Shein: preden nakupujete v tej spletni trgovini, morate nujno vedeti tole

02. apr. 2024, ob 15.41
Posodobljeno pred 2 mesecema
1901
470 SEK

Shein: če ste ljubitelji spletnega nakupovanja in modnih oblačil, ste v zadnjih letih najbrž že naleteli na ta izraz. Gre za eno največjih spletnih strani, kjer se prodajajo oblačila in modni dodatki po zelo nizkih cenah – tako nizkih, da včasih izgleda kar malce sumljivo. Nakupujejo jih ljudje z vsega sveta, med drugim tudi ogromno Slovencev, izdelki pa se proizvajajo na Kitajskem. Če tudi vi razmišljate o svojem prvem nakupu v spletni trgovini Shein ali pa ste že njihova redna stranka, pred naslednjim nakupom nujno preberite ta članek. Ali je nakupovanje pri Shein resnično varno in družbeno odgovorno?

Shein je kitajska spletna trgovina z izdelki z nizko ceno.

Kdo stoji za spletno trgovino Shein?

Shein je spletna trgovina s cenovno privlačnimi oblačili, ki se je uspešno razširila po vsem svetu. Podjetje je bilo ustanovljeno leta 2008 v Nandžingu na Kitajskem, danes pa ima sedež v Singapurju. Njen ustanovitelj je podjetnik, rojen v Ameriki, po imenu Chris Xu, ki se nerad izpostavlja javnosti, saj že leta uspešno zavrača prošnje in vabila na intervjuje s strani novinarjev.

Shein nima fizičnih poslovalnic, kjer bi si lahko potrošniki vsakodnevno v živo ogledovali oblačila in jih pomerjali, ampak se ukvarja samo s spletno prodajo, ki poteka tako, da se po oddanem naročilu izdelke pošlje h kupcu na dom. Sheinov model neposredne prodaje potrošnikom je glede na podatke analitikov začel resnično uspevati med pandemijo covida-19, ko so morala številna podjetja zaradi omejitev in ukrepov zapreti svoje fizične poslovalnice, to pa je dalo odskočno desko in priložnost za razcvet spletnim trgovinam.

Majhne navade, ki vam bodo pomagale dvigniti energijo
Se tudi vam pogosto dogaja, da se čez dan počutite utrujeno, brez moči, volje in motivacije kljub temu, da ste spali zadostno število ur? Seveda je to lahko posledica nekvalitetnega spanca, stresa

V zadnjih letih se je Shein preobrazil iz nizkocenovnega kitajskega trgovca z oblačili, ki je začel s prodajo poročnih oblek, v globalnega spletnega modnega velikana, ki je leta 2020 ustvaril 10 milijard dolarjev prodaje, v letu 2022 pa neverjetnih 100 milijard dolarjev. Leto 2022 je bilo velika prelomnica za Shein, saj je takrat postal največji trgovec na svetu z modnimi izdelki. Za njegovo največjo prodajno uspešnico velja nizka cena oblačil, ki se pošiljajo v več kot 150 držav in regij po vsem svetu, namenjena pa so predvsem mladimženskam. Sprva so proizvajali le ženska oblačila, kasneje se je Shein razširil tudi na prodajo moških in otroških oblačil, dodatkov za dom, modnih dodatkov in celo kozmetike. Poslovni model deluje podobno kot pri Amazonu – razpršen spletni trg vključuje približno 6.000 tovarn oblačil na Kitajskem, od koder se izdelki pošiljajo neposredno k potrošniku.

Pri Shein je voljo ogromno različnih modnih dodatkov po nizkih cenah.

TikTok in Shein: priljubljenost »shein haul« videoposnetkov

Podobno kot pri kitajski aplikaciji TikTok se je marsikdo začel spraševati, kako je Shein postal vladar življenj najstnikov in mladih po vsem svetu. V resnici pa sta Shein in TikTok povezana veliko bolj tesno, kot morda izgleda na prvi pogled.

Ker izdelki trgovine Shein privlačijo predvsem mlade, in sicer pripadnike generacije Z, se je podjetje za oglaševanje začelo množično posluževati družbenih omrežij, predvsem TikToka in Instagrama. Tam so se začeli viralno širiti videoposnetki z oznako #SheinHaul, v katerih vplivneži in uporabniki TikToka svojim sledilcem razkazujejo zbirko oblačil, ki so jih naročili pri spletnem trgovcu po zelo ugodnih cenah. Oblačila pogosto primerjajo s podobnimi kosi iz drugih modnih trgovin in poudarjajo cenovne razlike. Priljubljeno oznako #SheinHaul na TikToku in Instagramu tako vidi na tisoče najstnikov in mladih odraslih, ki jih navdušita domnevna kvaliteta izdelkov in privlačna cena, to pa lahko hitro vodi v impulziven nakup.

@haulsbyalyssa11 Shein Haul part 1 #haulsbyalyssa11 #haul #shein #sheinhaul #fyp #hugehaul ♬ original sound – Alyssa Pomerleau

Ženski zgornji deli oblačil na primer pogosto stanejo manj kot 5 evrov, kavbojke lahko kupite tudi za manj kot 12 evrov. Vrsta pisanih oznak na spletni strani oglašuje velike razprodaje in popuste, ugodne cene poštnine – na primer do 90 odstotkov znižanja na večino izdelkov ob koncu tedna. Oblačila so predstavljena v številnih oglaševalskih kampanjah, podjetje je vložilo milijone v kampanje na Googlu in Facebooku, investirali so celo v resničnostni šov na družbenih omrežjih, ki ga vodi Khloé Kardashian. Glavna strategija pa je vključevanje vplivnežev in njihovih videoposnetkov; podjetje se je povezalo z ogromno bolj ali manj slavnimi osebnostmi, modnimi blogerji in tekmovalci resničnostnih šovov.

To so kraji, kjer lahko opazujete najlepše sončne zahode na svetu
Sončni zahodi so ena tistih naravnih lepot, ki očarajo vsakogar. Ne glede na to, kolikokrat v življenju vidimo lep sončni zahod, ga je vedno prijetno videti in se ga nikoli ne naveličamo. Čarobn

Temne plati trgovine Shein, ki se jih marsikdo ne zaveda

V zadnjih letih se vse več aktivistov, organizacij in potrošnikov ukvarja z osveščanjem javnosti o temnih plateh hitre mode. Hitra moda se kot ulita prilega hitremu tempu življenja: nizke cene običajno pomenijo nizko kvaliteto; veliko potrošnikom se zaradi tega zdi lažje, ceneje in hitreje kos oblačila zavreči, kot ga prati in vzdrževati. Poceni oblačila se ponavadi tudi zelo hitro obrabijo. Nizke cene za potrošnika pomenijo nizko tveganje in lažjo odločitev za nakup; kupi v naglici in ne obžaluj, če izdelek ni videti tak kot na fotografiji, ker je bil tako ali tako smešno poceni. K množičnemu nakupovanju prispevajo še priročnost in enostavnost nakupa (nekaj klikov in dobili boste dostavo do vhodnih vrat) ter družbena prisila, da je treba biti nenehno v trendu in vsak dan nositi drug kos oblačila, ki se še dodatno širi z družbenimi omrežji, slavnimi osebami ter vplivneži.

Tudi Shein spada med trgovce s hitro modo – pravzaprav ultra hitro modo – ki s svojo množično proizvodnjo in vprašljivo kvaliteto izdelkov ustvarjajo zelo slabe vplive na okolje. Podjetje se je tako v zadnjih letih znašlo v središču pozornosti zaradi hudih obtožb glede etičnosti proizvodnje:

  • Izkoriščanje delovne sile, kršenje človekovih pravic: delavci v proizvodnji naj bi bili slabo plačani, izgoreli, delajo preveč ur na dan v pogojih, ki so nevzdržni in nehumani.
  • Onesnaževanje in izredno slab vpliv na okolje: hitra proizvodnja in posledično potrošnja onesnažuje okolje, vpliva na emisije toplogrednih vplivov, kopičenje odpadkov, krčenje gozdov … Shein vsako leto za sabo pušča približno 6,3 milijona ton ogljikovega dioksida.
  • Uporaba materialov, ki vsebujejo visoko stopnjo strupenih kemikalij.
  • Kopiranje dizajnov in kršitve avtorskih pravic: številni oblikovalci in umetniki obtožujejo Shein, da kopirajo njihove ideje in dizajne ter oblačila prodajajo po smešno nizkih cenah.

Je nakupovanje pri Shein varno in odgovorno?

Zaradi očitkov o spornih praksah Shein v tovarne povabil vplivneže, vendar odziv sledilcev ni bil pozitiven

Zaradi kritik glede izkoriščanja delavcev in slabih pogojev so pri podjetju Shein lani junija v svoje tovarne povabili šest ameriških modnih vplivnežev, ki so si lahko na lastne oči ogledali pogoje in procese proizvodnje. Vplivneži so objavili posnetke iz tovarne in navdušeno komentirali ter hvalili delovne razmere, razvitost tovarne in napredne delovne procese. Namesto, da bi s tem umirili kritike in izbruhe o kršenju delavskih pravic, pa se je s strani občinstva usulo še več obtožb, češ da so vplivneži plačani s strani podjetja in da so zato le sledili navodilom, kaj poročati in na kakšen način. Po plazu kritik so nekateri vplivneži izbrisali svoje posnetke, ena izmed njih je celo priznala, da ima duševne stiske zaradi zlobnih komentarjev.

@shein_us Get a glimpse of the process of how your purchases are packaged directly from our facility and delivered to your doorstep. Watch as our partners discover the cutting-edge tech that streamlines our operations and receive a hands-on experience in packaging. Stay tuned to the #SHEIN101 series to learn more of what goes on behind the scenes at #SHEIN #SHEINOnTheRoad ♬ original sound – SHEINUS

Novinarji razkrivajo drugačne podatke kot vplivneži

Dokumentarec britanskega televizijskega kanala Channel 4 pa o Sheinu poroča nekoliko drugače kot modni vplivneži. Razkril je izsledke novinarja, ki se je prav tako lani pod krinko podal v eno izmed tovarn Sheina ter ugotovil, da so zaposleni pri Sheinu delali po 17 ur dnevno z zelo malo odmora. Za delo so plačani okoli 500 evrov mesečno, na mesec pa imajo običajno le en prost dan. Tudi švicarska skupina Public Eye je objavila podrobno poročilo, v katerem obtožuje Shein kršenja kitajskih delavskih zakonov. Skupina je najela neodvisne kitajske raziskovalce, da so spremljali proizvodni proces Sheina. Pri tem so ugotovili, da mnogi zaposleni delajo v neuradnih tovarnah, ki so postavljene kar v stanovanjskih zgradbah. Novinarji so odkrili dokaze, da so bili bikiniji, ki se prodajajo za manj kot 10 evrov, izdelani v nevarnih delavnicah, ki niso imele izpolnjenih varnostnih protokolov, mnogi delavci so delali brez pogodb in pod minimalnim plačilom. V eni izmed tovarn so imeli plačo v višini 20 dolarjev na dan, ki se zmanjša za 14 dolarjev, če se delavec pri proizvodnji zmoti.

@karishmaclimategirl This creator and others who went on the Shein factory tour (it all feels horribly dystopian even saying that) are complicit in spreading misinformation. There has been a lot of conversation about the latest greenwashing tactic used by the fast fashion giant – by having influencers that young girls trust to spew lies and trickery. This is foul. #shein #sheininfluencer ♬ original sound – Karishma | Climate Girl

Francija ukrepa proti hitri modi in Sheinu

Francija je pred dnevi postala prva država na svetu, ki je sprejela močne ukrepe za omejevanje ultra hitre mode, katere glavni predstavnik je Shein. Francoski poslanci so zakon potrdili brez enega samega glasu proti. Eden izmed ključnih ukrepov zakona je uvedba okoljske dajatve za poceni izdelke in prepoved oglaševanja najbolj poceni tekstilnih izdelkov.

Temu spletna trgovina: Zakaj je tako poceni, so izdelki pristni?

Hitra moda v resnici ni poceni

Zaskrbljujoči so predvsem podatki, da večine potrošnikov izdelkov hitre mode ne predstavljajo tisti z izredno nizkimi dohodki, ki si trajnostnih oblačil ne bi mogli privoščiti, ampak ljudje s povprečnim ali celo nadpovprečnim dohodkom. Aktivisti opozarjajo, da obstajajo veliko boljši načini za zaslužek in izražanje samega sebe kot z oblačili, ki so okoljsko in družbeno uničujoči. Čeprav morda sprva ne pomislimo na to, je hitra moda v resnici vse prej kot poceni: nekdo nekje v tem trenutku plačuje visoko ceno.

Pripravil: NaDlani.si; Foto: Pexels, YouTube, TikTok

1901
470 SEK