Roblox: Otroška igra z eksplicitnimi težavami
Roblox je priljubljena videoigra oziroma platforma za igranje in ustvarjanje iger. Razvilo jo je podjetje Robloc Corporation, luč sveta pa je ugledala leta 2006. Najprej je bila dostopna na računalniških sistemih Windowd, kasneje še iOS, Android in Xbox One. Največjo rast uporabnikov je zabeležila z začetkom epidemije koronavirusa, cilja pa predvsem na mlajše od šestnajstih let. Tu se skriva tudi največ težav in kritik glede same igre s strani zaskrbljenih staršev. Igra kljub temu dosega pozitivne odzive s strani kritikov in uporabnikov, a nekaj kontreoverznosti v sebi skriva vsaka igra. Več o video igrah smo že pisali tukaj.
Roblox igra in platforma sta v osnovi dober izdelek, ki navdušuje kritike
Roblox bi lahko precej amatersko opisali kot primitivni metaverse. Velja za eno najbolj priljubljenih iger na svetu, kar kažejo tudi raznorazne ankete. Tako je anketa v letu 2020 s strani ameriškega Bloomberga pokazala, da kar dve tretjini otrok starih med devet in dvanajst let redno igra Roblox. Čim se je začel spektakularen vzpon, ki se povezuje z začetkom koronavirusa, so se začele tudi težave glede same vsebine. A še pred tem je pametno povedati, kaj Roblox sploh je.
Roblox je prav zares primitivni metaverse, saj uporabnikom omogoča ustvarjanje in igranje skupnih iger. Gre za način povezovanja med digitalnimi osebnostmi in v prenesenem pomenu tudi med pravimi ljudmi. S pomočjo proizvajalčevih orodij lahko uporabnik gradi igre in tako je Roblox ustvarjen s strani samih uporabnikov. Vse do leta 2012 je bil Roblox na voljo le Windowsovim uporabnikom, kar se je spremenilo z iOS verzijo za uporabnike Applovih sistemov.
Dve leti kasneje je bila izdana Android različica za praktično vse ostale. Z aprilom 2016 so izdali Roblox VR za Oculus Rift, ko je bilo za virtualno igranje na voljo že več kot deset milijov iger. Če so deset let pred tem ustvarili »safe-chat« kot prostor za varen pogovor, se je to spremenilo z istim letom. Po princupu bele liste so ustvarili referenčni sistem blokiranja besed, ki izbriše besede neprimerne za mlajše od trinajst let. Leta 2020 so ustvarili medmrežni prostor imenovan »Party Place«, ki je bil ustvarjen kot odgovor na karantensko pandemijo.
Skozi leta je Roblox prejemal večinoma pozitivne ocene s strani kritikov in uporabnikov. Tu in tam se je pojavila manjša negativna kritika, kar pa se je skoraj preobrnilo prav z letom 2020. Glavna težava je bila najprej filtrirni sitem pogovorov s prej omenjenim blokiranjem besed. Cenzuriranje besed in vsebin, ki so žaljive in neprimerne, ni uspevalo kot so si nadejali. Več kot 1600 ljudi so poslali v iskanje takih vsebin in omejili zasebnost.
Starši otrok so lahko omejili, kaj lahko uporabnik (v tem primeru otrok) vidi in nadzoruje. Enako se je težava pri mlajših pojavili pri nakupih znotraj same igre, čemur pravimo mikrotransakcije. Te so se kopičile in pri mnogih postale znaten znesek, kjer starši otrok tega niso poznali ali vedeli. Tiste, ki so zahtevali povračilo stroškov ali ustavitev nakupov, so preprosto izločili iz igre.
Roblox in seksualna vsebina ter žalitve so vse bolj pomešani
Največja težava Roblox igre pa je v veliko primerih seksualna vsebina. Čeprav je spolna vsebina prepovedana ima platforma veliko število pritožb glede takih iger in slik. Virtualni nočni klubi in klubi za ponujanje spolnih užitkov, ki so jih preprosto imenovali kar »condo« (etažno stanovanje op. p.). Gre za prostore, ki so jih ustvarili uporabniki platforme in so namenjeni spolnosti. Igralci se lahko pogovarjajo o seksu in njihov avatarji se lahko udeležujejo virtualne spolnosti. V teh prostorih so vsa pravila Robloxa vržena skozi okno. Tako lahko med slikami, ki so javne, najdemo avatarje, ki so goli, imajo pasjo ovratnico in povodec, nosijo nacistična oblačila in pomanjkljivo oblečeni.
»Vemo, da je izjemno mala skupina uporabnikov, ki namerno krši pravila,« je povedal javni govorec podjetja Roblox in s tem pravzaprav ni odkrival tople vode. Vsi »condo« prostori so kratko živeči. Ko so odkriti so izbrisani, a se prav tako hitro ponovno pojavijo. Roblox je večkrat povedal, da gre za igro mačke z mišjo. Brisanje teh iger poteka avtomatsko in ročno preko preverjanja slik, posnetkov in avdio posnetkov, ki so naloženi na platformo. Kljub temu se izmuzne kar nekaj take vsebine.
Težava je v tem, da to niso igre, ki bi jih ponesreči našel znotraj platforme. Potrebno jih je iskati, kar pa ne pomeni, da nekdo ne bo popolnoma ponesreči naletel nanjo. Že sam obstoj tako skrbi večje število strokovnjakov, ki prav zaradi velikega števila mladih uporabnikov opozarjajo na težave igre.
Precej težav povzroča že ideja, da gre za platformo, kjer se lahko virtualno družijo odrasli in otroci. Del iger je tudi pošiljanje sporočil preko katerih se lahko uporabniki pogovarjajo med seboj. Večina teh sporočil ne bi smela obstajati niti na odraslih straneh, kaj šele pri tistih, kjer so navečji delež uporabnikov prav mlajši od trinajst let. Roblox je tako za britanski BBC povedal, da je ustvaril starševski nadzor, ki starešm omogoča nadzorovanje in prepovedi uporabniku – to je otroku. Tu je prav tako prisotna težava, da starši tehnologijo poznajo in se po drugi strani zavedajo, da njihov otrok igra Roblox.
Težavnost virtualne resničnosti je, da je preveč podobna resničnosti
Pred nekaj tedni je Facebook oziroma Meta ustvaril novo različico svoje virtualno resnične igre Horizon Venues. Igra omogoča uporabnikom, da se srečujejo v različnih prostor. Tako lahko njihovi avatarji gledajo športne dogodke, koncerte ali pa telovadijo. Spremembe so se začele po tem, ko je uporabnica zatrdila, da je bila na platformi spolno nadlegovana. Takih pritožb je Roblox dobil že na tisoče. »Imamo ničelno toleranco za spolno nadlegovanje in podobna dejanja in naše reakcije proti uporabnikom, ki se tega polaščajo, so hitra in jasna,« so še povedali za BBC-
Podjetje Roblox se skupaj z Microsoftom in Meto (prej Facebook) poteguje za najboljšo virtualno resničnost oziroma metaverse. Bolj kot je podobna resničnemu svetu, več težav bo imela taka platforma, kar je postalo jasno v zadnjih nekaj letih. Brez omejitev in določenih pravil, ki bi kazensko preganjala škodljive uporabnike, se bodo težave le še nadaljevale.
Avtor: Žiga Kastelic, FOTO: roblox.com