
Izpušni sistem: Kateri del najpogosteje zataji?
Gotovo se vam je že kdaj zgodilo, da je avtomobil začel nenavadno glasno hrumeti, bobneti ali pokati, vibrirati in na splošno grdo ropotati. Morda je bil krivec izpušni sistem, ki je bil že obrabljen, preluknjan ali pa je življenjska doba preprosto potekla zgolj kakšnemu njegovemu delu.
Izpušni sistem je bilo treba zamenjati (ali pa samo kakšen njegov del). Pomembno pa je, da veste, da to ni le cev, ki jo vidite na zadnji strani avtomobila, ampak veliko več. Ker navadno vidimo le ta njegov delček, se morda sploh ne zavedamo, kaj vse se še skriva v podvozju avtomobila. Šele, ko ga mehanik dvigne, se nam odprejo vse razsežnosti, ki jih ima izpušni sistem. Sestavljen je iz več delov, torej iz izpušnega zbiralnika, izpušnih cevi, katalizatorja in glušnikov, nekateri izpušni sistemi imajo tudi filtre trdih delcev.
Izpušni sistem ima več vlog: njegova prvotna je seveda odvajanje izpušnih plinov, a poleg tega regulira hrup, vpliva na izrabo goriva in še kaj.
Katalizator
Katalizator je nepogrešljivi del, saj čisti izpušne pline, prav tako je pomemben njegov položaj v izpušnem sistemu, saj je njegovo delovanje odvisno tudi od visokih temperatur. Vsebuje notranjo monolitno strukturo, ki je prekrita z dragocenimi kovinami. Skozi monolitno strukturo se pretakajo izpušni plini. Katalizator s svojo sestavo poskrbi za kemično reakcijo in s tem za odstranitev škodljivih delcev, ki onesnažujejo okolje.
Izpušni plini so namreč zelo škodljivi in morda se je tudi vam že kdaj zgodilo, da so vam na tehničnem pregledu vozila povedali, da »kadite« preveč, zato ste morali svojega jeklenega konjička odpeljati k človeku, ki poskrbi, da izpušni sistem deluje bolje in v zrak spušča manj plinov. Sicer po katalizator deluje skupaj z lambda sondo, ki nadzira količino kisika v izpušnih plinih in s tem skrbi za optimalno razmerje med gorivom in zrakom.

Po novem ima katalizator že dve lambda sondi, nekateri pa tudi več. Katalizator dobro deluje le, če brezhibno delujejo tudi motor, sistem goriva in vžiga, torej vžigalne svečke, kabli in drugo. Katalizator vam ne bo hvaležen niti, če boste uporabljali napačno gorivo, če bosta vozilo v pogon spravljali s potiskanjema ali vlečenjem ali če boste motor večkrat zapored zagnali neuspešno. Če pa ima katalizator stopljeno monolitno strukturo, so ga dosegle presežne količine goriva, tako da se je poškodoval. Nepravilno delovanje lambda sonde pa se lahko kaže v povečani potrošnji goriva ali tako imenovanem cukanju vozila.


Morda je kriv le en delček
Seveda pa, če se izpušni sistem pokvari, ni nujno, da je krivec katalizator. Velikokrat je težava zgolj v tem, da so izpušne cevi ali lonci prepereli in v tem primeru mehanik zamenja le to. Včasih je treba zamenjati zgolj kakšen delček, da vse spet deluje brezhibno. Izpušni plini gredo iz katalizatorja po ceveh v izpušni lonec. Tam kovinske ploščice ali cevi zmanjšajo tlak plina, tako da izpušni plini, ko pridejo na dan, ne povzročajo motečega hrupa. Druga zgodba so seveda avtomobili, ki so prirejeni tako, da hrumijo in s tem že na daleč opozarjajo nase.
Koliko časa zdrži izpušni sistem?
Izpušni sistem ima življenjsko dobo, ki je odvisna od več dejavnikov. Med njimi so pomembni starost avtomobila oziroma izpušnega sistema, dolžina in pogostost voženj ter tudi način vožnje. Prej vam bo ponagajal, če boste na primer avtomobil uporabljali zgolj za vožnjo na kratke razdalje po mestu. Če se vozite na dolge razdalje, pa naj bi zdržal dlje. Teoretično naj bi katalizator zdržal tako dolgo kot vozilo samo, vendar nanj vplivajo pogoji vožnje in podnebje, ki lahko spremenijo njegove tehnični lastnosti. Zato poskrbite, da bo vaše vozilo redno servisirano, serviser pa naj redno pregleduje tudi katalizator.

Pripravila: M. S.