večinoma vam bo želja uslišana, v nasprotnem primeru pa lahko vedno prosite za sveže stisnjeni sok.

Veganstvo, smutiji in juhe: zakaj je koristno, da imate dober mešalnik

Veganstvo danes sploh ne pomeni, da se morate večinoma prehranjevati samo s solatami. Obstaja pestra izbira receptov, v katerih lahko zaužijete vsa potrebna hranila. Med hitre sladice vsekakor spadajo smutiji, ki predstavljajo odličen način za začetek dneva, precej bolj zdrav od običajne kave. Osnovna sestavina večine sladkih smutijev je banana, ki je, kot že zgoraj rečeno, izjemno koristna za vegane, vegetarijance in tudi vse druge ljudi, splača pa se dodati tudi različna sezonska sadja. Če imate močan mešalnik, lahko dodate tudi trde oreške, datlje in drugo zelenjavo, ali pa se lotite tudi priprave svoje lastne zelenjavne juhe. Šibak mešalnik bo le težko zmlel trda zelenjavna stebla, ki so načeloma precej bolj vlaknasta in odporna kot mehko sadje. Dober mešalnik je precej nujen tudi za pripravo danes že precej priljubljenih presnih veganskih tortic, saj imajo te za bazo večinoma mešanico različnih oreščkov.

Lepota smutijev in juh je ta, da so izjemno hitro pripravljene, obenem pa si lahko v njih date duška in spustite na plano svojo kreativno žilico. V svoje smutije, juhe in solate lahko vedno dodate nove sestavine in eksperimentirate z okusi, sploh ko se boste že naučili, katera hranila so v katerih živilih in kateri okusi spadajo skupaj. Jesen in zima sta čas za goste tople juhe, in poletje je idealen čas, da se naučite pripravljati najboljše sezonske smutije, polne vitaminov, mineralov in antioksidantov! Bodite kreativni, in dober tek!

A. K.

Vir fotografij: Unsplash 

Veganstvo: nova modna muha ali pot k zdravju?
1 od 4
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.