• C Novo mesto
  • 01:25
  • Sob, 21.05.2022

Zakaj današnji dan velja za najbolj depresiven dan v letu?

Tretji januarski ponedeljek (letos pride na 17. januar) že leta imenujemo najbolj depresiven dan v letu. Teorijo t.i. Blue Monday (modrega ponedeljka) je leta 2004 ustanovil Cliff Arnall, valižanski psiholog, ki je poučeval na večerni šoli izobraževalnega centra Univerze v Cardiffu. Samooklicani guru je upošteval številne dejavnike, med drugim vremenske razmere, dolgove, čas, ki je minil od božiča, in motivacijo.

Znanstvene podlage ni

Toda Blue Monday je v bistvu ideja marketinškega podjetja, ki je želelo povečati prodajo poletnih aranžmajev. Arnall je nekoč priznal, da je preprosto izbral datum, ko so ga prosili, da izračuna najbolj depresiven dan v letu. »Najprej so me prosili, naj si izmislim dan, ki je po mojem mnenju najboljši za rezervacijo poletnih počitnic. Ko sem začel razmišljati o motivih za rezervacijo počitnic in se spomnil, kaj mi je na tisoče ljudi povedalo med delavnicami, so ti dejavniki nakazovali, da je bil tretji januarski ponedeljek še posebej depresiven,« je pojasnil. Izraz je kmalu postal svetovno popularen – do te mere, da nekateri psihologi opozarjajo na slab vpliv na ljudi, ki se resnično spopadajo z depresijo. Čeprav se sprva zdi zapletena in resna, Arnallova formula za modri ponedeljek nima znanstvene podlage. Podrobnejši pogled na formulo [W + (Dd)] xTQ / MxNA pokaže, da so vključene spremenljivke subjektivne in očitno neznanstvene, piše CNN.

W, na primer, označuje vreme. D je dolg, d je mesečna plača, medtem ko je T čas od božiča, Q pa predstavlja čas, odkar ste se odrekli novoletni zaobljubi. Nobenega vpletenega faktorja ni mogoče izmeriti ali primerjati z istimi enotami. Formule ni mogoče ustrezno oceniti ali preveriti. Na primer, ni mogoče izmeriti povprečnega števila dni, odkar so ljudje opustili novoletno zaobljubo. In januarsko vreme se med državami in celinami razlikuje.

»Nisem imel pojma, da bo formula pridobila tako priljubljenost,« je povedal Arnall za CNN. Prav tako trdi, da se je boril proti svoji zamisli o modrem ponedeljku. Akcija se je imenovala Stop Blue Monday. Izkazalo pa se je tudi, da gre za marketinški trik – tokrat za spodbujanje zimskega turizma na Kanarskih otokih. »Sploh mi ni žal,« je zaključil Arnall, ki meni, da je izraz modri ponedeljek “spodbudil pogovor o psihologiji v medijih.” «Vendar se stroka z njim ne strinja. “To ni pravi način za ozaveščanje o vprašanjih duševnega zdravja,« je za CNN povedal dr. Antonis Kousoulis.

»S tem, ko rečemo, da je en dan najbolj depresiven dan v letu, brez kakršnih koli dokazov banaliziramo, kako resna je lahko depresija. Duševno zdravje je največji zdravstveni izziv naše generacije. Banalizacija je popolnoma nesprejemljiva,« je zaključil.

N. D.; Foto: Press Release