Izpušni sistemi
Vedno več pozornosti namenjamo čistemu okolju, zato so seveda tudi izpušni sistemi vedno bolj dovršeni in so veliko bolj prijazni do okolja. V današnjem članku vam bomo razkrili, kaj izpušni sistemi pri avtomobilih sploh so ter kako delujejo. Seveda bomo spregovorili tudi o opozorilnih znakih, da je z izpušnim sistemom vašega vozila nekaj narobe.
Izpušni sistemi dušijo zvok plinov, ki v močnih sunkih pritekajo iz prostora, kjer poteka zgorevanje. Poskrbijo za to, da ni presežena maksimalna dovoljena jakost hrupa, pa tudi za to, da se plini pretakajo brez večjih uporov. Izpušni sistemi morajo izpušne pline brez vsake nevarnosti odvajati v notranjost vozila ter v katalizator. Slednji mora maksimalno zmanjšati delež strupenih snovi v izpušnih plinih.
Kako so izpušni sistemi sestavljeni
Verjetno ste že kdaj dvignili pokrov motorja in zagledali cel kup različnih kovinskih ter drugih cevk, ki se ovijajo okrog motora ter drugih pomembnih avtomobilskih delov. Vse te cevi so v avtomobilu zato, da izpušne pline iz motorja odvajajo do izpušnega lonca, ki ga zagotovo vsi poznate pod imenom »auspuh«. Cevi so med seboj različne in kot take opravljajo različne naloge.
Izpušni sistemi so sestavljeni iz številnih delov. Izpušni zbiralnik zbira izpušne pline direktno iz motorja, saj se popolnoma prilega vsem odprtinam motorja. Potem so tu cevi, ki so različno velike in debele. Le-te med seboj s tesnili povezujejo različne dele izpušnega sistema. Ne smemo pozabiti tudi izpušnega lonca oziroma dušilca. To je posoda okrogle ali ovalne oblike, ki stiša hrup motorja. Na koncu pa imamo še avtomobilski katalizator, ki znižuje raven nevarnih strupenih plinov, ki nastajajo zaradi kemijske reakcije znotraj katalizatorja. Prevlečen je s posebno kombinacijo kovin.
Avtomobilski katalizator je nameščen zelo blizu zbiralnika plinov, saj najbolje deluje pri višji temperaturi. Katalizator tako poskrbi za odstranitev ali izgorevanje do 90 odstotkov strupenih snovi iz plinov. Na izpušnih sistemih se nahajajo tudi senzorji kisika, ki merijo izgorevanje. Prav izgorevanje je zelo pomembno, saj se na ta način uravnava ustrezna zmes goriva in zraka.
Celoten izpušni sistem je izpeljan skozi podvozje avtomobila in sega od motorja pa vse do zadka avtomobila. Sistem je pritrjen s posebnimi kovinskimi flanšami, zaradi česar je dobro pričvrščen, obenem pa mu je omogočeno tudi nekaj gibanja, do katerega pride zaradi tresljajev med vožnjo ter plinov. Nekateri avtomobili imajo tudi izolacijsko zaščito, saj se izpušni sistemi segrejejo zaradi plinov, ki prihajajo iz vročega motorja.
Izpušni sistemi in njihove naloge
Izpušni sistemi bi bili v primeru, da bi avtomobili delovali brezhibno ter bi popolnoma izkoristili gorivo za pretvorbo v moč za premikanje vozil, popolnoma nepotrebni. A ker temu žal ni tako, se ostanki neizgorelega oziroma le delno izgorelega goriva morajo izločiti iz motorja. To se zgodi v obliki izpušnih plinov.
Izpušni plini gredo ven iz motorja skozi izpušne reže, zbirajo pa se v zbiralniku izpušnih plinov. Ko potujejo skozi cevi, se ohladijo, na koncu pa se izločijo skozi »auspuh« v okolico. Izpušni sistemi so torej nujno potrebni: ne le, da poskrbijo za to, da bo motor nemoteno deloval, zmanjšujejo tudi hrup motorja ter zmanjšujejo onesnaženost okolice z izpušnimi plini.
Izpušni sistemi in regulacije
Izpušni sistemi so podvrženi zelo strogim kriterijem, saj so danes dovoljene le točno določene emisije. Zato morajo proizvajalci izpušnih sistemov poskrbeti za optimalno učinkovitost motorja in izpušnega sistema ter ustrezati državnim normativom. V Sloveniji imamo od leta 2014 standarda Euro 5 in Euro 6. Normativi določajo, koliko strupenih snovi se lahko spusti v zrak.
Izpušni sistemi in njihovo vzdrževanje
Avtomobil je potrebno redno vzdrževati in negovati. Pri tem pa ne mislimo le na redno čiščenje vozila, menjavo olja, redni servis in tako naprej. Tudi izpušni sistemi si več kot zaslužijo našo pozornost. Trajali naj bi 2 do 3 leta: nameščeni so namreč na podvozju ter se lahko poškodujejo zaradi snega, soli, leda, peska, umazanije in podobnega. Prav tako jih lahko razžirajo strupeni plini, ki se spremenijo v jedke kisline.
Opozorilni znaki, da je nekaj narobe
Izpušni sistemi se pogosto pokvarijo oziroma ne delujejo optimalno. To pa je še posebej težko opaziti, saj so skriti spodaj. Zato je potrebno avtomobilu pošteno prisluhniti. Izpušni sistemi imajo zelo različno življenjsko dobo, ki je odvisna tudi od starosti vozila in načina vožnje. Zanimivo je dejstvo, da avtomobili, ki jih imamo za vožnjo na kratke razdalje, zaradi kondenzacije pogosteje podležejo težavam z izpušnimi sistemi.
Da imajo izpušni sistemi luknje, nas opozarja neprijeten hrup iz motorja, ki ga je res težko prenašati. Bodite pozorni na bobnenje, sikanje, pokanje ali ropotanje. Pride tudi do nihanja v moči motorja. Posebej nevarno je takrat, ko se izpušni sistemi poškodujejo pred karalizatorjem, saj ob tem v zrak uhajajo strupeni plini, ki so nevarni vsem živim bitjem. Če torej opazite spreme v zvoku ali moči motorja, če ste zasledili, da v vašem avtomobilu nekaj pušča, se nemudoma zapeljite do svojega avtomehanika. Le-ta bo odkril in rešil težavo, vi pa se boste spet lahko mirno odpravili na cesto.
Želimo vam varno vožnjo.
Pripravila: Monika M.