Zanimivosti o La Vuelti, dirki po Španiji
La Vuelta, Vuelta a Espana ali dirka po Španiji je vsakoletno kolesarsko tekmovanje v Španiji. V poletnih mesecih lahko kolesarski navdušenci spremljajo dirke Tour de France, Giro d’Italia in La Vuelta, kar je izjemno doživetje. V zadnjih letih so slovenski kolesarji doživeli veliko uspehov na vsaki izmed dirk, kar je kolesarjenje poneslo v nove višave. Ampak vrnimo se nazaj k dirki po Španiji oziroma La Vuelti. Ste vedeli, da je bila dirka prvič organizirana leta 1935? Še več zanimivih dejstev o La Vuelti izveste v nadaljevanju prispevka.
La Vuelta je bil španski odgovor Francozom in Italijanom
Navdih Vuelte sta bili dirki po Franciji in Italiji, ki so jih organizirali časopisi L’Auto in La Gazzetta dello Sport. Prvič je bila organizirana leta 1935, ko je 50 tekmovalcev prevozilo 3425 kilometrov v 14 etapah. Vsaka izmed etap je imela približno 240 kilometrov dolgo progo. Med 29. aprilom in 15. majem so kolesarji dosegali povprečno hitrost 28 kilometrov na uro. Zmagovalec je bil Belgijec Gustaaf Deloor, drugi je bil Španec Mariano Canardo, tretji pa še en Belgijec Antoine Dignef. Zmagovalec gorske etape pa je bil Italijan Edoardo Molinar.
Premori La Vuelte zaradi španske državljanske vojne in druge svetovne vojne
Čeprav se je La Vuelta prvič organizirala leta 1935, je v prvih letih doživela številne premore. Najprej je bil med 1937 in 1940 premor zaradi državljanske vojne v Španiji. Sledil je premor v letih 1943 in 1944 zaradi druge svetovne vojne. Leta 1949 in nato med 1951 in 1954 pa je La Vuelta odpadla zaradi… ne ve se zakaj.
Vuelta je vsako leto od 1955
Leta 1955 je potekala deseta dirka po Španiji oziroma La Vuelta. Takrat je bila že del treh grand tourov. V tem tekmovanju je med 25- aprilom in 8. majem dirko začelo 106 kolesarjev, le 63 jih je dirko tudi končalo. Francoz Jean Dotto je bil zmagovalec 2776 kilometrov dolge proge s petnajstimi etapami, La Vuelta pa se je vpisala v zgodovino kot pomemben dogodek v kolesarski sezoni.
Največ zmag na La Vuelti
Največ skupnih zmag na La Vuelti ima Španec Roberto Heras, ki je zmagal štirikrat. Zmagal je v letih 2000, 2003, 2004 in 2005, kar je bilo konec njegovega izjemnega obdobja na dirki po Španiji. Vse od leta 1997 do 2005 je La Vuelto zaključil med prvimi petimi kolesarji, edina izjema pa je bila leto 1998, ko je Vuelto končal kot šesti.
Največ etapnih zmag na La Vuelti
Etapne zmage pomenijo veliko, pogosto pa se zgodi, da tudi največje število etapnih zmag ne prinese končne zmage. To se je v letih 1941 in 1942 zgodilo Deliu Rodriguezu Barrosu, ki je zmagal na 12-ih ozioma 8-ih etapah, dirki pa je končal izven prve peterice. Kljub temu je Delio Rodriguez rekorder, ko govorimo o največjem številu etapnih zmag na La Vuelti. V karieri je osvojil kar 39 etap na dirki po Španiji, osvojil pa jo je leta 1945, ko je imel pred prvim zasledovalcem kar pol ure prednosti.
Najuspešnejši Slovenec na La Vuelti je Primož Roglič
Primož Roglič je najbolj uspešen slovenski kolesar, ki je tekmoval na španski La Vuelti. Leta 2019 je kot prvi Slovenec osvojil Vuelto, naslednje leto ubranil ta naslov, leta 2021 pa je z eno največjih prednosti v zadnjih dveh desetletjih še tretjič zapored osvojil tekmovanje. Tako je bil prvi po Robertu Herasu, ki je trikrat zapored osvojil La Vuelto in eden od treh, ki mu je to uspelo.
Najhitrejša povprečna hitrost na La Vuelti
Na Vuelti, ki je potekala med 8. in 30. septembrom 2001, je 189 kolesarjev dosegalo najvišjo povprečno hitrost v njeni zgodovini. Od teh 189 kolesarjev jih je 139 tudi končalo 3012 kilometrov dolgo dirko. Zmagal je Špnaec Angel Casero, ki sta mu družbo delala še Oscar Sevila in Levi Leipheimer. 42,5 kilometrov na uro je bilo povprečje zmagovalne hitrosti.
Najpočasnejša dirka po Španiji je bila leta 1941
Če smo omenili najhitrejšo Vuelto, je primerno, da omenimo tudi najpočasnejšo. Ta je potekala leta 1941, v času druge svetovne vojne in večkratnih odpovedi same dirke. 26 kilometrov na uro je bila hitrost, ki se je v zgodovino La Vuelte vpisala kot najpočasnejša povprečna hitrost.
Najdaljša in najkrajša La Vuelta v zgodovini
Vsako leto se Vuelta nekoliko spremeni, včasih ne poteka le v Španiji in to povzroči različne razdalje. Najkrajša edicija La Vuelte je potekala leta 1963, ko so kolesarji prevozili »le« 2419 kilometrov na petnajstih etapah.
Najdaljša La Vuelta pa je bila tista, ki je bila tudi najpočasnejša v zgodovini. To je bila Vuelta leta 1941, ki je zapisala kar nekaj zanimivih rekordov. Na 21 etapah so kolesarji prevozili kar 4442 kilometrov, po osvojenih dvanajstih etapah je bil Delio Rodriguez zgolj četrti, zmaga pa je romala Ferminu Truebi.
La Vuelta je bila včasih spomladanska dirka
Vse do leta 1995 je bila La Vuelta organizirana v pomladnih mesecih, kar pa se je spremenilo. Premaknili so jo na mesec september, kjer je večinsko ostala vse do danes. V zadnjih nekaj letih se je Vuelta začela tudi s koncem avgusta in tako še vedno ostaja pozno-poletna dirka po Španiji.
Zmagovalec La Vuelte ni vedno prejemal rdeče majice
Danes je znano, da dobi zmagovalec oziroma vodilni Vuelte rdečo majico. Včasih temu ni bilo tako, saj se je barva majice spremenila kar nekajkrat. Oranžna leta 1935, bela leta 1941, ponovno oranžna leta 1942, bela z rdečimi črtami med 1945 in 1950, rumena od 1950 pa vse do 1997. Izjema je bilo leto 1977, ko je bila spet oranžna. Leta 1998 se je spremenila v temno zlato barvo, z letom 2010 pa se je ponovno spremenila – v rdečo, ki jo poznamo tudi danes.
La Vuelta se ne začne vedno v Španiji
Čeprav gre za dirko po Španiji, se ne začne vedno prav v tej državi. La Vuelta in mnoge druge kolesarske dirke se v zadnjih letih rade začenjajo v sosednjih državah, saj to olajša marsikaj, ko je govora o organizaciji in financiranju – obenem tudi pridobivanje novih navdušencev. Prvič se je La Vuelta v tujini začela leta 1997, ko je štartala v Lizboni na Portugalskem. Dvanajst let kasneje je bil nizozemski Assen začetek dirke, leta 2017 pa je bil začetek dirke v francoskem Nimesu. Letos se je La Vuelta začela v Utrechtu na Nizozemskem.
Avtor: Žiga Kastelic, FOTO: lavuelta.com