• -1.78C Novo mesto
  • 22:23
  • Tor, 24.11.2020

Ste vedeli? Z vitaminom D v boj proti koronavirusu

Zdravnik Darko Siuka, dr. med., specialist gastroenterolog iz UKC Ljubljana  že mesece opozarja na pomen vitamina D v boju proti koronavirusu, tako z vidika omejevanja kot pri blaženju bolezni COVID-19. Vitamin D oziroma tako imenovani »sončni vitamin« je edini vitamin, ki ga telo lahko proizvede samo, z endogeno sintezo.

V pogovoru za Radio Slovenija je med drugim poudaril pomen mineralov in vitaminov, ker so že takrat obstajale nekatere študije pozitivnega učinka vitamina D pri okužbah. Od marca se je po svetu izvedlo 47 različnih študij, ki kažejo na vzročno povezanost ali pa jo dokazujejo, kot v primeru prve interventne randomizirane študije v Španiji.

“To ni čudežno zdravilo, ampak pripomoček, da je imunski sistem z virusom pripravljen opraviti po našem naročilu. To pomeni, da imunski sistem dela za nas,” še razkriva v pogovoru dr. Siuka.

Kot je dr. Siuka objavil o vitaminu D:

Obstajajo številne študije pozitivnega učinka vitamina D v boju zoper okužbe. Konkretno pri covid-19 ima vitamin D kar nekaj možnih prijemališč. “Sončni vitamin” zniža število ACE2 receptorjev na površju pljučnih celic, preko teh receptorjev virus vstopi v samo celico. Vitamin D vpliva na višjo koncentracijo surfaktanta. To je snov, ki z notranje strani obdaja pljučne mešičke. Študija je pokazala, da se ARDS (huda pljučna prizadetost) praktično pojavi le pri bolnikih s pomanjkanjem vitamina D. V zimskih mesecih ima skoraj večina pomanjkanje vitamina D, zlasti so ogroženi starejši, moški, sladkorni in drugi kronični bolniki. Pomanjkanje vitamina D glede na skupine sovpada z rizičnimi skupinami pri covid-19. Vitamin D ima še vsaj 100 nalog v telesu, vključno s pozitivnimi vplivi na imunski sistem. Poleg preostalih mikrohranil so pomembne zadostne zaloge zlasti vitamina C, med minerali pa cinka in selena. Slednja sta koencima številnih encimov imunskega sistema.

Pomanjkanje “sončnega vitamina”

Pomanjkanju vitamina so najbolj izpostavljene ogrožene skupine: starostniki, nepokretni in kronični bolniki. V zimskem času sicer kar 80 odstotkov vseh odraslih Slovencev nima dovolj tega vitamina. Obenem so njegov vir redka živila, pa še ta – npr. morska hrana – se redko znajdejo na naših mizah.

Veliko D vitamina je tako v ribah, kot na primer  v lososu, sardinah, tuni, postrvi, pa v jajcih, v surovem maslu, siru, polnomastnem mleku in jogurtu. Priporočeni količini dnevnega vnosa vitamina D zadostimo, če, na primer, pojemo 31 gramov lososa.

 

Pripravila: BB., za NaDlani.si, foto: Pixabay