
Elon Musk je prodal platformo X
SAN FRANCISCO – Elon Musk. Spet v središču. Tokrat ne zaradi rakete, ki ni dosegla orbite, ali še ene Tesline epizode – temveč zaradi poteze, ki je hkrati poslovna akrobacija in globalna napoved sprememb. Družbeno platformo X (nekdanji Twitter) je prodal kar svojemu podjetju za umetno inteligenco xAI. Vrednost? 45 milijard dolarjev, poroča dpa.
“Zlitje” prihodnosti ali elegantna selitev podatkov?
“Prihodnost podjetij xAI in X je prepletena. Danes smo naredili prvi korak k združitvi podatkov, modelov, računanja, distribucije in talenta,” je v petek na omrežju X objavil Musk.
In še: “Združeno podjetje bo milijardam ljudi zagotavljalo pametnejše, bolj smiselne izkušnje, pri tem pa ostalo zvesto osnovnemu poslanstvu – iskanju resnice in razvijanju znanja.”
Zveni kot slogan za znanstvenofantastični film. Ampak to se res dogaja. Musk – človek, ki ima že tako pod palcem Teslo, SpaceX, Neuralink in Boring Company – je zdaj povezal še dve ključni digitalni strukturi: X in xAI.
Elon Musk selling X to xAI pic.twitter.com/RoQrWbJRmt
— Zeebs (@killerzeebs) March 28, 2025
Od Twitterja do X: zgodba, ki ni več le o čivkanju
Leto 2022. Musk za 44 milijard dolarjev kupi Twitter. Odzivi? Vse od evforije do groze. Potem ga preimenuje v X, odstrani legendarni modri ptič, uvede naročnine, spremeni algoritme. In začne – neposredno – vplivati na vsebino.
Marsikdo je rekel: To je začetek konca Twitterja. Drugi so videli priložnost za nekaj več. Nekaj podobnega WeChatu na Kitajskem. Platformo za vse – od sporočil, do plačil in državnih dokumentov.

No, zdaj je tu še AI.
🚨 BREAKING: wtf guys?? @elonmusk has sold 𝕏!! 🚨 😳 pic.twitter.com/IPy55mfsqi
— Alexandra Walker (@lexsellshomesfl) March 29, 2025
Kaj točno je xAI – in zakaj naj bi nas to zanimalo?
xAI je Muskovo podjetje, ustanovljeno julija 2023. Nastalo kot alternativa OpenAI, od katerega se je Musk pred leti razšel – menda zaradi preveč zaprtega razvoja. Vizija xAI? AI, ki bo iskal resnico.
Februarja letos so lansirali Grok 3, novega jezikovnega asistenta. Po Musku je to AI z “uporniškim duhom in ironičnim humorjem”. Skratka, nekaj v stilu Muska.
Grok je že integriran v X. Lahko povzame članke, odgovarja na vprašanja, svetuje pri pisanju objav. Tekmuje neposredno z OpenAI-jevim ChatGPT. In zdaj, ko je X uradno pod okriljem xAI, ima Grok na voljo nekaj, kar konkurenca nima – uporabnike. Milijone njih.
600 milijonov uporabnikov – in na tone podatkov
Statista poroča, da ima X trenutno okoli 600 milijonov mesečnih uporabnikov. Vsak dan objavljajo, všečkajo, komentirajo. Kaj to pomeni za xAI? Ogromno. Gre za neprecenljivo bazo podatkov.
V umetni inteligenci podatki niso samo številke – so temelj. So jezik, navade, mišljenje. In zdaj ima Musk dostop do živega, aktualnega, surovega jezika sveta.
“Če imate model, ki se uči v vakuumu, ste omejeni. Če pa imate model, ki se uči iz žive konverzacije z milijoni ljudi, ste pred konkurenco,” je za Bloomberg dejal dr. Ethan Morales, AI raziskovalec s Kalifornije.
In X ima točno to – živo, nekontrolirano, globalno komunikacijo. To ni laboratorij. To je realnost.
Kritike? Seveda. In to utemeljene.
Zaradi združitve so se oglasili tudi digitalni aktivisti. EFF (Electronic Frontier Foundation) opozarja na nevarnost koncentracije moči. Elon Musk ima zdaj pod nadzorom celoten cikel informacij: platformo, kjer se informacije delijo – in sistem, ki jih lahko filtrira, interpretira, ali celo ustvari.
“To ni zgolj poslovna združitev – to je nov tip vpliva, ki zahteva nujno razpravo o etiki in regulaciji,” je za The Guardian povedala Cindy Cohn, direktorica organizacije EFF.
Musk? Na kritike odgovarja suvereno. Morda preveč suvereno. “Če se bojite resnice, potem vas tudi AI ne bo mogel rešiti,” je zapisal na X. Preprosto. A za marsikoga – zaskrbljujoče.

Racionalizacija ali preprosto… priprava na IPO?
Več analitikov meni, da gre poleg tehnološke logike tudi za finančno manevriranje. Musk ima pod okriljem več podjetij – Tesla, SpaceX, Neuralink, The Boring Company, X in zdaj še xAI.
Z združitvijo lahko poenostavi lastniške strukture in ustvari podlago za IPO – javno prodajo delnic novega megapodjetja. Nekateri omenjajo celo možnost, da bo nastal konglomerat po vzoru starega General Electrica – le da v digitalni dobi.
Kaj nas čaka: AI, ki vam predlaga mnenje?
Musk obljublja, da bo X postal bolj koristen, bolj oseben. Da vam bo pomagal razumeti svet. Ponudil prave novice. Povzel bistvo. Morda celo svetoval, kaj si o nečem misliti.
Ali to res deluje?
Vprašanje je: kdo določa, kaj je “prava” informacija? Kdo programira Groka? In kdo nadzira tisto, česar Grok ne pove?
Gre za isto dilemo, ki smo jo v Sloveniji že doživeli s cenzuro na družbenih omrežjih med volitvami 2022. Le da zdaj ne gre več za ljudi – gre za algoritme.
Algoritemska resnica?
Tukaj ne gre več samo za platformo. Gre za epistemologijo. Kaj je resnica? Kdo jo definira? In kako vemo, da je to, kar nam AI servira, res – in ne le najverjetnejša kombinacija besed?
Ko AI pomaga ustvarjati, filtrirati in interpretirati informacije, nastaja nov medijski prostor. In če je vse to v rokah enega človeka – Muska – potem je treba biti še posebej pozoren.
Začetek česa večjega – ali nevarnejšega?
Združitev X in xAI ni le poslovna poteza. Je znak, da se svet digitalne komunikacije hitro premika v novo smer. Musk gradi infrastrukturo, kjer je vsak uporabnik hkrati vir, stranka – in produkt.
Vprašanje ni več, ali gre za napredek. Gre za to, kdo ga vodi in kdo ga nadzira.
In tokrat – nadzor ni razpršen. Ima ime in priimek.
Pripravil: N. Z.
Vir: Reuters, dpa, Bloomberg, Statista, The Guardian, The New York Times, EFF