
Kaj je XLR mikrofon in zakaj ga morate imeti?
Pred kratkim je proizvajalec mikrofonov Blue napovedal, da izdaja profesionalni studijski XLR mikrofon Ember, za ceno 100 dolarjev. Postavlja se vprašanje: kaj je to XLR mikrofon in kako ga uporabim? Poglejmo kaj je XLR in zakaj boste prav ta mikrofon želeli uporabiti doma, na odru ali v svojem studiu.
XLR je pro audio. Uporabljajo ga vsi snemalni in radijski studii ter izvajalci na odru v živo. To je zato, ker XLR kabli nosijo uravnotežen zvok, ki je bistven za doseganje čistega zvoka.
Kaj je XLR?
Najprej razčistimo, kaj pomeni XLR. To je zelo preprosta kratica za X Connector, Locking Connector, Rubber Boot. Del gumijastega priključka mikrofona, ni vedno del te enačbe. Kljub rahli spremembi oblikovanja je ime ostalo nespremenjeno.

Mikrofon – XLR
Trenutno je na voljo več različic XLR kablov, ki so na voljo z različnimi dodatnimi zatiči (XLR3 – XLR7), o čemer govorimo tukaj pa je XLR3 ali tri-pin slog kabla. To je daleč najpogostejša vrsta kabla, ko gre za mikrofon.
Skratka, XLR je standard za visokokakovostne avdio vhode, kot so mikrofoni. To je zato, ker pošljejo uravnotežen signal, ki izolira hrup. Je preprosto boljša vrsta priključka za to vrsto aplikacije, vendar je tudi tako robustna, da ni nujno nekaj, kar mora povprečni potrošnik resnično uporabljati, razen če stremi k visokokakovostnemu snemanju ali pretakanju zvoka.

Poleg XLR vhoda in XLR kabla boste potrebovali nekakšen avdio vmesnik ali mešalnik, da bo vaš računalnik zaznal mikrofon. Pristen avdio vmesnik je mogoče najti za samo 40-50 evrov, vendar boljše in lepše enote lahko stanejo veliko več. Povprečni navdušenec bo verjetno želel porabiti nekje v območju 150-200 evrov za dober vmesnik – nekaj takega, kot je Focusrite Scarlett 2i2, ki je dober za začetek, na primer.

Mikrofon – Focusrite Scarlett 2i2
Če načrtujete snemanje doma, boste potrebovali tudi DAW – digitalno zvočno delovno postajo -, ki bo posnela vaš posnetek. Uporabite lahko nekaj preprostega, kot je Audacity, čeprav obstajajo tudi odlične možnosti, ki ne stanejo veliko, kot Reaper.
Druga stran tega, kar naredi XLR toliko boljši kot druge avdio vhode, je zelo tehnična.
Zakon o uravnoteženju
Če ste v svoji svetilki kdaj zamenjali baterije, ste verjetno opazili, da ima baterija plus (+) in minus (-) stran. Ko na baterijo žarnice vtaknete samo eno stran baterije, se nič ne zgodi. Za vklop žarnice potrebujete pozitivne in negativne povezave. To je električni tokokrog. Elektroni morajo narediti popolno zanko od negativnega pola baterije, skozi žico, skozi svetlobo in nazaj do baterije. Zvok ni drugačen: potrebujete pozitivne in negativne strani zvočnega signala, da se kaj zgodi. Mikrofon potiska elektrone na eno stran kabla, elektroni se prenesejo v ojačevalnik, nato pa nazaj na drugo stran mikrofona.

Mikrofon -DAW
Mikrofon
Problem je v tem, da večina avdio sistemov obravnava to vezje, kot da obstaja samo ena žica, običajno sredinski prevodnik v koaksialnem kablu, in kombinirajo samo drugo žico z vsemi ostalimi elektroniko v sistemu. To ustvarja možnost, da več različnih vrst hrupa vstopi v verigo zvočnega signala:
Zvok zemeljske zanke: najpogostejša in najbolj moteča težava, zlasti kadar gre za računalnike. Večinoma boste to slišali kot nizko brenčanje, čeprav se lahko prikaže tudi kot statični ali nepravilni zvoki. Zvočna zanka se zgodi, ko avdio sprejema dve različni poti do ojačevalnika: ena pot skozi avdio kabel in druga pot skozi ožičenje vaše zgradbe.

EMI in RFI: Transformatorji, motorji in visokofrekvenčna elektronika lahko ustvarijo magnetna polja, ki povzročajo tok v vaših zvočnih žicah. To ustvari brenčanje in lahko celo prenaša zvočne radijske signale, če ste postavljeni preveč blizu AM oddajnika.
Preskok: To se zgodi, ko en signal na istem sistemu prečka drugega.

Mikrofon Ember – Blue
Kako to popraviš? Rešitev se zdi dokaj očitna pri retrospektivi: izolirate obe žici v signalni verigi, tako da se pozitivne in negativne polovice signala prenašajo ločeno od karkoli drugega. Primarna prednost uravnoteženega avdio signala (ko je pravilno opravljeno) je, da se avdio signal nikoli ne dotakne ozemljitvene ravnine ojačevalnikov ali drugih instrumentov v sistemu. Torej ni možnosti za zemeljske zanke.
Druga prednost je zavrnitev hrupa. EMI in RFI delujeta, ker premikajoče ali spreminjajoče se magnetno polje ustvarja napetost na žici. Pri neuravnoteženih signalih magnetno polje ustvari napetost na pozitivni strani signala, ne pa tudi negativno (ali morda obratno). V uravnoteženem kablu so žice tik ob drugem in tako magnetno polje ustvari enak signal na obeh straneh.
Avdio valovne dolžine
Z obračanjem kopije valovne oblike se motnje odpravijo in ostane nam isti signal, ki smo ga dali »na žico«.
Na strani pošiljatelja naprava XLR ustvari drugo kopijo zvoka in jo obrne. Na sprejemni strani signala se obrnjena kopija signala sešteje nazaj v originalno kopijo signala. In tako kot pri matematiki, kjer je -2 + 2 = 0, uravnotežen avdio signal zavrača hrup iz zunanjih virov.
Končno, vaše možnosti za popačen zvok se znatno zmanjšajo, ko signali ne delijo ozemljitvene enote. Vrhunska oprema, ki v celoti uporablja popolnoma uravnoteženo avdio verigo, praktično nima popačenja.
Prenos v uporabo
Torej, kako lahko vse to praktično uporabite?
Če iščete mikrofon, kot je Ember, morda razmišljate o pretakanju v Twitch, snemanju glasbe in podobno. V vseh primerih lahko mikrofon te vrste priključite v mešalno mizo USB (kot je Mackie Pro FX8) in uporabite mešalnik, kot ojačevalnik za mikrofon in USB avdio vmesnik. Dodate lahko tudi drugi mikrofon za internetno zvezo in priključite drugo opremo – morda glasbeni inštrument, drug računalnik, ki uporablja Skype ali Discord, ali pa samo vaš pametni telefon.

Ključna stvar, ki si jo morate zapomniti, je, da potrebujete mešalnik ali avdio vmesnik, ki vključuje fantomsko napajanje (to je pogosto označeno s stikalom, ki pravi + 48V). Ker mikrofon potrebuje moč za delovanje, potrebujete nekaj, kar lahko ustvari to moč. To je eden od razlogov, zakaj je mešalnik dobra izbira za zvočni vmesnik, saj vključuje fantomsko napajanje v enoti. Tudi visokonapetostni mikrofon ima lahko fantomsko napajanje, nekateri računalniški zvočni vmesniki XLR pa imajo fantomske napajalnike že vgrajene.
TRS telefonski vtič
Obstajajo tudi druge možnosti za pošiljanje uravnoteženega zvoka poleg XLR vtičev. TRS telefonski vtiči denimo lahko nosijo uravnotežene signale. Kabli s telefonskimi vtiči se pogosto uporabljajo v pro audio opremi za povezovanje mešalnikov in ojačevalnikov, kot tudi za povezovanje orodja zunanjih učinkov, kot so reverb procesorji, izenačevalniki, kompresorji in avdio snemalniki. Medtem ko je vtič enak (in je isti del) kot vtiči, ki se uporabljajo v visokokakovostnih slušalkah, se uporablja »prstan« za negativno stran avdio signala.

Mikrofon
Dobite lahko tudi nekatere prednosti uravnoteženega zvočnega kabla z napravo, imenovano izolator zemeljske zanke. To na splošno izgleda kot majhna škatla z dvema paroma RCA priključkov na njej, ali včasih mini vtiči za slušalke. Če računalnik priključite na mešalno mizo ali kabelsko omarico, boste skoraj zagotovo dobili zvok zemeljske zanke in AC hum. To skoraj vedno odpravlja te težave s hrupom. Morda boste imeli to težavo tudi v avtomobilu, ko priklopite vaš pametni telefon na avtoradio, zato je izolator z zanko z 3,5 mm telefonskim vtičem v veliko pomoč.
Zakaj ne USB mikrofon?
Verjetno se sprašujete tudi, zakaj ta zanesljiv USB mikrofon ni dovolj dober.
Pravzaprav je vse v redu, ko morate posneti samo eno stvar naenkrat. Lep Samson USB mikrofon za pretakanje zvoka odlično deluje. Vendar pa ujemanje z mikrofoni USB ni mogoče uporabiti več kot eno hkrati. Vsaka avdio naprava USB ima svojo uro za poganjanje digitalnih zvočnih pretvornikov. Če se te ure ne bodo sinhronizirale, se bodo posnetki začeli pojavljati, ko programska oprema v računalniku poskuša odpraviti te napake.
Prav tako je težje mešati zvok na ta način, saj nimate tistih fizičnih gumbov s katerimi bi lahko operirali. Torej, če hočete narediti karkoli z več kot eno osebo hkrati, opremite svoj mešalnik pravilno in si privoščite zanesljiv XLR studijski mikrofon.
Avtor: Marko Vidrih