Ocenjevanje: nova pravila v šolskem sistemu

17. okt. 2025, ob 15.25
Posodobljeno pred 13 urami
771
260 SEK

Pomembna novost v šolstvu. V šolstvu se tokrat obeta pomembna sprememba. Vplivala bo tako na učence, kot na učitelje in seveda tudi starše. Začel bo veljati nov pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja Ob tem bo v pravilniku tudi jasno določeno glede napredovanja učenca v naslednji razred. Jasno se določa kaj je preverjanje in kaj je ocenjevanje znanja.


Ocenjevanje

Doslej je bila meja med njima pogosto zamegljena, kar je privedlo do prevelikega poudarka na številkah in testih, namesto na dejanskem razumevanju snovi. Novi pristop naj bi učencem omogočil, da napredujejo s sprotnim spremljanjem znanja, učiteljem pa dal več svobode pri oblikovanju ocen.

@cist_hudo Zakonska prepoved elektronskih naprav, urejeni šolski prevozi, slovenščina za Rome … V šolah bo s septembrom 2026 kar nekaj sprememb. #cisthudo #tiktokslovenia #rtv #tvslo #infodrom ♬ original sound – Čist hudo

Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja

V javni razpravi je od danes naprej nov Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev v osnovni šoli, ki naj bi začel veljati konec septembra. Ključna sprememba je jasna ločitev med preverjanjem in ocenjevanjem znanja, kar je bila doslej ena večjih slabosti sistema.

  • Novost je, da se odslej namesto pet, tri delovne dni pred zaključkom ocenjevalnega obdobja znanje učenca ne sme več ocenjevati s pisnim preizkusom, razen v primeru ponavljanja pisnega ocenjevanja

Pravilnik tako vsebuje omejitev, da večina ocen pri določenem predmetu ne sme biti pridobljena na podlagi pisnih preizkusov znanja

Ocenjevanje nova pravila v šolskem sistemu. Novi pravilnik predvideva, da bo preverjanje namenjeno predvsem spremljanju napredka, medtem ko bo ocenjevanje ostalo kot zaključek učnega procesa.
Vir: unsplash.com – Ocenjevanje: nova pravila v šolskem sistemu

Preverjanja in ocenjevanja

Minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj poudarja, da je “preverjanje in ocenjevanje treba popolnoma ločiti”. Doslej so se v šolah pojavljale prakse, kjer so učenci pisali več zaporednih testov – prvi kot preverjanje, drugi že z oceno. S tem pa se je izgubil pravi namen preverjanja, ki mora učencu dati povratno informacijo o napredku.

Ste vedeli, v kateri zobozdravstveni ordinaciji dela nova Miss Universe?
LJUBLJANA – Na letošnjem finalnem izboru Miss Universe Slovenije je zmagala Hana Klaut, ki bo novembra zastopala Slovenijo na svetovnem tekmovanju na Tajskem. Hana prihaja iz Šempetra pri Gorici,
  • Direktorica Zavoda za šolstvo Jasna Rojc dodaja, da je namen preverjanja pomagati učencu razumeti snov sproti in preprečiti učenje na pamet. Po njenih besedah uspešne države stremijo k osredotočenosti na učenca, ne na učitelja.
  • Minister Logaj pojasnjuje: “Preverjanje je del procesa, ocenjevanje pa njegov zaključek.” To pomeni, da naj bi učitelj ob preverjanju spremljal, ali učenci dosegajo standarde znanja, in šele nato določil oceno.

Manj ocen

Povratna informacija nad številkami

Zaključna ocena in napredovanje

Novi pravilnik predvideva, da bo preverjanje namenjeno predvsem spremljanju napredka, medtem ko bo ocenjevanje ostalo kot zaključek učnega procesa.

  • Učitelji bodo imeli avtonomijo pri oblikovanju zaključne ocene, ki ne bo nujno aritmetična sredina vseh pridobljenih ocen.

Ravnatelji opozarjajo, da je doslej preveliko število zahtevanih ocen vodilo v kampanjsko učenje. Marijana Kolenko, ravnateljica OŠ Lava v Celju, poudarja: “Če otrok ve, da se trud upošteva, bo motiviran za poglobljeno učenje.”

V novem pravilniku se med drugim spreminja koncept preverjanja znanja, razširja nabor načinov ocenjevanja znanja, uvaja možnost medpredmetnega ocenjevanja, zmanjšuje število minimalnega števila ocen in način določanja zaključne ocene pri posameznem predmetu.


Novi pravilnik znižuje minimalno število ocen

Manjše število ocen in omejitev pisnih preizkusov

Pravilnik znižuje minimalno število ocen:

  • Pri predmetih z največ dvema urama tedensko: minimalno 2 oceni (namesto 3).
  • Pri predmetih z več kot dvema urama tedensko: minimalno 4 ocene (namesto 6).

Uvedena je omejitev glede števila pisnih preizkusov znanja: Tedensko se lahko ivedeta le dva preizkusa znanja. Pri tem pa: , da se lahko tedensko izvajata največ dva pisna preizkusa, pri čemer učenci na dan pisnega preizkusa ne smejo biti ocenjeni ustno pri drugih predmetih, lahko pa se ocenjujejo drugi izdelki ali dejavnosti (likovni, tehnični, nastopi itd.).


Ocene

Novosti pri zaključni oceni in ponavljanju preizkusov

  • Pisno ocenjevanje ne sme potekati tri dni pred koncem ocenjevalnega obdobja, razen v primeru ponavljanja.
  • Ponavljanje pisnih preizkusov bo zdaj izvedeno, če polovica ali več učencev prejme negativno oceno, namesto dosedanje tretjine.
  • Učitelji imajo avtonomijo pri določanju zaključne ocene, ki ni nujno aritmetična sredina.
Ocenjevanje  po novem - poudarek je na znanju in razumevanju.
Vir: unsplash.com – Znanje in razumevanje vodi k večji motivaciji za učenje.

Načini ocenjevanja

Več načinov ocenjevanja in medpredmetno sodelovanje

Pravilnik širi nabor načinov ocenjevanja, kar omogoča enakomerno razporeditev obremenitev učencev. Učenec lahko oceno pridobi tudi preko medpredmetnih dejavnosti, kjer se ena dejavnost lahko upošteva pri več predmetih.

Dodatne spremembe

Pravilnik prinaša tudi novosti glede uporabe elektronskih naprav.

  • Od slej naprej bodo elektronske naprave dovoljene le. če jih bodo učenci potrebovali pri učnih urah – za vzgojno izobraževalno delo. Predvidene so tudi izjeme. Ena med njimi so zdravstveni razlogi.

Novela zakona hkrati tudi dovoljuje odvzem predmetov, ki bi lahko ogrožali varnost ali pouk. Odgovornost za to pa nalaga na starše. 

  • Prav tako bo vzgojni opomin veljal 12 mesecev. Ta se lahko prenese tudi v naslednje leto. če je ugotovljeno, da je to potrebno. 

Novi pravilnik prinaša svež veter v šolski sistem. 

Vsekakor kaže na to, da bo po šolah vladalo manj stresa zaradi ocen. Več pa bo poudarka na razumevanje podane učne snovi. 

  • Manj bo hitrega učenja z namenom pridobiti dobro oceno, a brez pravega razumevanja naučenega.
  • Učenci bodo tako imelo več možnosti in motivacije za učenje sproti, poznavanje vsebine in krepitvi zanimanja .

Ni cilj samo popraviti obstoječi način. cilj je učence naučiti  in jih spodbuditi za pridobivanje globljega znanja. 

  • manj stresa zaradi številk in več poudarka na resničnem razumevanju snovi.
  • Čeprav bo uvedba sprememb zahtevala nekaj prilagajanja, si vsi prizadevamo za šolo, kjer bo učenje znova veselje in ne zgolj obveznost.

Pripravila AK
Viri:
Žutnal.si
gov.si
Vir: unsplash.com
youtube.com
TikTok

771
260 SEK