Vozniško dovoljenje v EU-tokrat nova pravila
Vozniško dovoljenje doživlja preobrazbo. Evropski parlament je prejšnji torek sprejel odločitev, ki bo v naslednjih letih vplivala na prav vse voznike v Evropi. Pa naj gre za nekoga, ki šele prvič prime volan, ali za izkušene voznike z desetletji za sabo. Nova pravila za vozniška dovoljenja v EU prinašajo kar nekaj sprememb: digitalna dovoljenja, strožja pravila za začetnike ter skupno obveščanje o prepovedih vožnje med državami članicami. Cilj je jasen – več varnosti na evropskih cestah.

Spremembe so nujne
Vsako leto prometne nesreče po Evropi vzamejo skoraj 20.000 življenj. Evropska unija išče konkretne rešitve, s katerimi bo te številke zmanjšala. Tokrat ni šlo za drobne popravke, ampak za pravo prenovo sistema. Dotaknili so se usposabljanja, zdravniških pregledov in celo načina, kako bomo hranili svoje vozniško dovoljenje.
Od leta 2030 bo dovoljenje lahko zgolj še klik stran. Bo digitalno, v tvoji mobilni aplikaciji.
Ampak spremembe niso le tehnološke.
- Mladi bodo lahko na cesto že pri 17 letih, a le v spremstvu odrasle osebe.
- Starejši vozniki pa bodo morali pogosteje na zdravniški pregled.
- Prekrški in kazni – Oblasti bodo strožje nadzirale prekrške – če ti v eni državi vzamejo dovoljenje, kazen velja po vsej EU.

Evropska unija želi s tem narediti ceste varnejše, pravila bolj enotna in promet bolj pošten. Kljub temu ostaja kar nekaj vprašanj –
- kako bodo države uvedle digitalna dovoljenja,
- kako bodo izgledali novi pregledi in, najbolj pomembno,
- ali bodo te spremembe res zmanjšale število nesreč?
Evropski poslanci so potrdili spremembe pri pravilih za vozniška dovoljenja EU. S tem prihajajo nova pravila za voznike začetnike, digitalna vozniška dovoljenja in čezmejne prepovedi vožnje.
Evropski parlament je v torek potrdil posodobitev teh pravil, da bi ceste naredili varnejše in zmanjšali število nesreč. Skoraj 20.000 ljudi vsako leto umre na evropskih cestah — številka, ki je enostavno previsoka.

Kaj se spreminja pri usposabljanju?
Za pridobitev vozniškega dovoljenja bo od zdaj naprej treba dokazati, da znaš
- prepoznati nevarnosti mrtvih kotov,
- poznaš sisteme za pomoč voznikom,
- veš, kako varno odpreti vrata in razumeš,
- kako nevarna je uporaba telefona med vožnjo.
Poudarek bo tudi na zaščiti pešcev, otrok, kolesarjev in vseh, ki so v prometu bolj ranljivi.
Veljavnost dovoljenj in zdravniški pregledi
- Dovoljenja za osebna vozila in motorje bodo veljala 15 let, razen če država določi, da so tudi osebna izkaznica — v tem primeru jih lahko skrajšajo na 10 let.
- Vozniška dovoljenja za tovornjake in avtobuse bodo veljala 5 let. Za starejše od 65 let lahko države obdobje še skrajšajo, zato bodo morali ti vozniki pogosteje na zdravniški pregled ali na osvežitvene tečaje.
Pred prvo izdajo ali podaljšanjem dovoljenja mora vsak voznik na zdravniški pregled, kjer preverijo vid in srčno-žilno stanje. Države lahko dovolijo, da vozniki osebnih vozil ali motorjev namesto tega izpolnijo samooceno ali uporabijo drug nacionalni sistem za preverjanje sposobnosti.

Vozniki začetniki in vožnja s spremljevalcem
Po novih pravilih bo vsak, ki prvič dobi vozniško dovoljenje, moral skozi vsaj dveletno poskusno dobo. V tem času veljajo strožja pravila in strožje kazni, če voznik pije, ne uporablja pasu ali ne poskrbi za otroške sedeže.
- Dovoljenje za avto (kategorija B) bo mogoče dobiti že pri 17 letih, ampak do 18. leta bo mladi voznik moral voziti v spremstvu izkušenega voznika.
Ker primanjkuje poklicnih voznikov, bodo lahko
- dovoljenje za tovornjake (kategorija C) dobili že 18-letniki,
- za avtobuse (kategorija D) pa 21-letniki, če imajo spričevalo o strokovni usposobljenosti. Če tega nimajo, ostaja starostna meja 21 oziroma 24 let.
Digitalna vozniška dovoljenja
Glavna oblika vozniškega dovoljenja v EU bo po novem digitalna — na mobilnem telefonu. Če kdo želi, lahko še vedno zaprosi za fizično kartico, ki jo morajo izdati hitro, v treh tednih.
Prepoved vožnje
Za večjo varnost na cestah bodo države članice obveščene, če komu odvzamejo ali omejijo dovoljenje v drugi državi EU. Tako bodo kazni veljale povsod. Obveščanje o prepovedih vožnje bo obvezno, če gre za najhujše prekrške. Mednje spadajo na primer
- vožnjo pod vplivom alkohola ali drog,
- povzročitev smrtne nesreče
- vožnjo, ki je kar 50 km/h hitrejša od omejitve.
Izjave
Jutta Paulus, poročevalka Evropskega parlamenta za vozniška dovoljenja, pravi:
“Do leta 2030 bomo vpeljali digitalno vozniško dovoljenje, hkrati pa pustili ljudem možnost izbire med aplikacijo in fizično kartico.
- Testi teoretičnega znanja in vozniški izpiti bodo bolj poudarili varnost pešcev in kolesarjev.
- Gasilci in reševalci bodo lažje dobili dovoljenje za vožnjo reševalnih vozil, nova pravila pa bodo poklice v prometu naredila bolj privlačne in dostopne.
Ljudje po vsej Evropi bodo res občutili te spremembe.”
Matteo Ricci, poročevalec za prepoved vožnje, še dodaja:
- “Danes smo naredili pomemben korak za večjo varnost. Z jasnejšimi in učinkovitejšimi pravili za odvzem dovoljenja ščitimo ne samo odgovorne voznike, ampak celotno družbo. Boljši nadzor in izvrševanje pomeni manj nesreč in več rešenih življenj.”
Kaj sledi?
Nova pravila začnejo veljati dvajseti dan po objavi v Uradnem listu EU. Države imajo nato tri leta časa, da jih prenesejo v svoje zakone. Kako se bo to pri nas poznalo, pa bomo počakali.
Pripravila AK
Viri
europarl.europa.eu
YouTube
unsplash.com