Ali lahko čas pred ekranom pri majhnih otrocih poveča tveganje za avtizem?
Zaskrbljenost glede časa, ki ga majhni otroci preživijo pred ekrani, je tema številnih raziskav in razprav. Nedavno raziskovanje avstralskih znanstvenikov je vzbudilo še več zanimanja, saj nakazuje na morebitno povezavo med podaljšanim časom pred ekranom pri majhnih otrocih in povečanjem tveganja za avtizem. Čeprav raziskava ne dokazuje neposredne vzročne povezave, opozarja na pomembnost omejevanja časa pred ekranom pri malčkih in s tem odpira pomembno debato med starši, pediatri in raziskovalci.
Kaj kaže raziskava?
V raziskavi, objavljeni v ugledni medicinski reviji JAMA Pediatrics, je sodelovalo 5.107 otrok, katerih starši so bili pozvani, da beležijo čas, ki ga njihovi malčki preživijo pred ekrani. Ko so otroci dopolnili 12 let, so znanstveniki ugotovili, da je 145 otrok dobilo diagnozo avtizma. Otroci, ki so v zgodnjem otroštvu – pri starosti dveh let – preživeli več kot 14 ur tedensko pred zasloni, so imeli znatno višje tveganje za avtizem kot tisti, ki so bili manj časa pred ekrani. Vendar pa gre za opažanja, ki ne potrjujejo vzročne povezave, temveč zgolj korelacijo.
Kritične izjave strokovnjakov
Raziskava je povzročila polemike, saj nekateri strokovnjaki pozivajo k previdnosti pri interpretaciji teh rezultatov. Dr. James Findon, psiholog s King’s Collegea v Londonu, poudarja, da raziskava ne dokazuje, da čas pred ekranom povzroča avtizem. Po njegovih besedah je avtizem v osnovi genetsko pogojen, vendar pa lahko pretirana uporaba zaslonov vpliva na otrokovo vedenje in razvoj na druge načine.
»Čas pred ekranom ima lahko različne vplive na otroke, odvisno od njihovega psihološkega profila. Pri nekaterih otrocih lahko zasloni pomagajo pri uravnavanju čustev, zlasti kadar gre za otroke na spektru avtizma, ki se zatečejo k zaslonom, da se pomirijo in umirijo v stresnih situacijah,« pojasnjuje dr. Findon.
Podobno mnenje deli dr. Rachel Moseley z Bournemouthskega univerze, ki poudarja, da ni jasno, ali otroci na spektru pogosteje uporabljajo zaslone zaradi ugodja, ki jim ga ti nudijo, ali pa je to vedenje posledica že obstoječih avtističnih značilnosti.
Avtizem: Stanje s širokim spektrom simptomov
Avtizem je motnja v nevrološkem razvoju, ki zajema različne simptome, od težav z vzpostavljanjem očesnega stika, razumevanjem čustev drugih ljudi do pogostih ponavljajočih se vedenj. Prav tako se otroci z avtizmom pogosto intenzivno zanimajo za določene teme. V Veliki Britaniji ocenjujejo, da ima približno eden od petdesetih otrok obliko avtizma, pri čemer se simptomi in njihov vpliv na vsakodnevno življenje močno razlikujejo.
Raziskave vse bolj kažejo, da je avtizem kombinacija genetskih in okoljskih dejavnikov, vendar ostaja neznanka, koliko vplivajo dejavniki, kot je čas pred zasloni. Kljub temu pa v mnogih državah postajajo priporočila glede časa pred zasloni vse bolj stroga, zlasti pri mlajših otrocih.
Priporočila v drugih državah
Številne države so že uvedle smernice glede uporabe zaslonov pri otrocih. Švedska priporoča, da otroci, mlajši od dveh let, ne uporabljajo zaslonov, in spodbuja starše, da malčkom omogočijo razvoj skozi interakcijo v realnem svetu. Podobno je Danska leta 2023 omejila čas pred zasloni za otroke, mlajše od dveh let, in to dovolila le v primerih posebnih izobraževalnih potreb. Čeprav v Združenem kraljestvu še niso določili posebnih omejitev, NHS priporoča, da čas pred zasloni pri starejših otrocih ne presega dveh ur dnevno.
Kaj to pomeni za starše?
Čeprav raziskava ne dokazuje, da čas pred ekranom povzroča avtizem, so strokovnjaki enotni, da lahko podaljšana uporaba zaslonov negativno vpliva na kognitivni in socialni razvoj otrok. Prekomerno gledanje v zaslon lahko privede do pomanjkanja stika z realnim svetom, kar omejuje razvoj socialnih veščin in interakcij.
Starši se lahko ob tej študiji spomnijo pomena omejevanja časa pred zasloni in spodbujanja otroških aktivnosti v realnem okolju, kjer lahko otroci razvijajo motorične, komunikacijske in socialne veščine.
Raziskave, kot je ta, nas spominjajo, da smo starši odgovorni za zdrav razvoj svojih otrok. Omejitev časa pred zasloni in vključevanje otrok v resnične izkušnje jim omogoča, da razvijejo veščine, potrebne za celovit in zdrav razvoj.
Napisal: E. K.
Vir: www, Freepik