Psihologija barv je izjemno zanimiva veda
Psihologija barv je veda, ki sloni na vplivu barv na obnašanje ljudi in ljudi nasploj. Barve vplivajo na naše dojemanje okolja in predstavljajo pomemben dejavnik vizualne komunikacije. Vsaka izmed barv nosi svoje sporočilo in posledično vzbuja različne reakcije v nas, ki so same po sebi različne zaradi širokega nabora dejavnikov. Zaradi moči določenih barv se psihologija barv uporablja v oglaševanju, dizajniranju, umetnosti, tekstilni industriji, arhitekturi in mnogih drugih panogah. Kaj pomeni vsaka barva in kakšen je njen načrt pri vzbujanju občutkov?
Psihologija barv se uporablja v vseh pogledih življenja
Barve so povsod okoli nas in le vprašanje časa je bilo, kdaj se bo ta veja začela uporabljati v različne namene. Najpogosteje pomen barv slišimo v modi, kjer gre sicer bolj za kombinacijo barv in sezonsko prilagajanje barv trendom. Poleg implementacije barv v modni industriji, gre za psihologijo barv predvsem pri notranjem dizajnu in marketingu. Medtem, ko je prva skupina jasno določena in vpliva predvsem na naše počutje znotraj štirih zidov, je druga skupina še kako široka. Barve v marketingu imajo pomembno vlogo pri oblikovanju logotipov, spletnih strani, embalaž izdelkov, knjig in še kje.
Če za primer vzamemo gazirane pijače. Pepsi ima modro barvo, Coca-Cola rdečo, Schweppes rumeno, 7-up zeleno in tako dalje. Vsaka je že tako vpeta v sam produkt, da ne igra več na psihologijo, saj je barva prepletena s podjetjem oziroma pijačo samo. Še vedno pa je psihologija barv pomemben vidik, ki se spreminja tudi glede na kulturo in področja sveta. Če so ponekod svetlo modre oči znak lepote, so v drugih kulturah pomenile znak izdajstva in nezaupanja. Tako različna je lahko psihologija barv, ki se spreminja in razlikuje. Spreminja se tudi glede na svetlejši ali temnejši odtenek ter kombinacijo z drugimi barvami, a gre tu bolj za izjeme.
Psihologija barv – Črna
Črna barva je v psihologiji barv odvisna od tega, kje se pojavlja. Pravzaprav je tako pri popolnoma vseh barvah, predvsem tistih najpogosteje uporabljenih, kar črna vsekakor je. Črna barva je direktna povezava z žalovanjem, kar povezujemo predvsem z zahodnim svetom oziroma bolj razvitimi državami. Pogosto jo povežemo tudi s strahom in resnečo. V modi je črna barva pomen moči in premoženja, obenem pa se povezuje z avtoriteto ter stabilnostjo. Vsekakor je v prvi vrsti črna barva tista, ki vzbuja močna čustva in je sama po sebi zelo resna.
Psihologija barve – Bela
V psihologiji barv je bela barva povezana z nedolžnostjo in čistostjo. V današnji družbi se belo barvo povezuje tudi z zdravjem, predvsem v obliki belih zdravniških halj in belih bolnišničnih hodnikov. Nov začetek in konec, če prebiramo nekatere bolj verske in mitološke vire. Ko je govora o uporabi bele barve, se nanaša predvsem na prikazovanje popolne odsotnosti barv.
Psihologija barv – Modra
Za modro barvo precej zanimivo velja, da jo je v našem življenju ogromno, čeprav jo je v naravi sila malo. Ko ljudi vprašamo, katera barva je njihova najljubša, jih bo več kot polovica odgovorila z modro barvo. Modro je nebo in morje, a je to pravzaprav skoraj vse naravnega, kar je na voljo. Večina modre barve v našem življenju, če izvzamemo nebo in morje, je umetne modre barve. To ne pomeni, da nima mesta v psihologiji barv, saj zavzame kar pomembno mesto. Modra barva lahko pomeni umirjenost, modrost, predanost, počitek in osredotočenost. Ste vedeli, da so v knjižnicah že deset let najpogosteje izposojene knjige modre barve?
Psihologija barve – Zelena
Zelena barva je v zahodnem svetu povezana z denarjem, a ima veliko globlji pomen kot le to. Odtenki zelene barve v psihologiji barv pomenijo marsikaj dobrega. Pomirjanje, sožitje, konservativnost, sreča, plodnost in bogastvo. Ponekod in v določenih odtenkih je zelena barva povezana tudi z zavistjo: »Bil je zelen od zavisti«.
Psihologija barv – Siva
Siva barva je morda edina barva, ki se je v psihologijo barv vpletla v zadnjih nekaj desetletjih. Gre za barvo, ki je bila dolgo odsotna in bila obenem vedno tu, le uporabljala se ni. Siva barva pomeni vse sivo v življenju. Umiranje, dolgočasje, depresijo, brezčutje in podobni trenutki ter občutki. Pojavlja se tudi v povezavi s praktičnostjo, saj predstavlja infrastrukturna dela v človeški zgodovini, kar je veliko bolj jasno v velemestih zahoda.
Psihologija barve – Rumena
Najverjetneje gre za najbolj srečno in pozitivno barvo na celem barvnem spektru, ki se ji približa le oranžna ter nekaj drugih odtenkov. Vedno je povezana s srečo, smejanjem in svetlobo. Optimizem kar sije iz rumene barve v katerem koli aspektu našega življenja. S tem se strinja tudi psihologija barv, a pri tem navaja tudi nekaj opozoril. Rumene barve nikakor ne sme biti preveč, saj je lahko že toksična. Vseeno je pozitivnih lastnosti rumene veliko več kot negativnih, saj spodbuja našo presnovo in ustvarjalnost, obenem pa odganja strahopetnost.
Psihologija barv – Rdeča
Barva, ki pomeni največ pri prav vsem, je rdeča. Psihologija rdeče barve je najbolj obširno poglavje, saj je tudi sama barva najbolj razširjena. Je barva energije, ki se povezuje predvsem z vznemirjenjem in močnimi čustvi ter občutki. Rdeča je barva življenja, ki je najbolj priljubljena na Kitajskem, kjer na porokah zamenja belo barvo. Slednje smo vajeni v »naših« deželah, ko je govora o praznikih, ljubezni in obdarovanju. Rdeče vrtnice, božični prazniki, okraski, vrtnice in podobno. Bolj kot vse je rdeča še vedno barva strasti in poželenja, občutka mišljena le v dobrem pogledu.
Psihologija barve – Oranžna
Poleg rumene je oranžna med najbolj pozitivnimi barvami. Povezana je s srečo, energijo, toploto in zabavo. Vsekakor oranžna ni pomirjajoča barva, je pa povezana z ambicijami, kar pomeni veliko. V psihologiji barv oranžna nima slabih povezav ali lastnosti, a je le to odvisno od vsake osebe.
Psihologija barv – Rjava
Rjava barva je barva zemlje, ki je v Indiji povezana z žalovanjem, kar je le eden izmed primerov. Pogosteje pa hodi z roko v roki z zanesljivostjo in stabilnostjo. Kar predstavlja zemlja, to predstavlja tudi rjava barva pri psihologiji barv. Je nekaj organskega in naravnega, zato se včasih znajde tudi med pogovori o asketizmu.
Psihologija barve – Vijolična
Barva vijolic naj bi spodbujala del možganov, ki bo poskrbel za reševanje težav. Če se težave tudi rešijo je odvisno od samega osebka, a gre vsekakor za prijetno barvo. Ponovno gre tudi tu za barvo bogastva in modrosti, ki prinaša tudi nekaj novega. Vijolična je barva skrivnostnosti in misticizma. Zakaj? Ne vemo, to je skrivnost psihologije barv.
Psihologija barv – Roza
Pogosto se roza barva definira kot odtenek vijolične oziroma glavne rdeče, a gre vseeno za dovolj samostojno barvo. Roza barva je bila stoletja videna kot barva sofisticiranosti, prefinjenosti in ponekod tudi bogastva. Čeprav se dialog okoli barve spreminja, je roza še vedno poznana kot barva feminilnosti, a je vseeno več kot to. Roza so čustva, roza je ljubezen in roza je romantika.
Avtor: Žiga Kastelic, FOTO: pixabay.com