Zaskrbljena mama udarila po šolah in razkrila, kaj se zares dogaja v učilnicah

07. maj. 2025, ob 14.30
215
120 SEK

Na družbenih omrežjih je zaokrožil zapis zaskrbljene mame prvošolca, ki je izrazila začudenje in razočaranje nad tem, kako učenci v šolah spoznavajo črke. Po njenem mnenju ni nikakršnega reda, saj otroci črk ne jemljejo po abecednem vrstnem redu, ampak na videz naključno.

Zakaj šole ne učijo črke po abecedi?

»Moj otrok letos v 1. razredu in že celo leto se zgražam, kako jemljejo črke… nobenega reda, da bi šli po abecedi. Tako razmetano imajo črke, da adijo,« je zapisala.

Čeprav se na prvi pogled zdi logično, da bi se otroci črk učili po vrstnem redu abecede, ima sodobna pedagogika drugačen pristop. Učitelji in didaktiki pri pouku ne sledijo abecednemu vrstnemu redu, temveč uvajajo črke po pogostosti uporabe in fonološki zahtevnosti. Najprej pridejo na vrsto črke, ki jih otroci lažje izgovorijo in kombinirajo v kratke besede – kot so M, A, T, I – kar omogoča hitro tvorjenje pomenljivih besed in stavkov.

Strokovni razlogi za “razmetani” vrstni red

Učitelji se črk ne učijo po abecedi, ker je cilj funkcionalna pismenost, ne memoriranje vrstnega reda. Didaktični materiali sledijo vrstnemu redu, ki:

  • omogoča hitro tvorbo besed in krajših povedi,
  • povezuje glasove in zvoke, ki so otrokom bolj naravni,
  • upošteva razvojne faze govornega aparata,
  • ne preobremeni otroka s podobnimi ali težjimi črkami na začetku.

Kaj pa starši?

Objava mame je sprožila val komentarjev, večinoma pa se starši razdeljujejo. Nekateri podpirajo učiteljski pristop in zaupajo, da je vrstni red premišljen, drugi pa menijo, da bi moral biti sistem bolj pregleden – tudi zaradi lažjega spremljanja domačega učenja.

»Ne razumem, v čem je fora tega, da imajo v zvezkih napisane črke že vnaprej in ne po abecednem redu. Mene to tak moti, da adijo. Upam, da nisem edina,« dodaja avtorica zapisa.

Nevidni zobni aparat: kako hitro in ugodno do novega nasmeha?
Ste se kdaj zalotili, kako na fotografijah skrivate nasmeh ali pa sploh raje ne kažete zob, ker niste zadovoljni z njihovo poravnavo? Ali pa morda že dolgo razmišljate o ortodontskem zdravljenju in
Foto: Učenje v šoli

Kaj pravijo učitelji?

Pedagoški delavci pojasnjujejo, da je razumevanje jezika proces, ne vrstni red. Večina slovenskih osnovnih šol sledi kurikulu in učbenikom, ki temeljijo na sodobnih metodah bralne pismenosti, pogosto prilagojenih tudi otrokom s težavami v govoru in jeziku. Sistem poučevanja črk je torej plod dolgoletnih raziskav – in ne naključje.

Sistem ni zmeden, je premišljen

Čeprav se na prvi pogled zdi, da gre za razmetano učenje brez reda, je pristop slovenskih šol v resnici ciljno usmerjen. Ključ ni v tem, kako hitro otrok pozna vse črke po vrsti, temveč kako hitro jih zna povezovati v smiselne enote – besede, stavke in misli.

Napisal: K. J.

Vir: Facebook

215
120 SEK