Shein: vse kar morate vedeti
Shein: če ste ljubitelji spletnega nakupovanja in modnih oblačil, ste v zadnjih letih najbrž že naleteli na ta izraz. Gre za eno največjih spletnih strani, kjer se prodajajo oblačila in modni dodatki po zelo nizkih cenah – tako nizkih, da včasih izgleda kar malce sumljivo. Nakupujejo jih ljudje z vsega sveta, med drugim tudi ogromno Slovencev, izdelki pa se proizvajajo na Kitajskem. Če tudi vi razmišljate o svojem prvem nakupu v spletni trgovini Shein ali pa ste že njihova redna stranka, pred naslednjim nakupom nujno preberite ta članek. Ali je nakupovanje pri Shein resnično varno in družbeno odgovorno?
Kdo stoji za spletno trgovino Shein?
Shein je spletna trgovina s cenovno privlačnimi oblačili, ki se je uspešno razširila po vsem svetu. Podjetje je bilo ustanovljeno leta 2008 v Nandžingu na Kitajskem, danes pa ima sedež v Singapurju. Njen ustanovitelj je podjetnik, rojen v Ameriki, po imenu Chris Xu, ki se nerad izpostavlja javnosti, saj že leta uspešno zavrača prošnje in vabila na intervjuje s strani novinarjev.
Shein nima fizičnih poslovalnic, kjer bi si lahko potrošniki ogledovali oblačila in jih pomerjali. Ukvarja se izključno s spletno prodajo. Ko potrošnik odda naročilo, izdelke pošljejo neposredno na njegov naslov. Sheinov model neposredne prodaje potrošnikom je začel izjemno uspevati med pandemijo covida-19. Takrat so številna podjetja morala zapreti svoje fizične trgovine zaradi omejitev in ukrepov. To je dalo spletnim trgovinam, kot je Shein, priložnost za hiter razcvet.
V zadnjih letih se je Shein preobrazil iz nizkocenovnega kitajskega trgovca z oblačili, ki je začel s prodajo poročnih oblek, v globalnega spletnega modnega velikana. Leta 2020 je ustvaril 10 milijard dolarjev prodaje, leta 2022 pa neverjetnih 100 milijard dolarjev. Leto 2022 je bila prelomnica za Shein, saj je takrat postal največji trgovec z modnimi izdelki na svetu. Njegova največja prednost je nizka cena oblačil, ki se pošiljajo v več kot 150 držav in regij po vsem svetu, predvsem mladim ženskam.
Sprva so proizvajali le ženska oblačila. Kasneje se je Shein razširil tudi na prodajo moških in otroških oblačil. Poleg tega so dodali še dodatke za dom, modne dodatke in celo kozmetiko. Poslovni model deluje podobno kot pri Amazonu. Razpršen spletni trg vključuje približno 6.000 tovarn oblačil na Kitajskem. Izdelki se pošiljajo neposredno k potrošniku.
TikTok in Shein: priljubljenost »shein haul« videoposnetkov
Podobno kot pri kitajski aplikaciji TikTok se je marsikdo začel spraševati, kako je Shein postal vladar življenj najstnikov in mladih po vsem svetu. V resnici pa sta Shein in TikTok povezana veliko bolj tesno, kot morda izgleda na prvi pogled.
Ker izdelki trgovine Shein privlačijo predvsem mlade, zlasti generacijo Z, se je podjetje osredotočilo na oglaševanje na družbenih omrežjih. Najbolj sta izpostavljena TikTok in Instagram. Na teh platformah so postali priljubljeni videoposnetki z oznako #SheinHaul. V teh videoposnetkih vplivneži in uporabniki TikToka svojim sledilcem prikazujejo oblačila, ki so jih naročili po zelo ugodnih cenah. Pogosto primerjajo oblačila s podobnimi kosi iz drugih trgovin in izpostavljajo cenovne razlike. Oznako #SheinHaul na TikToku in Instagramu vidi na tisoče najstnikov in mladih odraslih. Navdušeni nad domnevno kvaliteto in privlačno ceno, se hitro odločijo za impulzivne nakupe.
Ženski zgornji deli oblačil pri Shein pogosto stanejo manj kot 5 evrov, kavbojke pa lahko kupite za manj kot 12 evrov. Na spletni strani se vrstijo pisane oznake, ki oglašujejo velike razprodaje in popuste. Pogosto ponujajo ugodne cene poštnine in do 90-odstotne popuste na večino izdelkov ob koncu tedna. Shein svoje izdelke predstavlja v številnih oglaševalskih kampanjah. Podjetje je vložilo milijone v oglaševalske akcije na Googlu in Facebooku. Investirali so celo v resničnostni šov na družbenih omrežjih, ki ga vodi Khloé Kardashian.
Glavna strategija vključuje sodelovanje z vplivneži in njihovimi videoposnetki. Podjetje se je povezalo z mnogimi slavnimi osebnostmi, modnimi blogerji in tekmovalci resničnostnih šovov. Kako izgleda haul videoposnetek, si lahko pogledate tukaj.
Temne plati trgovine Shein, ki se jih marsikdo ne zaveda
V zadnjih letih se vse več aktivistov, organizacij in potrošnikov ukvarja z osveščanjem javnosti o temnih plateh hitre mode. Hitra moda se kot ulita prilega hitremu tempu življenja: nizke cene običajno pomenijo nizko kvaliteto; veliko potrošnikom se zaradi tega zdi lažje, ceneje in hitreje kos oblačila zavreči, kot ga prati in vzdrževati.
Poceni oblačila se običajno hitro obrabijo. Nizke cene za potrošnike pomenijo manjše tveganje, kar vodi do lažje odločitve za nakup. Če izdelek ni tak, kot je bil prikazan na fotografiji, ga mnogi ne obžalujejo, saj je bil tako ali tako zelo poceni. K množičnemu nakupovanju prispevata tudi priročnost in enostavnost nakupa – nekaj klikov in izdelke vam dostavijo do vhodnih vrat. Dodatno pa na nakupne odločitve vpliva družbena prisila, da je treba biti nenehno v trendu in vsak dan nositi druga oblačila. To prisilo še dodatno krepijo družbena omrežja, slavne osebe in vplivneži.
Tudi Shein spada med trgovce s hitro modo – pravzaprav ultra hitro modo – ki s svojo množično proizvodnjo in vprašljivo kvaliteto izdelkov ustvarjajo zelo slabe vplive na okolje. Podjetje se je tako v zadnjih letih znašlo v središču pozornosti zaradi hudih obtožb glede etičnosti proizvodnje:
- Izkoriščanje delovne sile, kršenje človekovih pravic: delavci v proizvodnji naj bi bili slabo plačani, izgoreli, delajo preveč ur na dan v pogojih, ki so nevzdržni in nehumani.
- Onesnaževanje in izredno slab vpliv na okolje: hitra proizvodnja in posledično potrošnja onesnažuje okolje, vpliva na emisije toplogrednih vplivov, kopičenje odpadkov, krčenje gozdov … Shein vsako leto za sabo pušča približno 6,3 milijona ton ogljikovega dioksida.
- Uporaba materialov, ki vsebujejo visoko stopnjo strupenih kemikalij.
- Kopiranje dizajnov in kršitve avtorskih pravic: številni oblikovalci in umetniki obtožujejo Shein, da kopirajo njihove ideje in dizajne ter oblačila prodajajo po smešno nizkih cenah.
Zaradi očitkov o spornih praksah Shein v tovarne povabil vplivneže, vendar odziv sledilcev ni bil pozitiven
Zaradi kritik o izkoriščanju delavcev in slabih delovnih pogojih je podjetje Shein lani junija povabilo šest ameriških modnih vplivnežev, da so si v njihovih tovarnah osebno ogledali pogoje dela in proizvodne procese. Vplivneži so si lahko sami ustvarili vtis o delovnem okolju ter ga predstavili svojim sledilcem na družbenih omrežjih.
Vplivneži so na družbenih omrežjih objavili posnetke iz tovarn Shein in ob tem navdušeno komentirali ter pohvalili delovne razmere, napredne delovne procese in splošno razvitost tovarn. Namesto, da bi s tem pomirili kritike glede izkoriščanja delavcev, pa je to povzročilo še več obtožb s strani občinstva. Mnogi so menili, da so vplivneži plačani s strani podjetja in so zato poročali na način, ki je bil v prid Sheinu. Zaradi plazu kritik so nekateri vplivneži svoje posnetke kasneje izbrisali, ena izmed njih pa je celo priznala, da zaradi zlobnih komentarjev doživlja duševne stiske.
Novinarji razkrivajo drugačne podatke kot vplivneži
Dokumentarec britanskega televizijskega kanala Channel 4 pa o Sheinu poroča nekoliko drugače kot modni vplivneži. Razkril je izsledke novinarja, ki se je prav tako lani pod krinko podal v eno izmed tovarn Sheina ter ugotovil, da so zaposleni pri Sheinu delali po 17 ur dnevno z zelo malo odmora. Za delo so plačani okoli 500 evrov mesečno, na mesec pa imajo običajno le en prost dan. Tudi švicarska skupina Public Eye je objavila podrobno poročilo, v katerem obtožuje Shein kršenja kitajskih delavskih zakonov. Skupina je najela neodvisne kitajske raziskovalce, da so spremljali proizvodni proces Sheina.
Pri tem so ugotovili, da mnogi zaposleni delajo v neuradnih tovarnah, ki so postavljene kar v stanovanjskih zgradbah. Novinarji so odkrili dokaze, da so bili bikiniji, ki se prodajajo za manj kot 10 evrov, izdelani v nevarnih delavnicah, ki niso imele izpolnjenih varnostnih protokolov, mnogi delavci so delali brez pogodb in pod minimalnim plačilom. V eni izmed tovarn so imeli plačo v višini 20 dolarjev na dan, ki se zmanjša za 14 dolarjev, če se delavec pri proizvodnji zmoti.
Francija ukrepa proti hitri modi in Sheinu
Francija je pred dnevi postala prva država na svetu, ki je sprejela močne ukrepe za omejevanje ultra hitre mode, katere glavni predstavnik je Shein. Francoski poslanci so zakon potrdili brez enega samega glasu proti. Eden izmed ključnih ukrepov zakona je uvedba okoljske dajatve za poceni izdelke in prepoved oglaševanja najbolj poceni tekstilnih izdelkov.
Hitra moda v resnici ni poceni
Zaskrbljujoči so predvsem podatki, da večine potrošnikov izdelkov hitre mode ne predstavljajo tisti z izredno nizkimi dohodki, ki si trajnostnih oblačil ne bi mogli privoščiti, ampak ljudje s povprečnim ali celo nadpovprečnim dohodkom. Aktivisti opozarjajo, da obstajajo veliko boljši načini za zaslužek in izražanje samega sebe kot z oblačili, ki so okoljsko in družbeno uničujoči. Čeprav morda sprva ne pomislimo na to, je hitra moda v resnici vse prej kot poceni: nekdo nekje v tem trenutku plačuje visoko ceno.
Več o podobni spletni trgovini Temu, pa lahko najdete tukaj.
Pripravil: NaDlani.si; Foto: Pexels, YouTube, TikTok