Temu in Shein – ozadje, o katerem se malo ve

06. apr. 2025, ob 17.26
Posodobljeno pred 17 dnevi
17984
520 SEK

Temu in Shein sta dokaj znani blagovni znamki. Skoraj ni človeka, ki ju ne pozna. Veliko jih je tudi rednih strank. Ozadje pa je očem skrito

Nas pa zanima, kako se bo odnos do obeh zelo priljubljenih in cenovno najbolj ugodnih spletnih trgovin spremenil, ko preberete ta članek do konca.

Temu in Shein, kot jih vidimo

E-trgovini Temu in Shein se zdaj pojavljata že skoraj na vsakem koraku. Facebook že skoraj vsako tretjo objavo ponudi Shein puloverje, hlače in še kaj. Vmes pa se pojavlja reklama za zvezke, kamping opremo ali vrtalni stroj: to je Spletna trgovina Temu.

Sheinova modna oblačila so postala glavni akterji na Tik Tik omrežju in Instagramu. Velik del promocije je na teh omrežjih tudi v rokah vplivnežev Preko video posnetkov  prikazujejo svoje najnovejše pridobitve v garderobnih omarah. Vsekakor dobra promocija.

Pri Sheinu gre za neposredno prodajo v majhnih serijah. Posledica tega je pogosto pomanjkanje določenih izdelkov.

Shein je podjetje hitre mode. Temi pa si tega enostavno ne more privoščiti. Temu nima svoje proizvodnje. Deluje pa kot velika spletna tržnice, ki ponuja produkte različnih blagovnih znamk.

Temu in Shein - ozadje o katerem se malo ve
Vir unsplashcom

Je boljši Temu ali Shein?

Odgovor na to vprašanje ni enostaven. Ob pogledu obeh platform nas zasrbijo prsti. Želja po “nekaj bi naročila” je včasih prevelika, da bo jo lahko zaustavili. Enostavno obstaja veliko razlogov, da bi vzljubili obe platformi. izdelki so izjemno poceni, oblačila so prečudovita, nekatere stvari se nam zdijo zelo uporabne ali pa nam točno to nekaj manjka. Ampak:

Odkrili smo skrivnost uspešnih podjetij: Ta poteza bo podvojila produktivnost vseh zaposlenih!
V sodobnem delovnem okolju, kjer večino časa preživimo sede, se vedno več ljudi sooča z zdravstvenimi težavami, kot so bolečine v hrbtu, vratu in zapestjih. Dolgotrajno sedenje zmanjšuje konce

Poglejmo najbolj v nebo vpijajoče podatke

Zakaj so izdelki tako zelo poceni?

Delo: eden od načinov, kako vse blagovne znamke hitre mode lahko ostanejo na tržišču je ohranjanje nizke cene. Cena je skupek nabave materiala, stroškov proizvodnje in nenazadnje tudi plačilo delavcev. Svoje cene ohranjajo tako nizke zato, kjer je nabava/ proizvodnja izvršena v državah z nizkim standardom. Največkrat v revnejših vzhodnih državah. Tam je delovna sila poceni. Zakonodaja, ki bi ščitila delavce je slaba ali pa je sploh ni.

Jasno je, da če kupite izdelek po zelo nizki ceni, je oseba, ki ga izdeluje, prejela nepošteni nizko plačilo za svoje delo. Pogosto to pomeni vpletenost prisilnega dela, dela mladoletnih (otrok) ali kazenskega dela. delavci so izpostavljeni grozljivim pogojem. Strupene kemikalije, prah, prisilna drža in slaba skrb za odmor. Odmor – če sploh je. O tem tudi v nadaljevanju

Ameriški zakonodajalci so  pred tem že  opozorili na izjemno veliko tveganje. Omenjali so, da sta Temu in Shein uporabljala prisilno delo. 

Materiali: Še ena ogromna žrtev, ki sta jo Shein in Temu naredila. Da bi ohranila nizke cene in hkrati povečala dobičke, sta opustila misel na kakovost materialov.

Materiali, ki jih uporabljata so zelo slabe kvalitete. Življenjska doba produktov je kratka.

Lahko rečemo – malo denarja, malo muzike.

Temu in Shein – kultura odvrženih izdelkov

Za Shein in Temu je to dobra novica. Obe platformi uspevata s kulturo odvrženih izdelkov.  Obleka, ki se po zelo kratkem času strže, se zaradi ponudb z nizkimi cenami takoj nadomesti. enako velja tudi za druge produkte za vsakdanjo rabo, Nekaterim ljudem je to lahko všeč. Pokvarjen produkt zamenjamo z novim. Spet imamo nekaj novega – tako v garderobni omari ali pa v stanovanju. A na dolgi rok to ne gre. Kaj kmalu nastopi streznitev. Ljudje opazijo, da so taki nakupi brezno brez dna.

Pri materialih pa je treba povedati še naslednje. Nekvalitetni materiali nimajo le kratke življenjske dobe. Mnogokrat vsebujejo tudi strupene kemikalij,. Tako je znan primer otroške obutve, ki je vsebovala nevarne kemikalije, a je kljub temu bila v prodaji. Dejansko se pokaže kako velik negativni vpliv lahko ima produkt na zdravje ljudi in na samo okolje.

Način proizvodnje

Seveda je treba nizko ceno, ki jo ponujata oba, nekoliko pripisati njunemu izbranemu poslovnemu modelu. Čeprav sta si različna, se oba zanašata na visoko prodajo. Za kar so odgovorni potrošniki.

Uporabniki so nenehno bombardirani z oglasi na družbenih medijih, kot sta Facebook, Tiktok in Instagram. Celo  v njihovih posameznih aplikacijah obstajajo ponudbe, igre in priložnosti za igre na srečo. Vse to pa potrošnike ohranja zasvojene z nakupovanjem.

Kako preprečiti in trajno odpraviti kapilarno vlago v vašem domu?
Se je tudi pri vas pojavila kapilarna vlaga? Ste opazili, da se na stenah vašega doma pojavljajo vlažni madeži, odstopanje ometa ali celo plesen? Se vam zdi, da so prostori vedno nekoliko hladne

Kakšni so dejanski stroški? 

Kot smo že omenili, te blagovne znamke ne delujejo brez stroškov. 

V dobrem stoletju smo ljudje prešli preko stopnje nakupovanja dobrih in cenjenih izdelkov,. Za kupljene izdelke  smo skrbeli in jih popravljali, da se jim je življenjska doba kar se da podaljševala. Tega danes ni več. Postali smo lastniki produktov za skoraj enkratno uporabo. Pomislimo: omara iz Ikee je v primerjavi z omaro iz cenjene trgovine s pohištvom (verjetno je ni treba omenjati) poceni.  Ampak, koliko časa bo krasila naš dom? Dve tri sezone in potem zamenjamo, Seveda se to na videz splača, daj je Ikea relativno poceni v primerjavi z Lesnino.

Enako velja tudi v primeru Temu in Shein. Tu gre za kratkotrajni užitke, izpolnjeno željo, ki je malo manj kot potreba, naenkrat se na tak način v našem domu nabaše nešteto neuporabnih predmetov. A zanje nam ni žal. Bili so poceni.

Ne samo to; stalna želja po izpolnitvi te odvisnosti povzroča nepopravljivo škodo ljudem in okolju!

Okolijski stroški

Emisije ogljika: Nobena skrivnost ni, da je industrija hitre mode eden največjih povzročiteljev emisij ogljika. Odgovorna je za približno 10%  vseh svetovnih izpustov vsako leto. Globalne dobavne verige, proizvodnja tekstila, sestavljanje oblačil in transport prispevajo k ogljičnemu odtisu blagovne znamke. Shein in Temu bolj kot kdaj koli prej dajeta prednost in celo spodbujata kulturo završka (kupite, zavrzite, ponovno kupite) za dobiček. 

Kultura završka (kupi, zavrzi in ponovno kupi)

Ta proces se opira na neverjetno količino proizvodnje. ta pa ima za posledico velike količine izpustov.

Blagovne znamke so katastrofa za cilj ničelnih neto emisij do leta 2050 za svetovni modni sektor.  Njihova stopnja emisij se le povečuje. To pa niti malo ni v smeri trajnostnega razvoja prihodnosti.

Nekaj statistike:

  • Za proizvodnjo ene same bombažne majice naj bi bilo porabljenih 2700 litrov sladke vode
  • Tekstilni sektor je bil leta 2020 tretji največji povzročitelj poslabšanja kakovosti vode in zemljišč
  • Za oblačila in čevlje na prebivalca EU je bilo povprečno porabljenih 9 kubičnih metrov vode, 400 kubičnih metrov zemljišč in 391 kilogramov surovin

Vir: europarl.europa.eu

Strupene kemikalije in onesnaževanje

Izdelava in obdelava tekstila v modni industriji močno prispevata k onesnaževanju vode po vsem svetu. Še najbolj veliko onesnaževanje pade na predele, kjer so predpisi slabi ali se slabo izvajajo. To vpliva na kakovost vode za lokalne ljudi in tudi za vodno življenje. Poleg tega je nedavna preiskava, ki so jo izvedle oblasti v Južni Koreji, v oblačilih Shein odkrila rakotvorne snovi. Količina je bila kar 100x nad zakonsko dovoljeno mejo.

 Podobno je ugotovila evropska preiskava igrač, otroških izdelkov, elektronike in kozmetike, ki se ponuja na Temu.

Temu kršijo evropske predpise, pri čemer je ena testirana igrača vsebovala ftalate 240-krat nad zakonsko dovoljeno mejo. Glavni namen ftalatov je mehčanje plastične mase (PVC). Tako postane bolj prožna in trpežna. to najdemo v domovih kot talne obloge, lepila, osvežilce zraka, embalaže za živila, milih, šamponih in podobno, kar pa je najbolj zaskrbljujoče je to, da jih najemo tudi v otroških igračah, voščenkaj napihljivih rekvizitih in modelirnih masah

Še bolj pa nas lahko skrbi dejstvo, da vplivajo na reprodukcijo, razvoj otroka in mladostnika.

Večje povpraševanje, več odpadkov

Prekomerno povpraševanje po surovinah in tekstilnih odpadkih

 Svet vsako leto porabi približno 80 milijard novih oblačil. To je izjemno velika količina novih oblačil.

 Blagovne znamke, kot sta Shein in Temu, se zanašajo točno na to. Večja potrošnja pomeni večjo proizvodnjo. večja proizvodnja pa prinaša več dobička.

Vendar je na Zemlji le neka določena omejena količina surovin.

Ocene predvidevajo, da Shein sam proizvede skoraj 200.000 novih izdelkov vsak dan. kar seveda pomeni tudi približno toliko zavrženega.

 Eden od načinov, kako se države spopadajo z izjemno hitro potrošnjo mode, je pošiljanje tekstila v tujino. Gana vsako leto prejme 150.000 ton rabljenih oblačil, od katerih je približno polovica neuporabnih. Oblačila se največkrat odvržejo in sežgejo.. In so spet tam. S sežigom se onesnažuje okolje. Lokalni ekosistemi se onesnažijo z nevarnimi industrijskimi. Voda ki je pomemben vir za lokalno prebivalstvo postane dobesedno strupena.

To je način, ki se ga poslužujejo veliki proizvajalci poceni oblačil. Gre tako rekoč za ustvarjanje kolonizacije z oblačili. Če dobro pomislimo, postajajo oddaljeni predeli sveta mesta, kjer rastejo velikanske smeti. Vmes pa ne pozabimo, da se v velikih količinah nahajajo tudi srupeni odpadki.

In tako lahko jasno vidimo, kako se oblikujeta globalni jug , ki prejema  in globalni sever, ki daje. 

Temu in Shein – ozadje o katerem se malo ve
Vir unsplashcom

Shein – Prisilno in neetično delo

Na kratko smo se že dotaknili nekaterih neuspehov s Sheinom in Temu pri zagotavljanju varnih delovnih pogojev in poštenih plač za svoje delavce. Shein svoja oblačila oddaja zunanjim izvajalcem. Nedolgo nazaj je Shein priznal. da je  našel primere dela otrok v njihovi dobavni verigi. našel je tudi določene tovarne, ki niso izplačale minimalne plače kot je bilo določeno.

Na žalost pa Shein proizvodnih obratov nima v lasti. seveda si s tem zmanjša odgovornost na minimum ali celo na nič. Da o podpori pravične trgovine ne izgubljamo besed.

Tako vse skupaj postavlja pod vprašaj preglednosti dogajanja v tovarnah.

Podobno je tudi pri Temu. deluje kot platforma e-trgovine in je le posrednik pri prodaji. Prav tako Temu ni lastnik nobene tovarne v kateri poteka proizvodnja.

Ameriška vlada je odkrila  veliko verjetnost, da so izdelki ki jih prodaja Temu, vključeni v prisilno delo. Podobno tudi Shein: Navedbe o možnostih prisilnega dela niso komentirali.

Prisilo delo je že dolgo znano v provinci  Xinjiang na Kitajskem. Peking vztrajno krši človekove pravice pripadnikom etične ujgurske manjšine in drugim muslimanskim manjšinam. Vodilni v blagovnih znamkah seveda niso pripravljeni da bi odgovorili na čisto preprosta vprašanja glede prisilnega dela. Zato so snovalci politik na tem področju že izgubili “ničelno zaupanje” v integriteto takih dobavnih verig.

Temu in Shein – kraja dizajna

Tako Shein kot tudi Temu sta znana tudi glede kraje dizajna malih in neodvisnih oblikovalcev. Obstaja veliko primerov, ko je jasno kako obe blagovni znamki poustvarjati izvirna umetniška dela in dizajne umetnikov. In kot je v njihovi navade, se vse skupaj prodaja po neverjetno nizkih cenah. Ne gre le za umetnine, Gre lahko tudi za povsem običajne fotografije, ki so avtorsko zaščitene. Fotografijo kopirajo na določen izdelek. Teh primerov ni malo. Je pa zanimivo to, da se po pritožbi izdelek ne umakne takoj s tržišča. To se zgodi šele, ko je določena količina izdelkov že prodana. Na tak način si okvirno zagotovijo vsoto za morebitno odškodnino.

To so dejstva o trgovskih velikanih Temu in Shein. So stvari, ki so očem skrite in večinoma tudi zamolčane. Na žalost pa je to resnica, ki je verjetno prevelika, da bi jo lahko “prebavili” vpleteni v celotno zgodbo.

Vir: lemonde.fr, europarl.europa.eu

Pripravila AK

17984
520 SEK