
Niki Lauda: Zanimivosti o legendarnem dirkaču
Niki Lauda. Le kdo, ki se je kdaj zanimal za hitrost ne pozna dirkaške legende iz Avstrije? Voznik Formule 1, ki se je v zgodovino zapisal kot eden največjih, najboljših in najbolj poznanih športnikov v zgodovini. Tista legendarna nesreča še danes odmeva, a Lauda ni dovolil, da mu popolnoma spremeni življenje.
22. februarja 2024 mineva petinosemdeset let od njegovega rojstva in pet let od njegove smrti. V spomin na Nikija Laudo. Kdo je bil Niki Lauda in katera zanimiva dejstva je spisalo njegovo življenje?
Kdo je bil Niki Lauda?
Niki Lauda, rojen kot Andreas Nikolaus Lauda, je bil avstrijski dirkač formule ena. Rodil se je 22. februarja 1949 in umrl 20. maja 2019. Lauda velja za enega največjih voznikov Formule 1 vseh časov. V svoji karieri je trikrat osvojil naslov svetovnega prvaka Formule 1, in sicer v letih 1975, 1977 in 1984. Znan je bil po izjemnem dirkaškem talentu, odločnosti in odpornosti. Slavno se je vrnil k dirkanju le šest tednov po skoraj usodni nesreči leta 1976. Poleg dirkaške kariere je bil Lauda uspešen tudi kot letalski podjetnik. Bil je neizvršni direktor/predsednik ekipe Formule ena Mercedes AMG Petronas do svoje smrti. Več o njem pa smo že pisali tukaj.
Niki Lauda in nesreča leta ’76
Nesreča na Veliki nagradi Nemčije leta 1976 je bila odločilen trenutek v Laudovem življenju in karieri. 1. avgusta 1976 je njegov Ferrari zapeljal s steze, trčil v brežino in zagorel. Več kot minuto je bil ujet v razbitinah, preden so ga lahko rešili. Lauda je utrpel hude opekline po glavi in obrazu, izgubil je del desnega ušesa in vdihnil strupene pline, ki so mu poškodovali pljuča. Kljub zadnjemu obredu v bolnišnici in dolgemu in bolečemu okrevanju se je Lauda zaradi svoje odločnosti le šest tednov pozneje vrnil k dirkanju, še vedno prevezan in v hudih bolečinah. Neverjetno!


Ikonična rdeča bejzbol kapa, ki jo je nosil Lauda
Laudova odločitev, da nosi rdečo baseball kapo, je postala ikona v svetu motošporta in širše. Kapa ni bila le modna izjava; bilo je sredstvo za prekrivanje obsežnih brazgotin, ki jih je utrpel po nesreči leta 1976. Rdeča kapica je postala sinonim za Laudovo vzdržljivost in odločnost, služila je kot vizualni opomnik njegove izjemne vrnitve in njegovega zavračanja, da bi dovolil, da bi ga definirala stiska.
Letalski podjetnik Niki Lauda
Prodor v letalsko industrijo se je začel leta 1979, ko je ustanovil Lauda Air. Kljub pomanjkanju izkušenj v letalskem sektorju sta Laudova poslovna bistrost in odločnost pripeljala letalsko družbo do uspeha. Lauda Air je sprva izvajala čarterske lete, preden se je razširila na redne storitve. Toda leta 1991 se je zgodila tragedija, ko je eno od njihovih letal, Boeing 767, strmoglavilo na Tajskem, pri čemer je umrlo vseh 223 ljudi na krovu. Kljub temu je Lauda še naprej vodil letalsko družbo do končne prodaje Austrian Airlines leta 2000.
Svetovni prvak formule ena z dvema ekipama
Laudov dosežek, da zmaga na svetovnem prvenstvu formule ena z dvema različnima ekipama, je dokaz njegove izjemne spretnosti in prilagodljivosti kot voznika. Njegov prvi naslov prvaka je prišel leta 1975 s Ferrarijem, kjer je skozi sezono pokazal neprekosljivo doslednost in odločnost. Leta 1977 si je s Ferrarijem zagotovil svoj drugi naslov prvaka, premagal hudo konkurenco in pokazal svoje obvladovanje dirkalnika in steze. Njegov tretji naslov prvaka je prišel leta 1984 z McLarnom, kar je pomenilo zmagoslavno vrnitev v šport po kratki upokojitvi.
Edinstvena zasnova čelade
Zasnova čelade ni bila samo značilna, ampak tudi zelo osebna. Rdeče-beli vzorec, okrašen z njegovim imenom v debelih črkah, je postal nemudoma prepoznaven na dirkališčih po vsem svetu. Dizajn ni bil le kozmetična izbira; služil je tudi praktičnemu namenu, saj je povečal Laudovo prepoznavnost na stezi. Poleg tega je čelada postala simbol njegove odpornosti in odločnosti, ki odraža njegovo nepopustljivo predanost odličnosti kljub soočanju s pomembnimi izzivi.

Niki Lauda kot knjižni avtor
Laudova avtobiografija »To Hell and Back« ponuja odkrit in pronicljiv pogled na njegovo življenje tako na dirkališču kot izven njega. V knjigi Niki Lauda podaja živahna poročila o svojih izkušnjah v formuli ena, vključno z zmagoslavji, padci in osebnimi žrtvami, ki so definirale njegovo kariero. Razmišlja tudi o globokem vplivu nesreče leta 1976 in njegovem nadaljnjem potovanju k okrevanju. S svojim pisanjem Lauda bralcem ponuja prepričljiv vpogled v um prave dirkaške legende.
Incident na letališču
Incident na mednarodnem letališču na Dunaju leta 1991 je Laudo postavil v središče pozornosti zaradi razlogov, ki niso bili povezani z dirkanjem. Med rutinskim varnostnim pregledom so oblasti v Laudovi prtljagi odkrile pištolo, zaradi česar so ga aretirali zaradi obtožb o orožju. Lauda je trdil, da je orožje nosil zaradi samoobrambe zaradi groženj s smrtjo, vendar je incident sprožil široke polemike in špekulacije. Čeprav je bil Lauda na koncu izpuščen brez obtožb, je bil incident oster opomin na zapletenost in pritiske življenja v javnosti.

Rivalstvo z Jamesom Huntom
Laudovo rivalstvo z Jamesom Huntom v sezoni Formule 1 leta 1976 je očaralo občinstvo po vsem svetu in ostaja ena najlepših pripovedi v tem športu. Kontrast med discipliniranim, metodičnim Laudo in razkošno tveganim Huntom je dodal dodatno plast drame njunim bitkam na stezi. Rivalstvo je doseglo vrhunec na Veliki nagradi Japonske leta 1976, kjer so hud naliv in zahrbtne razmere pripravile teren za obračun med voznikoma. Na koncu je zmagal Hunt, ki si je zagotovil naslov prvaka z eno samo točko. Kljub ostri konkurenci na stezi sta Lauda in Hunt razvila medsebojno spoštovanje, njuno rivalstvo pa je od takrat postalo legenda.

Vloga v ekipi Mercedes F1 Team
Laudov mandat neizvršnega predsednika ekipe Mercedes AMG Petronas Formula One Team je zaznamoval uspeh brez primere. Lauda je imel ključno vlogo pri strateškem odločanju ekipe, razvoju voznikov in splošni uspešnosti. Pod njegovim vodstvom se je Mercedes uveljavil kot prevladujoča sila v Formuli ena in osvojil več naslovov med vozniki in konstruktorji. Laudovo izjemno strokovno znanje in neomajna zavezanost odličnosti sta bila ključnega pomena pri oblikovanju identitete in zapuščine ekipe.
Častni doktorat
Laudov prejem častnega doktorata na dunajski univerzi za ekonomijo in poslovanje je bil primeren poklon njegovim večplastnim prispevkom k športu, poslovanju in družbi nasploh. Častna diploma je priznala Laudove izjemne dosežke tako kot dirkača kot podjetnika ter poudarila njegovo sposobnost, da se izkaže na različnih področjih in s svojim zgledom navdihuje druge. Lauda se je ob prevzemu časti zahvalil za priznanje in ponovno potrdil svojo zavezanost odličnosti v vseh prizadevanjih. Več o tem si lahko pogledate tukaj.
Avtor: Žiga Kastelic, FOTO: f1.com, skysports.com