
Gredo Slovenske železnice zares v roke Čehom?
Pred tremi leti, natančneje 20. januarja 2022, sta Slovenske železnice (SŽ) in češka družba EP Logistics International (EPLI) sklenili partnerstvo ter ustanovili skupno podjetje SŽ EP Logistika. SŽ so prispevale 51-odstotni delež s stvarnim vložkom, medtem ko je EPLI vložila približno 60 milijonov evrov in pridobila 49-odstotni delež. Čeprav imajo SŽ večinski delež, se pojavljajo vprašanja glede dejanskega nadzora nad podjetjem. O tem poročajo na portalu Info360.si.
Struktura upravljanja
V upravi SŽ EP Logistika sedijo trije predstavniki EPLI, vključno s predsednikom, ter dva predstavnika SŽ. To pomeni, da operativne odločitve sprejemajo Čehi. V šestčlanskem nadzornem svetu so trije predstavniki SŽ in dva EPLI, vendar je za sprejemanje odločitev potrebna večina petih glasov, kar pomeni, da SŽ brez soglasja EPLI ne morejo uveljaviti svojih sklepov.
Čeprav imajo Slovenske železnice večinski delež v novi družbi, operativne odločitve sprejemajo Čehi, saj imajo večino v upravi. V nadzornem svetu, kjer so Slovenci v večini, pa brez soglasja Čehov ne morejo uveljaviti svojih sklepov.#sz #uprava https://t.co/mzXOXJWKaQ
— Info360 Novice (@info360_si) February 13, 2025
Mnenja strokovnjakov
Dr. Borut Bratina, strokovnjak za korporativno pravo, meni, da je takšna ureditev nenavadna. Po njegovem mnenju so SŽ prodale manjšinski delež, a kupcu dale upravljavske pravice večinskega lastnika, kar pomeni, da ima Slovenija večinski delež le na papirju, upravljavske pravice pa so bile očitno predane.
Po drugi strani Gabriel Škof, predsednik nadzornega sveta SŽ, trdi, da SŽ še vedno uresničujejo vse svoje pravice in interese. Poudarja, da imajo v primeru nedoseganja soglasja pri ključnih zadevah SŽ odločilni glas ter da so za določene odločitve potrebna soglasja poslovodstva in nadzornega sveta SŽ ter Slovenskega državnega holdinga (SDH).

Finančni vidiki
Pol leta po ustanovitvi je EPLI od SŽ EP Logistika najela posojilo v višini 38,43 milijona evrov po 1-odstotni obrestni meri. Poleg tega je SŽ EP Logistika izplačala vmesne dividende v višini 6,9 milijona evrov, od katerih je polovica pripadla EPLI. Načrtovan je tudi nakup 30 lokomotiv v vrednosti 150 milijonov evrov, pri čemer naj bi več kot polovico financirali s posojili.
Čeprav imajo SŽ formalno večinski delež v SŽ EP Logistika, trenutna struktura upravljanja in finančne transakcije kažejo na to, da ima češki partner EPLI pomemben vpliv na operativne in strateške odločitve podjetja. To odpira vprašanja o dejanskem nadzoru in koristi za slovensko stran v tem partnerstvu.
Pripravil: N. Z.
Vir: info360.si, www