• 12.47C Novo mesto
  • 03:25
  • Ned, 25.10.2020

Brokoli naj bo večkrat na krožniku

Brokoli je doma v Sredozemlju, v Italiji, kjer ga gojijo že od 16 stoletja. Ta rastlina je v bližnjem sorodstvu s cvetačo, vendar se od nje razlikuje zato, ker ima bolj intenziven okus. Glava je iz cvetov, ki nas spominja na drevesno krošnjo, obdajajo pa jo listi. V nadaljevanju članka si bomo pogledali, zakaj se mora brokoli večkrat znajti na vašem jedilniku.

Brokoli je torej italijanska beseda za cvetači podobno rastlino, gojiti pa so ga začeli že stari Rimljani, nato pa so ga podedovali Italijani. Dandanes seveda brokoli najdemo povsod po svetu. Še posebej priljubljen je postal v zadnjih letih, ko so potrdili njegove številne blagodejne učinke na človeško telo.

Brokoli je odličnega okusa, pa tudi njegova priprava je povsem enostavna. Še bolj pomemben pa je njegov zdravilni učinek na telo. Sestavine v brokoliju poskrbijo za močnejši imunski sistem, preprečujejo razvoj rakavih celic, preprečujejo slabokrvnost ter poskrbijo za manjše tveganje za nastanek bolezni srca in ožilja.

Brokoli

Brokoli in njegova bogata sestava

Brokoli sodi med živila z visoko prehransko vrednostjo, saj vsebuje res veliko hranilnih snovi. Med njimi naj omenimo beljakovine, ogljikove hidrate, vlaknine, minerale (kalij, kalcij, fosfor, železo in cink), vitamine (A, B in C). Še posebej se lahko brokoli pohvali s številnimi antioksidanti, kot so flavonoidi, karotenoidi in fenili. Brokoli vsebuje tudi veliko koencima Q, ki varuje srce.

Brokoli in zaščita pred rakom

Brokoli še posebej priporočajo ljudem, ki so oboleli zaradi različnih oblik raka. Koristen je v boju proti raku na dojkah in maternici, saj iz telesa odstranjuje presežek estrogena. Brokoli se lahko pohvali s številnimi protirakavimi snovmi, zato ga uživajte tudi v preventivne namene.

Brokoli in razstrupljanje telesa

Če boste brokoli redno uživali, boste poskrbeli tudi za razstrupljanje telesa. Glavno zaslugo za to imajo vitamin C, žveplo in določene aminokisline. Rastlina telesu pomaga pri izločanju strupov in prostih radikalov, zato lahko z uživanjem brokolija preprečite artritis, protin, revmatizem ter ledvične kamne.

Brokoli za lepo in zdravo kožo

Omenili smo že, da brokoli vsebuje številne antioksidante, na primer betakarotene in vitamin C, zato je odlično sredstvo v boju proti prostim radikalom, ki povzročajo staranje kože. Svoje k bolj mladostni koži doprinesejo tudi različni vitamini, ki dajejo koži in lasem lesk ter lep sijaj, poskrbijo pa tudi za obnovo poškodovanih tkiv.

Brokoli in zaščita pred UV žarki

Brokoli

Brokoli pa je bogat še z eno koristno snovjo, in sicer s fitokemikalijo glukorafaninom, ki ščiti kožo pred škodljivimi ultravijoličnimi žarki. Tako lahko brokoli nevtralizira negativne učinke v primeru, da ste bili v preteklosti predolgo izpostavljeni sončnim žarkom. S tem brokoli bistveno pomaga pri zaviranju staranja kože, preprečuje pa tudi nastanek kožnega raka.

Brokoli in boljša prebava

Brokoli vsebuje številne prehranske vlaknine, zato še kako pomaga tudi pri takšnih in drugačnih prebavnih težavah. Učinkovito odpravlja zaprtost. Zaradi magnezija in številnih vitaminov pripomore k zdravi prebavi in poskrbi za boljšo absorpcijo hranilnih snovi. Z uživanjem te super rastline boste preprečili tudi številna vnetja v telesu ter pomirili razdražen želodec.

Brokoli in bolezni srca

Brokoli vsebuje antioksidante, prehranske vlaknine, omega-3 maščobne kisline in vitamine, ki znižujejo raven slabega holesterola v krvi. Poleg tega brokoli poskrbi tudi za nižji krvni tlak, zato je učinkovito sredstvo za zmanjševanje tveganja nastanka srčno-žilnih bolezni. Pri tem naj poudarimo, da je še posebej koritno uživanje brokolija, ki je kuhan nad paro, saj se tako vlaknine lažje povežejo z žolčem, le-ta pa se enostavneje izloči. Naj omenimo še mineral kalij, ki pripomore k temu, da se žile razširijo, s tem pa je omogočena boljša prekrvavljenost telesa, pa tudi oskrba s kisikom.

Brokoli in dober vid

Brokoli vsebuje številne snovi, ki so izjemnega pomena za dober vid. Tu naj omenimo zeaksantin, betakarotene, vitamin A, vitamine B, C in E ter tako naprej. Z uživanjem brokolija boste učinkovito zmanjšali tveganje za nastanek rumene pege in sive mrene.

Brokoli in zdrave kosti

Brokoli vsebuje tudi veliko kalcija, magnezija, fosforja in cinka. Tako boste z uživanjem brokolija temeljito poskrbeli za zdrave kosti in zmanjšali tveganje za nastanek osteoporoze in podobnih bolezni. Brokoli naj uživa predvsem starejša generacija, seveda pa ne smemo pozabiti tudi na otroke in nosečnice.

Brokoli v kuhinji

Brokoli

Ko se boste odpravili v trgovino po brokoli, bodite pozorni na to,da bodo stebla čvrsta, listi sveži, glava gosta in temno zelene barve. V primeru, da je glava rumene ali vijoličaste barve, kaže na to, da je brokoli že začel cveteti in s tem izgubil nekaj okusa.

Pri izbiri vedno upoštevajmo naslednja pravila:

  • Brokoli mora imeti čvrste in sveže liste brez rumenih peg.
  • Upoštevajte dejstvo, da so manjše glave ponavadi bolj okusne.
  • Cvetovi brokolija naj bodo čim bolj gosti in temno zelene barve, saj takšni vsebujejo več hranilnih snovi.
  • Brokoli lahko nekaj dni hranite v hladilniku, za daljše obdobje pa ga raje zmrznite.

Brokoli največkrat uživamo v kuhani obliki, čeprav je užiten tudi v presni obliki (razne solate). Užitni deli so njegovi cvetovi, listi kot tudi steblo. Pri kuhanju moramo biti zelo previdni, saj se brokoli zelo hitro razkuha.

Pripravila: Monika M.

Brokoli naj bo večkrat na krožniku
1 od 3
Kliknite na sliko za prikaz celotne slike.