
Pozor, maturanti! Ta avtocesta bi vam lahko uničila maturo
Ko dijaki štejejo dneve do ključnega življenjskega izpita, jih ne skrbi le učna snov – skrbi jih, ali bodo do šole sploh prišli pravočasno. Obsežna obnova štajerske avtoceste, ki se začenja tik pred maturo, je v Celju in okolici sprožila val negotovosti. Dars sicer mirno zatrjuje, da bo najzahtevnejši del del potekal šele po koncu izpitov. A dijaki niso prepričani – in zahtevajo več kot le obljube. O tem poroča portal N1.
Med obljubami in realnostjo: kaj skrbi dijake?
Celjskim dijakom se zdi, da jih država znova pušča ob strani. Tokrat zaradi napovedane prenove štajerske avtoceste med Dramljami in Slovenskimi Konjicami, ki bo prometno najbolj obremenjena vse do konca junija. Prav v času, ko tisoče dijakov v regiji opravlja maturo, izpit, ki pomembno vpliva na njihovo prihodnost.
“Skrbi nas, da bo dijak iz Dramelj zaradi zastoja na avtocesti zamudil na maturo – in si s tem zaprl vrata v prihodnost,” je za medije izjavil Nik Slemenšek, predsednik Dijaške skupnosti Celje.
Po njegovih besedah so dijaki že jeseni občutli posledice slabe organizacije javnega prevoza, zaradi česar so v šolo prihajali z zamudami in se vračali domov šele v poznih urah. Ob spomladanski obnovi avtoceste se bojijo, da se bo zgodba ponovila – le da bo tokrat cena višja.
Kaj pravi Dars? “Najhuje bo po maturi”
Dars (Družba za avtoceste v Republiki Sloveniji) zatrjuje, da so zadeve pod nadzorom. “Popolna zapora polovice avtoceste bo uvedena z začetkom poletnih počitnic – torej po zaključku maturitetnih izpitov,” so pojasnili za STA.

Do takrat bo promet urejen z delno zaporo: med konicami bodo vozni pasovi prilagojeni tako, da bo zjutraj več pasov odprtih proti Ljubljani, popoldne pa proti Mariboru. Po njihovih besedah bo tudi javni prevoz deležen posebne pozornosti – v sodelovanju z DUJPP (Družba za upravljanje javnega potniškega prometa) bodo po potrebi pravočasno prilagodili vozne rede.
Toda izkušnje iz preteklosti vzbujajo dvom. Kot pravi Slemenšek: “Jeseni nas niso obvestili o spremembah voznih redov. Zakaj naj bi zdaj verjeli, da bo drugače?”
Kritični dijaki: “Naj začnemo pot v šolo ob štirih zjutraj?”
Dijaki si postavljajo retorična vprašanja, ki odražajo resnično stisko: “Naj začnemo pot v šolo že ob štirih zjutraj? Naj prespimo v bližini šole?”
In čeprav je Dars napovedal, da bodo najzahtevnejša dela potekala po koncu mature, opozarjajo, da so že do takrat predvidene delne zapore, zaprtje prehitevalnega pasu, spremembe voznih redov in popolna zapora priključka Slovenske Konjice proti Ljubljani – vse to v času, ko dijaki opravljajo pisne izpite iz slovenščine, matematike in tujih jezikov.
Tudi infrastrukturna ministrica Alenka Bratušek je za STA potrdila, da bodo obvozov v času obnove – tudi kasneje – primanjkovali. Tovorna vozila bodo morala ostati na avtocesti, kar pomeni, da bo prometna obremenitev na že zoženi cesti izjemna.
Vprašanje fleksibilnosti pravil mature
“Od dijakov ne moremo pričakovati, da bodo kljub vsemu zbrani, osredotočeni in psihološko mirni, če jim nihče ne zagotovi, da bodo sploh prišli do šole,” opozarjajo v Dijaški skupnosti.
Zato ne zahtevajo le bolšega obveščanja in organizacije prevozov, temveč tudi večjo fleksibilnost pravil mature – predvsem v zvezi z začetki izpitov in možnostmi ponovnega opravljanja izpita v primeru upravičenih zamud.
Trenutno so pravila mature zelo toga – če dijak zamudi, izgubi možnost opravljanja izpita tisti dan, ne glede na vzrok. Kot opozarja Slemenšek: “To ni pravično. Zastoji na avtocesti niso pod dijakovim nadzorom. Zakaj naj bi zaradi njih nekdo izgubil možnost vpisa na fakulteto?”
Prometne obremenitve v številkah
Po podatkih Darsa iz letnega poročila za 2023 se povprečni dnevni promet (PDP) med Dramljami in Slovenskimi Konjicami giblje okrog 34.000 vozil dnevno, od tega skoraj 30 % tovornih. V času turistične sezone se številke še povečajo.

Obnova obsega 13 kilometrov dolg odsek, vključno z obema predoroma – Golo Rebro in Pletovarje – in naj bi trajala 400 dni. To pomeni leto in več prometnih izzivov, vključno z dvopasovnim dvosmernim prometom po eni polovici ceste, kar je že vnaprej obsojeno na zastoje, predvsem ob nesrečah ali slabem vremenu.
DUJPP: Prilagoditve voznih redov in dodatne linije
DUJPP je medtem napovedal, da bodo prilagodili vozne rede, uvedli direktne avtobusne linije in povečali pogostost prevozov v konicah. A konkretnim ukrepom še manjka časovnica in zagotovila.
Za zdaj še čakamo na njihov uradni odziv na opozorila dijakov. “V kratkem pričakujemo klic direktorja DUJPP, gospoda Mirana Sečkija, s pojasnili,” je dejal Slemenšek.
Kaj kaže praksa? Izkušnje niso spodbudne
Čeprav se institucije trudijo zagotoviti, da se dijaki ne bi znašli v prometnem kaosu, pretekle izkušnje kažejo drugačno sliko. Jeseni 2024 so v nekaterih krajih dijaki zamujali tudi po 45 minut, saj je prišlo do slabo usklajenih voznih redov in prometnih zamaškov, ki so jih spremljale zamude voznikov ter slabo obveščanje šol in staršev.
To ni bila izjema, ampak vzorec. In zato zdaj ni dovolj, da Dars ali DUJPP rečata “bo vse v redu” – dijaki in starši želijo natančne informacije, zagotovila in nane informacije, zagotovila in na\u010rte z jasnimi časi izvajanja.
Matura: preizkus znanja ali potrpežljivosti?
Matura je za mnoge mlade ključni življenjski preizkus, a kot kaže, postaja tudi preizkus potrpežljivosti, psihološke vzdržljivosti in zaupanja v institucije. Še preden sedejo k pisni nalogi, jih čaka labirint avtobusnih postaj, zapor in negotovosti.
“Dijaki nismo samo potniki. Smo del skupnosti, ki si zasluži spoštovanje,” so zapisali v izjavi celjske dijaške skupnosti.
Njihova glavna zahteva je preprosta, a pomembna: zagotovite nam, da nas zaradi zastojev ne bo doletela kazen za nekaj, kar ni naša krivda.
Kdo bo prevzel odgovornost?
Čas za usklajevanje se izteka. Do mature je le še nekaj tednov. Odzivi dijakov, šol in staršev bodo še močnejši, če bo prihajalo do zamud in slabe komunikacije. Bistvo težave ni zgolj v asfaltu in pasovih, ampak v odnosu institucij do mladih.

Dars, DUJPP in Ministrstvo za infrastrukturo bodo morali pokazati več kot zgolj na kot zgolj na\u010rte in tehnične podatke. Pokazati bodo morali razumevanje in odgovornost.
Kajti vsaka zamuda, vsak neprespani maturant, vsak stresni trenutek zaradi slabe organizacije – ima ceno. In ta ne sme biti vpisna točka manj ali izgubljeno leto.
Povzeto po STA, N1 in izjavah Dars, DUJPP ter predsednika Dijaške skupnosti Celje.
Pripravil: N. Z.