• 9.2C Novo mesto
  • 12:19
  • Pet, 22.11.2019

Zdrava prehrana: obroki kot naložba

Kadar pogovor nanese na zdravo prehrano, pogosto že kar iz navade zavzamemo naveličano ali pa že kar obrambno držo: “Priprava zdrave prehrane je zahtevna in vzame veliko časa.” “Zdrava prehrana je draga.” “Trenutno imam bolj pomembne težave.” Kot družba izgubljamo zaupanje v oznake, kot so “eko” in “bio”, saj so postale bolj marketinška taktika kot oznaka kvalitete. Je res čas, da vržemo puško v koruzo? Je zdrava prehrana res tak bavbav? Koliko časa na teden bi nam dejansko vzelo, če bi želeli spremeniti svoje navade? Bi to res izpraznilo našo denarnico? Čas je, da se poglobimo v iskanje odgovorov na ta vprašanja.

Je zdrava prehrana res tako zelo draga?

Ni nujno. Seveda obstajajo določeni izdelki in živila, ki so dražji od običajnih. Npr., ista vrsta živila ima lahko dve različni ceni, če je eno izmed njiju označeno z oznakami in certifikati, ki označujejo njeno ekološko poreklo in kvaliteto. Pa vendar nas nihče ne sili, da kupujemo prav te izdelke oz. živila. Obstaja ogromno načinov, kako lahko izboljšamo kvaliteto svoje prehrane, toliko kolikor je živil.

Pomembno načelo zdravega prehranjevanja ni samo to, kaj dodajamo svoji prehrani, ampak tudi to, kaj odstranimo s svojega vsakodnevnega jedilnika. Povedano preprosto: če želimo jesti zdravo, nam ni treba nujno kuhinjske omarice zabasati s chia semeni, goji jagodami ter spirulino; prvi korak je zagotovo ta, da pregledamo svoj jedilnik in z njega črtamo vse nezdrave prigrizke, polne transmaščob in umetnih sladil.

Zapolnite luknjo, ki nastane po izbrisu slabih navad

Na prvi pogled se nam morda zdi, da je zdrava prehrana dražja od navadne, ker se nam običajna živila ne zdijo draga, ko jih kupimo. Pa vendar pomislite, koliko kavic iz avtomata ste spili v svojem življenju, koliko čokolade ste pojedli, koliko pic ste naročili na dom, koliko pečenega krompirčka ste pojedli med gledanjem televizije.

Hrana včasih lahko postane navada, namesto potreba; navada, ki spremlja določen čas v dnevu ali določeno aktivnost. Prigrizke bomo včasih bolj pogrešali kot mastne obroke, polne transmaščob, saj bomo slednje zamenjali z drugačno, zdravo hrano. Količina zato ne bo trpela; pomembno je, da se vedno počutite siti. Zdrava prehrana ne pomeni, da naenkrat jeste manj: samo drugače!

Zdrava prehrana lahko še vedno vključuje prigrizke …

… samo drugačne, kot ste jih vajeni. Pod pojmom prigrizki si verjetno predstavljate čips, ovcrti krompirček, malo majoneze, piškote, polne umetnih sladil in konservansov ter umetno sladkano pijačo. To je vse čisto res, vendar je pomembno, da se zavedamo, da lahko vse te nezdrave prigrizke brez težav zamenjamo z drugimi, bolj zdravimi.

Namesto čipsa lahko grizljate pistacije, mandlje, orehe. Res je, da se mandlji ne slišijo tako zelo okusno kot čips z okusom dimljenega sira ali paprike, vendar se boste nanje kmalu navadili.

Pozor: če nadomestite čips z oreški, kupite tiste, ki niso soljeni. V tem jesenskem času si lahko privoščite tudi kostanj.

Bodite pozorni na to, kaj jeste

V teku svojega življenja ste pojedli ogromne količine hrane, ki ji niste posvetili nobene pozornosti, ker se vam je mudilo: med tekom na faks ste jedli rogljičke, med pripravami na oddajo poročila ste eno za drugo praznili energijske napitke in med čakanjem na sestanek ste si namesto kosila privoščili muesli palčko.

Vsak grižljaj, ki ga nesete v svoja usta, je naložba v vašo sedanjost in prihodnost. 

Osvojite manjše navade, ki vam bodo pomagale ostati na pravi poti, tudi kadar se vam mudi in nimate časa za zdrav obrok. Začnite si doma pripravljati malico za naslednji dan v službi. Ne le, da boste začeli jesti bolj zdravo, prihranili boste tudi veliko denarja!

Priprava malice za naslednji dan sploh ne zahteva veliko časa; najlažje je, če za večerjo pripravite malo več, in nato hrano preprosto spravite v plastično posodo za malico, ki jo lahko nato shranite v hladilnik. Bodite realistični; poskrbite, da bo porcija dovolj velika. Jabolko in korenček vas pač ne bosta nasitila. Še enkrat: zdrava prehrana pomeni spremembo v kvaliteti, ne kvantiteti; pomeni jesti bolje, ne manj.

Zdrava prehrana vključuje sezonsko sadje

Jesen je že tukaj, kar pomeni, da se lahko poslovimo od mnogega sezonskega sadja poslovimo. Pa vendar ima tudi jesen svoj sadež, in sicer, gost, okusen in kremast kaki. Kaki je s svojo bogato teksturo in izjemno sladkim okusom lahko zdravo nadomestilo za sladoled.

Pogosto slišimo to frazo, “prehranjevanje s sezonskim sadjem”. Pa vendar, zakaj je to pomembno? Zakaj s sezonskim?

Sezonsko sadje je bolj sveže, saj ga ni bilo (nujno) treba uvažati od nekje daleč in obdelovati s sredstvi, ki zagotavljajo svežino po transportu. Vedno preverite poreklo države, od koder prihaja izdelek. To je še en razlog, zakaj se res splača kupovati od lokalnih manjših proizvajalcev, sploh na bio tržnici: ne le, da podpirate lokalne proizvajalce, hkrati skrbite tudi za svoje zdravje.

Zdrava prehrana se ne zgodi od danes na jutri

Bodite prizanesljivi do sebe. Nikar se ne primerjajte s svojimi prijatelji, sploh pa ne preko socialnih medijev. Vedno bo nekje nekdo, za katerega se zdi, da mu gre vse kot po maslu, in brez težav vzdržuje strog režim zdrave prehrane z raznovrstnimi in raznolikimi obroki. Zdrava prehrana ni osnova za tekmovanje; to je solistični šport, v katerem ste konec koncev zato, da bi se bolje počutili in imeli več energije za spopadanje z vsakdanom. Ali ne bi bilo ironično, če bi se zaradi klanjanja idealističnim standardom na koncu počutili slabo?

Prav je, da ste ponosni sami nase, kadar vam uspe cel dan jesti polnovredno in raznoliko hrano v dovolj velikih enakomerno razporejenih obrokih, vendar je prav tako pomembno, da se naučite biti prizanesljivi do sebe. Seveda bodo obstajali dnevi, ko vam bo spodletelo, ko si boste na vse pretege želeli tiramisuja ali pa sladoleda z okusom grškega jogurta; in to je povsem normalno. Pogosta težava, s katero se soočamo ljudje, je ta, da smo lahko nad novim projektom ali aktivnostjo na začetku neizmerno navdušeni, vendar nam motivacija in energija po začetnem navdušenju lahko hitro upadeta, če ne opazimo takojšnjih rezultatov ali pa če nam kdaj ne uspe doseči zadanih ciljev.

Dovolite si čas za osvajanje novih navad. Začnite postopoma in si zadajte manjše, izvedljive cilje.

Srečno in dober tek!

A. K. 

Foto: Unsplash

Zdrava prehrana: obroki kot naložba
1 od 4
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.