Tu je resnica: Kdo je na urgenci prvi na vrsti in zakaj vi morda ne boste

04. jun. 2025, ob 12.56
468
190 SEK

Veliko ljudi še vedno verjame, da jih prihod z reševalnim vozilom na urgenco avtomatično postavi na vrh seznama za obravnavo. A stvar je – čisto drugačna. Ni pomembno, kako pridete. Pomembno je, kako hudo vam je. In Facebook objava reševalke, ki je pred dnevi zaokrožila, je razjasnila prav to – in hkrati odprla Pandorino skrinjico frustracij, napačnih predstav in vsakodnevnih zablod.


TRIAŽA: SISTEM, KI REŠUJE ŽIVLJENJA

Na urgenci ne velja pravilo “kdor prvi pride, prvi dobi pomoč”. Daleč od tega. Vse se začne pri triaži – sistemu, kjer medicinsko osebje razvrsti paciente po stopnji nujnosti. Ne po vrsti prihoda. Ne po tem, kdo ima »povezave«. Po podatkih UKC Ljubljana (2024) gre za petstopenjski sistem: od najnujnejših (srčni zastoj, hude poškodbe) do tistih, ki lahko čakajo brez posledic.

„Triaža ni stvar odločitve, temveč kliničnih kriterijev, ki jih določimo takoj ob prihodu pacienta,” so lani pojasnili v UKC Ljubljana.

In če ste med tistimi, ki pridejo prvi, a čakajo več kot eno uro? Zelo verjetno – vaš primer ni življenjsko ogrožajoč. In to je dobra novica.

Bolnišnica. Vir: Shutterstock

MIT O “VIP VSTOPNICI”

Pogost nesporazum? Da prihod z reševalnim vozilom pomeni prednost. Instantno obravnavo. Brez čakanja. A kot pravi Moška reševalka – znana Facebook stran, ki pogosto osvešča o nujni medicini – je to popolna zmota.

Reševalno vozilo je prevoz. Ni »vstopnica za ALAYO v Portorožu«, kot so duhovito zapisali. In tisti, ki jim je res hudo – niti ne vedo, da so preskočili čakalno vrsto. Ker so medtem v komi. Ali nezavestni. Ali pa se za njihovo življenje bije bitka, ki je ne bi želeli doživeti.

Kapilarna vlaga: nevidna grožnja za vaš dom in trajna rešitev
Ste v svojem domu že opazili mokre madeže na stenah, odstopanje ometa ali neprijeten vonj po vlagi? Morda že imate opravka z eno najpogostejših, a pogosto spregledanih težav, ki predstavlja nevid

„Zelo žaljivo in egoistično je do drugih pacientov, ko ljudje zahtevajo prednost, ker imajo sestanek ali otroke doma. Nekateri se z urgence ne vrnejo nikoli,” piše avtorica objave. Poudarek? Ne gre za udobje. Gre za preživetje.


NEVARNOSTI ZARADI NERAZUMEVANJA SISTEMA

Zamere, kričanje, celo grožnje. V letu 2023 so v slovenskih bolnišnicah zabeležili več kot 320 primerov verbalnih napadov na zdravstvene delavce – večina prav na urgentnih oddelkih (vir: Zdravniška zbornica Slovenije).

Kaj botruje tem izbruhom? Napačne predstave o tem, kako urgenca deluje. Nepotrpežljivost. In občutek krivice, ki pa ni utemeljen – ker triaža deluje po kliničnih, ne socialnih merilih.


KO SE ŽIVLJENJE MERI V SEKUNDAH

Tri zgodbe. Trije ljudje. Vsi pridejo na urgenco.

  • Marija (67), z vročino 39 °C, že tretji dan.
  • Igor (42), nezavesten po čelnem trčenju na avtocesti.
  • Tim (25), prinesel je izvide in želi »mnenje specialista«.

Kdo pride prvi na vrsto? Seveda – Igor. In ne zato, ker so ga pripeljali z lučkami, ampak ker… mu življenje visi na nitki.

Triaža pomeni: ne kdo pride prej – ampak kdo ne more čakati.


KJE SMO V PRIMERJAVI Z DRUGIMI?

Na Nizozemskem triažni sistem pozna že otrok v osnovni šoli. V Švici pacienti že v čakalnici razumejo barvno kodo svojega statusa. In v Nemčiji – ni vam treba razlagati sestri, zakaj »res ne morete čakati«.

V Sloveniji? Počasi napredujemo. Leta 2022 je Ministrstvo za zdravje zagnalo kampanjo “Urgenca ni zasilna ambulanta” – zmerno uspešna. A kot opozarjajo: „Zdravstvena pismenost pri nas žal še vedno zaostaja, kar povzroča zmedo in nepotrebne konflikte.”


REŠITVE, KI BI LAHKO VZPOSTAVILE RED

Kaj torej pomaga? Komunikacija. Informacije. In tehnologija.

  • Javni prikazi triažnega sistema v čakalnicah
  • Video posnetki, ki razložijo postopek triaže (preprost jezik, realni primeri)
  • Aplikacije, kot jih uporabljajo na Finskem ali Danskem, kjer pacient vnese simptome in izve, kaj naj pričakuje

Bi to delovalo v Ljubljani? V Murski Soboti? Verjetno – če bi bilo izvedeno dosledno in strokovno.


REALNOST PA JE …

Urgenca ni čakalnica v banki. Niti servis. In zagotovo ni restavracija, kjer se streže po vrstnem redu rezervacij.

Tam zadaj – za tisto modro zaveso – nekdo umira. In nekdo ga rešuje. Zato: če čakate, je to morda celo dober znak.

Moška reševalka je to zapisala preprosto – in zadelo je bistvo: „VIP vstopnica na urgenci je rezervirana za tiste, ki si je nihče ne želi.“

Tukaj lahko preverite, kje so cene zobozdravstvenih storitev skoraj 3-krat nižje!
Ste vedeli, da lahko za enako zobozdravstveno storitev v Sloveniji ali na Hrvaškem plačate tudi do trikrat manj? V času, ko so življenjski stroški vse višji, se vedno več Slovencev odloča za p

Vzemimo si minuto. In spoštujmo to.


Viri: FB, Delo, Zdravniška zbornica Slovenije

Pripravil: N. Z.

468
190 SEK