Največje tovorno letalo v zgodovini: prevoz vetrnih turbin se seli s cest v nebo

04. okt. 2025, ob 14.30
183
150 SEK

Ko govorimo o obnovljivi energiji, pogosto razmišljamo o vetrnih elektrarnah kot o elegantnih konstrukcijah, ki tiho spreminjajo veter v elektriko. A še preden se lopatice vrtijo, se pojavi manj glamurozen, a ključen problem: kako ogromne dele turbin sploh pripeljati do lokacije gradnje? Cestni transport je prava logistična nočna mora, od ozkih cest do tunelov in ovinkov, ki preprosto niso narejeni za 100-metrskih lopatic.

Ko ceste postanejo pretesne

Danes je transport velikanskih komponent vetrnih turbin omejen s cestno infrastrukturo. Vsak prevoz zahteva zapore, spremstvo, včasih celo prestavitev električnih kablov in razširjanje ovinkov. Stroški se zato hitro kopičijo, logistika pa se zaplete do te mere, da marsikateri projekt izgubi na izvedljivosti. Poleg tega so številne lokacije za vetrne elektrarne v odročnih krajih, kjer je cestni dostop še težji ali celo nemogoč.

WindRunner – največje tovorno letalo na svetu

Ameriško podjetje Radia je predstavilo idejo, ki bi lahko popolnoma spremenila pravila igre: letalo WindRunner, največji tovorni zrakoplov, kar jih je bilo zasnovanih. Dolžina več kot 100 metrov in razpon kril blizu 170 metrov ga uvrščata v povsem novo kategorijo. Letalo je zasnovano posebej za prevoz vetrnih lopatic, dolgih tudi preko 100 metrov, ki se jih ne da varno spraviti na ceste.
Posebnost WindRunnerja je tudi to, da lahko vzleta in pristaja na delno pripravljenih stezah, kar pomeni, da ni odvisen od velikih mednarodnih letališč. Njegova tovorna komora je zasnovana tako, da omogoča preprost naklad in razklad komponent skozi sprednji del letala.

Ste vedeli, v kateri zobozdravstveni ordinaciji dela nova Miss Universe?
LJUBLJANA – Na letošnjem finalnem izboru Miss Universe Slovenije je zmagala Hana Klaut, ki bo novembra zastopala Slovenijo na svetovnem tekmovanju na Tajskem. Hana prihaja iz Šempetra pri Gorici,

Prednosti za industrijo vetrne energije

Če bo projekt zaživel, bodo graditelji vetrnic lahko naročali še večje turbine, saj jih ne bo več omejevala infrastruktura cest. Večje turbine pomenijo višjo učinkovitost in nižje stroške na proizvedeno enoto energije. Logistika se bo bistveno poenostavila, brez dragih obvozov, brez zapletenih dovoljenj in brez tednov priprav za en sam prevoz. Poleg vetrnih turbin bi WindRunner lahko prevažal tudi druge vrste težkih tovorov, od vojaške opreme do velikih industrijskih modulov.

Ovire in vprašanja

Seveda pa tak projekt odpira tudi številna vprašanja. Največje je finančno: ali se bodo stroški razvoja in delovanja sploh izplačali? Velikanski letalski motorji porabijo ogromno goriva, zato so dvomi o tem, koliko je tak transport res ekološko prijaznejši od cestnega. Poleg tega ostaja odprta regulativna plat – certificiranje, varnostni standardi ter dovoljenja za letenje tako ogromnih letal po zračnem prostoru.

Foto: Ekološko

Pogled v prihodnost

Podjetje Radia napoveduje, da bi WindRunner lahko prvič poletel še pred letom 2030. Če se bo to zgodilo, bi lahko odprl povsem nove priložnosti za gradnjo vetrnih elektrarn na lokacijah, ki so bile doslej logistično nedosegljive. Hkrati pa se pojavlja vprašanje, ali bo letalo resnično postalo komercialno uporabno, ali pa bo ostalo predvsem vizionarski projekt.


Transport pogosto ostaja neopažen del energetske revolucije, a brez rešitve logističnih izzivov tudi največje vizije ne morejo postati realnost. WindRunner predstavlja drzno inženirsko potezo, združuje letalsko tehnologijo z energetskimi ambicijami. Če bo uspešen, bi lahko dobesedno odprl nebo za prihodnost vetrne energije.

Pripravil: J.P.

Vir: Radia Inc., Aviation Week, Renewable Energy World

183
150 SEK