• 21.78C Novo mesto
  • 10:53
  • Pet, 23.08.2019

Kako deluje Google? (poenostavljeno) – 2. del

Kar se je začelo konec devetdesetih let prejšnjega stoletja kot raziskovalni projekt, ki sta ga vodila Larry Page in Sergey Brin, dva študenta na doktorskem študiju Stanfordske univerze, je zdaj eno najbolj vplivnih podjetij na svetu: Google.

V 1. delu članka Kako deluje Google? smo pogledali kaj je v ozadju Googlovega poslovanja – njegovem iskalniku. V tem delu pa bomo več pozornosti namenili Googlovim aplikacijam (izdelkom in storitvam, ki jih Google ponuja), pogledali pa bomo še v Googlove podatkovne centre.

Bolj ko se je Google širil, več več novih storitev je podjetje dodajalo. Nekatere so oblikovane tako, da omogočajo učinkovitejšo in ustreznejšo spletno iskanje, medtem ko se pri drugih zdi, da imajo bolj malo opraviti z iskanjem. Z mnogimi svojimi storitvami je Google začel neposredno tekmovati z drugimi podjetji.

Google Izdelki in storitve

Googlov brezplačen e-poštni program Gmail je morda najbolj znana storitev podjetja zunaj iskalnika. Ko se je Gmail prvič zagnal, je Google omejil število uporabnikov, ki so lahko ustvarili račune. Prva skupina uporabnikov je lahko povabila omejeno število ljudi, da se jim pridružijo, zato so Gmailova povabila postala »dragoceno blago«. Danes se lahko vsakdo prijavi za brezplačen Gmailov račun.

Gmail vam omogoča organiziranje e-pošte v pogovore. To pomeni, da ko pošljete e-pošto nekomu in on ali ona odgovori, sta obe e-poštni sporočili združeni kot nit v vaši mapi »Prejeto«. To lahko olajša sledenje pretoku elektronske pošte.

google

google

Še en brezplačen Googlov program je Google Docs, programska oprema za produktivnost. Vključuje obdelavo besedil (Google Dokumenti), preglednice (imenovane Google Preglednice) in predstavitveni program (Google Diapozitivi). Ustvarjanje računa Google Dokumentov je brezplačno. Dokumente lahko daste v skupno rabo v Google Dokumentih, ki prijateljem omogočajo ogled in spreminjanje dokumentov. Vsi vaši dokumenti so shranjeni na Googlovih strežnikih, kjer jih lahko delite in dostopate do njih, kjer koli je internetna povezava.

ISKANJE NASVETOV IN TRIKOV

Z Google naprednim iskanjem lahko pridobite najpomembnejše rezultate za vaše ključne besede. Iščete lahko dokumente, napisane v določenem jeziku ali shranjene v določeni obliki zapisa (npr. .Pdf ali .rtf). Googlu lahko poveste, kje naj išče ključne besede, na primer naslove strani ali glave. Google vam dovoljuje celo omejitev iskanja na eno samo ime domene. Poskusite vnesti spletno mesto: »nadlani.si multimedija« »v Google iskalni vrstici, da vidite, kako deluje. Vsaka izbira, ki jo izberete, pove Googlu, kateri indeks naj uporabi pri vračanju rezultatov iskanja.

Drugi Googlovi izdelki

Nekaj ​​najbolj priljubljenih Googlovih izdelkov vključuje Google Zemljevide in spletni brskalnik Chrome.

Google Zemljevidi za ustvarjanje interaktivnih zemljevidov uporabljajo različne vire zemljevidov in satelitske podatke iz programa DigitalGlobe in drugih. Milijoni uporabljajo Google Zemljevide na svojih pametnih telefonih vsak dan za navodila za pot do izbrane točke.

google

google

Google Zemljevidi ima več načinov prikaza. Pogled zemljevida je osnovni cestni zemljevid, satelitski pogled prekriva zemljevid na nadgradljivih satelitskih posnetkih v regiji, pogled na teren pa ustvarja topografsko karto s prekrivnim zemljevidom ceste, pogled na promet pa označuje rdečo, rumeno in zeleno, kar kaže na preobremenjenost na tem območju. Način pogleda ulic je na voljo v mnogih mestih, če si želite ogledati slike, posnete na ulici. Po mestu s pogledom ulic se lahko pomikate s klikom na puščice na sliki in zavrtite pogled za 360 stopinj.

Google Zemljevide lahko uporabite tudi kot iskalnik, da najdete podjetje, na primer »MAGMA MEDIA, Slovenija«, ki vam bo pokazal lokacijo naše pisarne. Če ste v Ljubljani in želite jesti pizzo, lahko vtipkate »pizza, Ljubljana« in s klikom, Google Zemljevidi prikažejo zemljevid mesta z označenimi številnimi pizzerijami.

Izdelek, povezan z Google Zemljevidi, je Google Zemlja (Google Earth), interaktivni digitalni globus, ki vsebuje satelitske slike, 3D-poglede in informacije o milijonih mest po vsem svetu.

Google je lansiral internetni brskalnik Chrome v letu 2008 in je hitro postal prevladujoči namizni brskalnik. Leto prej je podjetje izdalo operacijski sistem Android za mobilne telefone – iskanje v Googlu, Chrome in Google Zemljevidi so integrirani v njega – ki zdaj narekuje levji delež svetovnega tržnega deleža mobilnih operacijskih sistemov. V letu 2017 je Google izdal podatek, ki pravi, da Android deluje na več kot 2 milijardi mobilnih naprav po svetu.

Leta 2007 je podjetje pridobilo spletno mesto za souporabo videoposnetkov YouTube, ki je zdaj drugo najbolj priljubljeno spletno mesto na spletu (za Google.com). Google se je prav tako preizkusil v strojni opremi z lastnim blagovnim telefonom (Pixel), napravo, ki prenaša glasbo in videoposnetke v televizor (Chromecast), prenosne računalnike, ki so preprosti za uporabo (Chromebook), in »pametne« naprave (kot je Google Termometer Nest in Google Home), ki se povezujeta z internetom za pomoč pri vsakdanjem življenju.

Googlovi podatkovni centri

Google ima v lasti milijone strežnikov na »strežniških farmah« po vsem svetu, ki ponujajo storitve od iskanja do pomnilnika.

Leta 1998 je bila oprema, ki je delovala v ozadju Googla, razmeroma skromna. Ustanovitelja Page in Brin sta uporabljala strežnike Stanford in druge darovane stroje za izvajanje nalog Googlovih iskalnikov. Oprema v tem času je vključevala:

  • Dva 300-megahertz (MHz) Dual Pentium II strežnika s 512 megabajti (MB) pomnilnika
  • Štiri-procesorski računalnik F50 IBM RS6000 s 512 MB pomnilnika
  • Dvo-procesorski računalnik Sun Ultra II z 256 MB pomnilnika
  • Več trdih diskov (od katerih so bili nekateri nameščeni v škatli, zajeti v LEGO kockah) od 4 do 9 gigabajtov (GB) za skupno več kot 350 GB prostora za shranjevanje
google

google

Danes Google uporablja več kot 2 milijona strežnikov po meri v več kot dvanajstih podatkovnih centrih po vsem svetu, da ohranjajo svoje izdelke. Googlova strategija je oblikovati strežnike brez nepotrebne strojne ali programske opreme za omejitev morebitnih težav in varnostnih ranljivosti. Podjetje distribuira podatke, ki jih hrani, na več strežnikih v več centrih, tako da so v primeru morebitne kršitve ali odpovedi, podatki, videoposnetki, dokumenti, itd., podprti na več lokacijah. Mesta so tudi fizično zaščitena – ograje, varovala in podobno – 24 ur na dan, sedem dni v tednu.

Google uporablja strežnike za različne naloge. Spletni strežniki prejemajo in obdelujejo uporabniške poizvedbe, tako da pošljejo zahtevo naslednjemu ustreznemu strežniku. Indeksni strežniki shranjujejo Googlove indekse in rezultate iskanja. Strežniki dokumentov shranjujejo povzetke iskanja, podatke o uporabnikih, datoteke Gmail in Google Dokumente. Oglasni strežniki shranjujejo oglase, ki jih Google prikazuje na iskalnih straneh.

KOLIKO STREŽNIKOV IMA GOOGLE?

Podjetje je tiho o tej temi, vendar ocenjuje, da številka sega do 2,5 milijona strojev, ki obravnavajo več kot 40 milijonov iskalnih poizvedb na sekundo.

Več si preberite v 3. delu – Kako deluje Google?, ki je objavljen tukaj.

Avtor: Marko Vidrih