Kupila je zobno ščetko za 100 € – nato mesec dni jedla makarone

29. jun. 2025, ob 06.30
243
280 SEK

KRANJ – Impulzivni nakupi: zakaj si jih želiš – in kako se jim izogneš

To je peti članek v naši seriji vsebin, s katerimi želimo pomagati »navadnim smrtnikom« pri finančnih odločitvah in življenju. Strokovnjakinja za osebne finance Eva Homan, mag. poslovnih ved, ki jo na Instagramu pod imenom @denarnadlani spremlja skoraj 15.000 ljudi, razkriva, zakaj se tako hitro ujamemo v zanko nakupov – in kako se iz nje rešiti.

Prejšnji prispevek v seriji: “Varčevanje nima smisla!” je mislil – dokler ni ostal brez vsega. Potem je naredil to


»Kupila sem ‘v akciji’, potem pa mesec dni jedla makarone.«

Sandra (31) iz Kranja se je prepoznala v skoraj vsakem članku te serije, ampak impulzivni nakupi so njena Ahilova peta. Pravi, da je »nakupovanje včasih kot tolažba po napornem dnevu – ali pa samonagrada, ker je preživela sestanek.«

Najbolj se spomni dne, ko je na Black Friday popustih kupila drago električno zobno ščetko – ki jo je »itak potrebovala«, a embalaže ni nikoli odprla. Mesec dni je potem dobesedno jedla makarone, ker je preveč denarja vrgla stran.

»V trgovini se mi zdi, da nekaj potrebujem. Doma pa pride krivda. Pa spet rešujem z nakupom. Cikel, ki te požre.«


Nakup ni vedno potreba – pogosto je čustvena reakcija

Impulzivni nakupi niso le posledica šibke volje. Velikokrat so odziv na stres, dolgčas, pritisk okolja ali notranjo praznino.

»Prvi korak pri obvladovanju impulzivnih nakupov je zavedanje,« pravi Eva Homan, mag. poslovnih ved, strokovnjakinja za osebne finance. »Ko opaziš, da posegaš po stvareh, ki jih ne potrebuješ, se vprašaj: Kaj skušam s tem nadomestiti?«

Imate težave z zobmi? To so ordinacije, ki vas sprejmejo takoj
Zobobol ne čaka. In tudi vi ne bi smeli! V času, ko so čakalne dobe v zobozdravstvu vse daljše, obstajajo rešitve, ki vam omogočajo hitro, strokovno in nebolečo obravnavo - brez čakanja in bre

Pogosto gre za iskanje hitrega zadovoljstva, ki pa dolgoročno ustvarja finančno napetost, krivdo in frustracijo.

Raziskave kažejo, da kar 80 % nakupovalcev obžaluje vsaj en nakup v zadnjem mesecu.


Odziv ni nakup – odziv je zavest

Eva priporoča preprosto, a izjemno učinkovito metodo: pravilo 24 ur.

»Pri vseh nakupih, ki presegajo določen znesek (npr. 10 ali 20 €), si vzemi en dan premisleka. Velikokrat boš naslednji dan ugotovil/a, da izdelka sploh ne potrebuješ.«

Drugi korak je zavedanje, da nisi ti kriv/a – pogosto si samo padel v spretno nastavljeno past.

»Trgovci manipulirajo z našimi čustvi – z nagovori kot so ‘zaslužiš si’, ‘samo danes’, ‘samo še 2 kosa na zalogi’. To nas vrže iz ravnotežja in poveča občutek nujnosti.«

V igri so še postavitve izdelkov, prijetni vonji, tople barve, akcije z odštevalnikom. Vse, da kupiš več, kot si želel.

»Ko se tega zavedaš, postaneš bolj odporen.«


»Ko sem rekla ‘ne’, sem začela nagrajevati sebe – ne trgovino.«

Sandra je po enem mesecu beleženja nakupov ugotovila, da je 40 % njene porabe šlo za stvari, ki jih ni potrebovala. Uvedla je sistem: vsakič, ko reče »ne« impulzivnemu nakupu, tisti denar nakaže na »račun za dopust«.

»Zdaj ko pogledam saldo, mi je jasno: tam je moja moč. In ne v novi jakni.«

Eva to strategijo toplo priporoča:

»Pozitivno nagrajevanje je izjemna podpora. Denar, ki ga ne porabiš impulzivno, usmeri v tisto, kar ti je res pomembno – dopust, varnostna rezerva, izobraževanje.«


Kaj lahko narediš že danes?

Predlog Eve Homan za vsakogar, ki se želi znebiti impulznih nakupov:

  1. Napiši seznam stvari, ki jih res potrebuješ. Če izdelek ni na seznamu – ni zate.
  2. Uvedi pravilo 24 ur za vse nad 15 €. Ni izjeme.
  3. Preglej cene pred razprodajami. Včasih popust sploh ni pravi.
  4. Vsakič, ko zmagaš skušnjavo, si 5 € podari za prihodnost – nakazilo na varčevalni račun.
  5. Shrani stara potrdila o nakupu impulzivnih stvari – in jih občasno preglej.

To ni dieta. To je fitnes za tvoje denarne mišice.


Tvoja moč se kaže v “ne-jih”, ne v polni vrečki

Nakup ni rešitev za dolgčas. Niti za stres. Je pa pogosto začetek novega problema.

Zavedanje, pravila in nagrade so orožje, ki ga imaš – in s katerim lahko prevzameš nadzor nad svojo denarnico.

Če želiš še več takšnih strategij, sledi Evi Homan (@denarnadlani) na Instagramu – tam vsak teden deli konkretne ideje, vprašanja za razmislek in resnične zgodbe, ki pomagajo.

Naslednjič, v petek, 4. julija 2025, v seriji: Tudi če imaš malo – kako z nizkimi prihodki ustvariti red in prostor za rast.

Tako se lahko kapilarne vlage v vašem domu znebite naravno in trajno
Morda ste že zaznali, da se v vašem domu pojavljajo temne lise na stenah, odpada omet ali pa vas spremlja neprijeten vonj po vlagi. Te težave so pogosto napačno pripisane slabemu prezračevanju al

Imaš tudi ti svojo zgodbo o impulzivnih nakupih? Piši nam – lahko jo objavimo v naslednji epizodi serije.


Preberi nekaj odgovorov iz intervjuja z Evo Homan, mag. posl. ved:

Kako se upreti impulzivnim nakupom in želji po hitri zadovoljiti z nepotrebnimi stvarmi?

“Prvi korak pri obvladovanju impulzivnih nakupov je zavedanje. Ko opaziš, da posegaš po stvareh, ki
jih ne potrebuješ, se vprašaj: Kaj skušam s tem nadomestiti? Pogosto so ozadje impulzivnih nakupov
dolgčas, stres, občutek praznine ali potreba po hitrem zadovoljstvu.
Zelo učinkovita strategija je t. i. pravilo 24 ur – pri vseh nakupih, ki presegajo določen znesek (npr.
10 ali 20 €), si vzemi en dan premisleka. Velikokrat boš naslednji dan ugotovil/a, da izdelka sploh ne
potrebuješ.
Lahko se poslužite tudi pozitivnega nagrajevanja – vsakič, ko uspešno premagaš skušnjavo in rečeš
»ne« nakupu, ki ni pomemben, daj ta znesek na stran za svoj resnični cilj (npr. dopust, varčevanje,
investicijo).
S tem gradiš zdrav odnos do denarja in razvijaš nakupovalne navade, ki te dolgoročno podpirajo, ne
obremenjujejo.”

Kateri so triki, s katerimi trgovci manipulirajo potrošnike, da porabijo več, kot so
nameravali?

“Predvsem trgovci veliko manipulirajo z našimi čustvi preko različnih čustvenih nagovorov (»ti si tega
vreden«, »zaslužiš si«) in z umetnim ustvarjanjem nuje (»samo še 2 kosa na zalogi«, »samo danes«,
»vsi imajo zato potrebuješ tudi ti«.). Marketing pogosto spodbuja tudi to, da povečujemo število
obiskov trgovin (z različnimi akcijami in ponudbami), kar pomeni več potencialnih možnosti za
impulzivne nakupe. V samih trgovinah pa se veliko dela na pametnih postavitvah izdelkov na police,
prijaznih barvah, lepih embalažah, prijetnih vonjih… Vse to vpliva na nas nezavedno. Ko se tega
zavedamo pa smo lahko na to precej bolj odporni.”

Black Friday, popusti in razprodaje – kako jih izkoristiti pametno in ne pasti v past
brezglavega trošenja?

“Najboljši nasvet: napiši seznam stvari, ki jih potrebuješ, preden se začne sezona popustov. Če ni na
seznamu – ni zate. In preveri ceno že nekaj tednov prej, ker “popust” včasih sploh ni popust.”


Pripravil: N. Z.

Vir: Intervju z Evo Homan, mag. posl. ved, bralka Sandra

    243
    280 SEK